Blog

Gastvrije kop koffie 51/100, een Prins Heerlijke deze keer!

Prins Heerlijk bestaat 10 jaar! Gestart in 2008 om jongeren met leerproblemen en een horeca-ambitie een opleiding en begeleiding op maat te bieden. De missie is hetzelfde gebleven, de horeca is uitgebreid met zorg en detailhandel. Met inmiddels meer dan 150 externe werkgevers voor de jongeren. Niet alleen het aantal jongeren is gegroeid, ook de maatschappelijke context waarin zij hun plek zoeken is veranderd. Zelf kom ik ook al 10 jaar graag bij de locaties van Prins Heerlijk. En met heel veel plezier kijk ik terug op de avond dat ik, voor het 5-jarig bestaan, een etiquettediner voor de jongeren mocht verzorgen. Een fantastische avond, vol warmte en plezier.

Prins Heerlijk Lunchcafé

Ik drink koffie met Abgar vanRijswijk, horecamanager en kwartiermaker vanaf het eerste begin. Uiteraard hebben we afgesproken bij Prins Heerlijk Lunchcafé in het centrum van Tilburg. Abgar en ik hebben een lange historie samen. Eerst collega’s, later sparringmaatjes, en nog steeds zoeken we af en toe momenten om bij te praten. “Mijn start bij Prins Heerlijk was een bijzondere,” vertelt hij. “Samen met mijn dochter schuilde ik voor de regen, hier voor de deur. Ella Buijze (oprichter) opende de deur en vroeg of ik binnenkwam. Ik kwam midden in een grote verbouwing terecht van wat later het Lunchcafé zou worden. Ella vertelde me haar verhaal en de rest is geschiedenis.” Abgar geeft aan dat het succes deels voortkomt uit het denken in kansen en mogelijkheden. “Ik kreeg vertrouwen en vrijheid, kreeg handvaten mee als: ‘kijk maar hoe het wel lukt’ en ‘zorg maar dat het werkt’. Een geslaagde combi, dat is gebleken.”

Prins Heerlijk Lunchcafé

De kern van Prins Heerlijk

In het jubileum magazine voor het 10-jarig bestaan komen veel jongeren aan het woord. Ik neem de vrijheid een van hen, Thomas Winter, te citeren: “Bij Prins Heerlijk krijg ik mbo-onderwijs dat bij mijn denken aansluit. Maar ik doe het wel zelf. Prins Heerlijk geeft je alleen een zetje.” Dat is precies de kern, het gaat er om jongeren op een juiste plek te krijgen door te kijken wat goed voor hen is. Maar ze doen het uiteindelijk zelf, begeleid door leermeesters op verschillende vlakken. “Leermeesters en jobcoaches zijn een groot deel van ons kapitaal” zegt Abgar, “de jongeren vertrouwen hen, zij scheppen duidelijkheid door een bepaalde directheid in hun communicatie en een persoonlijke aanpak. Iedereen die zich betrokken voelt is trots, dat moet ook zo blijven.”

Ik vraag Abgar of hij de gastvrijheid bij Prins Heerlijk kan benoemen. Hij zegt: “Iedereen is gast! Dat staat nooit ter discussie, niet voor de jongeren en niet voor de mensen daaromheen. Hoe groot we ook geworden zijn, het draait altijd om de mensen. Persoonlijke aandacht, daar gaat het om, ook voor mij. Een praatje met vaste gasten, en het besef dat ik alle jongeren nog bij naam ken!”

Dankjewel Abgar, dat ik weer een kijkje mocht nemen in een van de meest bijzondere Tilburgse keukens. Ik sluit af met een citaat van Ella Buijze uit het jubileum magazine: “De jongeren hoeven geen Prins Heerlijk etiket. Dat zeggen we ook tegen de bedrijven waar ze werken. Onze jongeren moeten net als iedereen zorgen voor tevreden gasten, klanten en cliënten. Ze mogen ook fouten maken. Om het vervolgens weer beter te doen. En nog trotser te worden.”

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 50/100,Met je Hart kwetsbare ouderen verbinden

Stichting Met je Hart is gestart door Babs van Geel in Utrecht en heeft als doel eenzaamheid bij kwetsbare ouderen te verminderen. En vanaf 2014 ook succesvol actief in Tilburg, onder bezielend enthousiasme van Hélène Schneiders. Zij stond op de barricades om Tilburgse woonzorgcentra, wijkverenigingen, huisartsen en andere betrokkenen enthousiast te krijgen. En met succes, inmiddels zijn er ongeveer 250 ouderen en 120 vrijwilligers betrokken bij Met je Hart Tilburg! 

De restaurantcampagne

We praten uitgebreid bij met heerlijke koffie bij Villa Pastorie aan de Piushaven in Tilburg. Vanuit haar intensieve betrokkenheid bij Cafés Van Horen Zeggen en De Boekanier staat Hélène voor mij synoniem aan gezellig en gastvrij. En precies zo heeft ze ook Met je Hart Tilburg op de kaart gezet; gezellig en gastvrij! Het begon allemaal met de restaurantcampagne in 2014, waar dat eerste jaar al 23 restaurants aan meewerkten. Aan restaurantgasten werd gevraagd of er € 1,00 extra op de rekening gezet mocht worden. Van de opbrengst werden de eerste activiteiten voor ouderen georganiseerd. “En dat zijn vooral activiteiten waarbij eten ook centraal staat” vertelt Hélène. “Samen eten verbindt mensen, er ontstaan mooie gesprekken en ‘genieten’ krijgt weer betekenis; genieten van eten maar ook van gezelschap. Veel mensen vinden het moeilijk te benoemen dat ze eenzaam zijn, soms komt daar zelfs schaamte bij kijken. Wij proberen hen hierin een beetje te ont-zorgen, bijvoorbeeld door deelnemers met dezelfde postcode aan elkaar te koppelen. Soms is het ophalen van mensen die bij elkaar in een wijk wonen al genoeg om nieuwe contacten te leggen.”

De langste eettafel, Tilburg Culinair 2018

Aandacht voor elkaar in sociale ontmoetingen staat centraal. Inmiddels zijn er wat criteria bepaald waaraan de gasten van Met je Hart moeten voldoen. Mensen met vaak fysieke of financiële beperkingen, met een klein sociaal netwerk en die ‘omarmd’ kunnen/willen worden door een vrijwilliger. “Sociale contactmomenten zijn enorm belangrijk. Neem mijn moeder Ineke, zij belt dagelijks met een aantal ouderen om te horen hoe het met hen gaat”, glundert Hélène. “Daar ben ik enorm trots op, net als op mijn zus die bij vrijwel alle activiteiten als vrijwilliger betrokken is. Wat een familiebedrijf hè!”

Sociale mantelzorg

De kern van de Stichting is in elk opzicht gastvrij, alle betrokkenen zetten onbezoldigd hun deur open voor anderen. Hélène zegt het heel treffend: “Hoe meer Met je Hart groeit, hoe belangrijker het is om klein te blijven in onze grootsheid, het moet om de kwetsbare ouderen blijven gaan. Het is een vorm van sociale mantelzorg die zichzelf, nu al in 26 gemeenten, kan bedruipen.” Maar ook geeft ze aan dat, om op te schalen en te professionaliseren, team Tilburg versteviging nodig heeft. Ze zoekt met name mensen die zorg en activiteiten willen coördineren. Inmiddels is bekend dat Stichting Met je Hart kans maakt op een Appeltje van Oranje, wat een prachtige erkenning zou dat zijn voor dit mooie initiatief! Meer informatie, maar ook een mogelijkheid om te doneren, is te vinden op www.metjehart.nl

Dankjewel Hélène voor de sprankeling in je ogen als je vertelt over Met je Hart. Ik hoop dat de juiste vrijwilligers zich bij je melden zodat gastvrije mantelzorg in Tilburg nog meer mooie verbindingen kan maken!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 49/100, trainen in Becoming great

Pascale Vugts – Betiquette

Ik ben bij het Willem II stadion, decor van mijn afspraak met Koen van Gorp, trainer en personal coach bij Kenneth Smit training. Hij voelt zich een bofferd, met een eigen trainingsruimte op een plek waar het leeft, op sportief, communicatief en commercieel vlak! Koen is franchisenemer van Kenneth Smit trainingen. Hij draagt met praktijkgerichte verkoop-, management- en communicatietrainingen bij aan verbeterde bedrijfsresultaten en succesvolle persoonlijke carrières. Ik loop persoonlijk niet altijd warm voor slogans als ‘je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden’, maar dat maakt mijn nieuwsgierigheid naar gastvrijheid in de wereld van trainingen niet minder.

Kenneth Smit

Koen komt uit een Tilburgs ondernemersgezin en is opgegroeid met een hands-on mentaliteit. Vanuit zijn managementfunctie bij een bedrijf in hout- en bouwmaterialen is hij 12 jaar geleden het trainersvak ingerold. Zijn wens om dat als zelfstandig ondernemer te doen kon hij al snel waarmaken. Wat maakt nou dat het geven van trainingen uitdagend en aantrekkelijk blijft? “Geen training of groep is hetzelfde”, zegt Koen. “Ik verkoop namelijk geen trainingen, maar help mijn relaties hun doelstellingen te realiseren. Daarbij gebruik ik de theoretische onderleggers van Kenneth Smit en lever 100% maatwerk. Ik plan vooraf intake dagen en meereisdagen met de opdrachtgever en stem vervolgens het programma volledig af op de dagelijkse praktijk. Vaak zijn dat meerjarige trajecten. Het is mooi om de deelnemers gaandeweg dat traject ook echt stappen binnen hun eigen organisatie te zien maken.”

De werkwijze van Koen is helder; optimaliseren van gesprekstechnieken en gedragsverandering (waar nodig) vormen altijd de basis van de rollenspellen, waarbij hij zelf de acteur is. Hij vertelt verder: “Door mijn manier van voorbereiden raak ik thuis in de organisatie van mijn opdrachtgevers en kan ik elke voorkomende praktijksituatie met de deelnemers oefenen. Het gaat hierbij niet om falen of slagen maar om leren! Het mooie van Kenneth Smit is dat ik de vrijheid heb om er mijn eigen draai aan te geven. Ik voel me meer onder-gever dan ondernemer. Ben altijd bereikbaar voor mijn relaties en heb als doel telkens de verwachtingen te overtreffen.”

IJsbrekers

Op mijn vraag of hij bewust bezig is met gastvrijheid zegt hij: “Ik zorg goed voor mijn gasten, geef ze het gevoel dat ze niet voor niets in de file hebben gestaan voor mijn training. Ik schenk ook altijd het eerste kopje koffie voor de deelnemers in, dat blijkt toch altijd weer een goede ijsbreker. Je gaat samen een meerjarige relatie aan, daarom vind ik het belangrijk dat zij zich welkom en veilig voelen. Zo’n meerjarenproject wordt altijd op de middenstip van het Willem II stadion afgetrapt, letterlijk! Iedereen schiet op doel, de bal mogen ze houden, dat is een eerste souvenir. Zo staan de deelnemers gedurende het traject nog meer kleine verrassingen te wachten.” Verder denkend komt hij tot de conclusie dat ook privé een persoonlijke benadering, herkenning en een warm onthaal van mensen een goed gevoel geeft. Maar ook dat het eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn.

Na een laatste blik op het hoofdveld verlaten we de skybox. Ik heb zelden een commercieel trainer gesproken met zoveel passie en enthousiasme, geen wonder dat deelnemers met hem weglopen. Dank Koen, bij jou geen verliezers met een excuus, maar winnaars met een plan!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 48/100, ontzorgen in de zorg

Pascale Vugts – Betiquette

Het gezellige en altijd drukke DE café in het Elisabeth ziekenhuis in Tilburg is mijn koffie-werkplek van vandaag. Hier heb ik afgesproken met Tanja Roosen, trainer en coach van zorgprofessionals. Tanja is voor mij geen onbekende, maar een waardevol ‘souvenir’ van de Ladies Circle. Sommige contacten zijn voor altijd, ook als je elkaar een tijd niet ziet of spreekt. Ik ben nieuwsgierig naar de switch die ze gemaakt heeft; van gynaecoloog naar trainer/coach.

Tanja zit goed in haar nieuwe rol, ze straalt wanneer ik haar vraag naar The Human Factor, het thema waar zij zich mee bezig houdt. “Mijn kennis als specialist is mijn kracht, die kan ik goed reflecteren op zorgprofessionals van verschillende disciplines” vertelt ze. “Tegenwoordig heeft de cliënt meer regie, is mondiger en heeft inzage in het eigen dossier. Dat vraagt, vanuit de zorg bekeken, om een andere benadering en samenwerkingsvorm. We moeten af van het in standhouden van eilandjes en een wij/zij-cultuur. Bij gynaecologie bijvoorbeeld wordt nu al gewerkt met een casemanager die, vanuit een multidisciplinair team, vooraf het zorgpad van een cliënt bepaalt.”

Het doel van The Human Factor is om hardware en humanware dichter bij elkaar brengen. Om verschillende disciplines een gemeenschappelijke taal te laten spreken, met behoud van hun eigen kenmerken. Een team is, zeker in onverwachte of stresssituaties, zo sterk als haar zwakste schakel. Door het inzetten van Team Resource Management wordt het belang van doelgerichte communicatie duidelijk. Hier zijn meerdere tools voor beschikbaar, een daarvan is ‘10-voor-10’. Tanja vertelt: “10-voor-10 is een korte briefing van 10 seconden om vervolgens 10 minuten vooruit te kunnen. Een efficiënte overdracht die voor de specialist voldoende is om overzicht en helderheid in een situatiete krijgen door het stellen van de juiste vragen. Dat lukt alleen wanneer alle betrokkenen elkaar begrijpen en dus de volgende schakels verbonden zijn; vragen, antwoorden, terugkoppelen en afvinken.”

Peer Support

Een ander belangrijk onderdeel van The Human Factor is ‘Peer Support’. “Een zorgprofessional kan soms ook slachtoffer zijn, vroeg of laat ontstaan er littekens op zijn of haar professionele ziel”, gaat ze verder. “Dan wil je je verhaal doen bij iemand die je vertrouwt, die niet oordeelt en verslag doet, maar die er gewoon voor je is. Dat is een Peer! We hebben hier bij ETZ nu zo’n 20 collega’s voor opgeleid, het is enorm mooi daaraan bij te mogen dragen.” Tanja geniet van haar proactieve rol in het ontzorg-proces van de interne organisatie. Zo ken ik haar ook, gedreven, met passie en oprechte interesse in mensen! Zo omschrijft ze ook haar gevoel bij gastvrijheid: “Ik hoop altijd dat mensen zich uitgenodigd voelen om zich bij mij welkom te voelen. Zodat het niet moeilijk is zich voor mij open te stellen. Zakelijk en privé.”

Jouw aanpak en uitstraling maakt de zorg vanzelf een beetje gastvrijer en nodigt anderen uit hier samen met jou aan verder te bouwen! Dankjewel Tanja, voor deze warme en sprankelende koffie!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 47/100, creatief uitblinken en werkgeluk

In het Veemarktkwartier in het centrum van Tilburg staat een pand dat passanten nieuwsgierig maakt. Is het een winkel, een showroom, en wat doet die glijbaan daar? Het bedrijf heet AVEC en is eigenlijk een combinatie van dat alles. Oorspronkelijk stond AVEC voor Alles Voor Educatief en Creatief. Tegenwoordig wordt dit vertaald als Partnership by Design. Ik heb een afspraak met directeur Stefan Lanslots.

Op de 4e etage geniet ik even van het prachtige uitzicht op de Heuvelse kerk, wat een heerlijkheid om vanuit alle kanten van het pand de stad Tilburg te zien liggen! “Ik ben er trots op”, start Stefan zijn verhaal, “dat AVEC een succesvol bedrijf geworden is waar men zich gelukkig voelt. Waar iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen winkeltje en we geen tijd hoeven te verspillen aan lange vergaderingen. Waar de in- en externe lijntjes kort en persoonlijk zijn.” Hij laat er meteen op volgen dat het bewaken van deze cultuur, met de huidige groei van het bedrijf, ook zijn grootste uitdaging is. Van idee tot product, alle schakels van de keten worden door AVEC uitgevoerd. En sinds de omslag gemaakt is van een voorraadhoudende groothandel naar een producent zonder voorraad gaat het nog veel beter. Inkopers werden projectleiders en zijn in die rol een 100% betrouwbare partner voor de klant gebleken. Nuchter zegt hij: “We stellen geen flauwe doelstellingen, maar elimineren redenen om iets niet te doen. Met dat wat overblijft kunnen we onze doelen bereiken.”

“Ik heb geleerd mijn doelen hoog in te zetten. Ik houd me vooral bezig met strategie, organisatie en acquisitie en deel mijn ambities met het team,” vertelt hij verder. “Samen maken we deze ambities waar door ze te verdelen in kleine, behapbare stappen. Voor mij is effectiviteit de som van vrijheid en verantwoordelijkheid. Door een gelukkige werkomgeving te creëren zet ik mensen in hun kracht. Ze worden onderdeel van mijn verhaal omdat zij er vanaf het begin mede-eigenaar van zijn.”

We maken een rondje door het bedrijf. Veel werkplekken, sommige bezaaid met producten. Het is druk maar niet lawaaierig, eigenlijk is de sfeer heel relaxt. Ik moet lachen wanneer ik de namen zie van de werkeilanden: black humor island, happy island, lonely island en black hole island. Stefan zelf heeft zijn kamer, ook met de nodige zelfspot, de ivoren toren genoemd.

AVEC straalt aan alle kanten gastvrijheid uit, ook al vindt Stefan het moeilijk te benoemen hoe dan. Maar ik voel het; aan de laagdrempelige uitstraling van het pand, aan de ontspannen sfeer op de werkplekken maar ook aan het feit dat ik voel dat er alle tijd voor mij genomen wordt. Met de aankoop van een tweede pand, op steenworp afstand, kwam ook het gebouw van Stichting Vincentius in beeld, van waaruit, door de inzet van enkel vrijwilligers, armoede in Tilburg bestreden wordt. “We wonen hier samen in het Veemarktkwartier” zegt Stefan, “dus helpen wij onze buren wanneer dat nodig is. Om te beginnen door meer bekendheid voor hun mooie werk te genereren!”

Ik word uitgenodigd soep mee te eten met het hele team, over gastvrijheid gesproken! Dit past helaas niet in mijn agenda, maar zorgt er wel voor dat ik met een glimlach afscheid neem. Niet alleen de eerste, maar zeker ook de laatste indruk is belangrijk! Dankjewel Stefan, ik blijf je volgen, al is het maar door jullie producten te spotten bij een bezoek aan Hema of Flying Tigers.

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 46/100, veranderen doe je samen!

Op LinkedIn kwam een filmpje voorbij van WEVIEW, waarin opdrachtgevers vertellen over het effect en de kracht van de door WEVIEW in beeld gebrachte quotes en verhalen (link filmpje zie 1*). Dit prikkelde mij, dus nodigde ik Ingrid van Ierland, een van de drie oprichters, uit voor een kop koffie. Het werd een heerlijke lunch bij La Nouvelle Auberge in Tilburg (de pompoensoep is een aanrader!). We kennen elkaar oppervlakkig via het netwerk van BZW en CCB en volgens elkaars activiteiten online. Maar een goed gesprek samen hebben we nog niet eerder gevoerd!

Ingrid beschrijft zichzelf als communicatiedier, het begrip ‘samen’ staat centraal in haar aanpak bij WEVIEW. Samen met collega’s Lydia en Susanne maakt ze, sinds 2013, veranderen leuk. “Onze wegen zijn op een heel bijzondere manier samengekomen,” vertelt Ingrid. “We hebben elk onze eigen expertise maar halen absoluut het beste in elkaar naar boven. En ondanks dat leeftijd maar een getal is helpt een bepaalde mate van (levens)ervaring wel in onze aanpak!” Die aanpak weet ze zelf kort maar krachtig te verwoorden: “Verandering is lastig, mensen worden uit hun comfortzone gehaald. Wij voeren gesprekken met medewerkers uit alle lagen van een organisatie en leggen dat vast op film. De beelden zijn puur en recht uit het hart, WEVIEW werkt vanuit een positieve insteek. We gaan onder andere op zoek naar dat wat hen trots maakt, want op trots kun je bouwen!”

“Als ik terugkijk naar vijf jaar WEVIEW,” zegt Ingrid stralend, “dan staan we zo sterk omdat we een drie-eenheid geworden zijn. In het begin werkten we vanuit ieders eigen expertise (communicatie, tv-journalistiek en leiderschapsontwikkeling), maar inmiddels zijn we volledig allround en uitwisselbaar geworden.” Het sterke en ambitieuze teamwork heeft ertoe geleid dat WEVIEW sinds afgelopen zomer ook in Spanje actief is; een nieuwe franchiseformule lijkt geboren!

Ik merk op dat gastvrijheid als een soort rode draad door hun aanpak loopt. Gaandeweg ons gesprek is Ingrid dat zelf ook meer gaan beseffen. “Wij geven mensen aandacht en luisteren oprecht naar hun verhaal. Bovendien verzekeren we hen dat we vertrouwelijk omgaan met de informatie die ze aan ons geven. Het goud zit op de werkvloer, dus échte aandacht loont altijd.”

We zijn eigenlijk nog niet uitgepraat, dus de kans dat er binnenkort een volgende kop koffie volgt is groot. Ik ben blij met onze hernieuwde kennismaking. Dank Ingrid, voor jouw inspiratie en enthousiasme.

1* (https://gice.stackstorage.com/s/diCCLdoffvWJKnx)

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 45/100, bevlogen werken aan Leisure ambities

Sommige mensen komen telkens weer ergens op je pad, in dit geval is dat Joost Melis. Als kind woonden we bij elkaar om de hoek en zaten we op dezelfde basisschool, later werden we collega’s bij de Efteling. Deze keer ontmoeten we elkaar bij Midpoint House of Leisure, bij de Leerfabriek KVL in Oisterwijk. Joost in de rol van directeur, ik in die van potentieel netwerkpartner. Een ontmoeting vol herinneringen, met lekkere koffie en de blik gericht op de toekomst.

Joost volgde twee jaar geleden Coen Schelfhorst (gastvrije koffie 28/100) op bij House of Leisure. Een connectie tussen hen was er al, niet alleen als zakelijke buren in de Leerfabriek, maar ook met de Efteling als oud-werkgever. Bovendien vind ik dat voor beiden gastvrijheid een tweede natuur is. Wat is Midpoint House of Leisure eigenlijk, en waar houdt ze zich mee bezig? Het is onderdeel van Midpoint Brabant, een samenwerkingsprogramma tussen bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. House of Leisure draagt bij aan een aantrekkelijk leefklimaat door versterking en verduurzaming van het Leisure aanbod in Brabant.

Joost kruipt op zijn praatstoel en brandt los: “Ik ben als ondernemer al jaren actief in de leisure markt en heb raakvlakken met onderwijs en overheid, maar actief betrokken zijn bij het uitvoeren van een publieke ambitie was nieuw voor mij. Reden voor mij om het avontuur aan te gaan.” Hij vertelt waarom hij de eerste maanden heel veel gesprekken gevoerd heeft. “Leisure is een containerbegrip, en om de gefragmenteerde ambitie waar te kunnen maken moest ik er met een helicopterview naar kunnen kijken. Nu zijn we veel verder en leveren we producten op die bijdragen aan deze ambitie; we geven nieuwe bedrijvigheid, ontwikkeling en innovatie in de Leisure sector een gezicht. Onze deur staat altijd open, we doen het samen!”

De ongeveer 75 partners geven mede dat gezicht, zij dragen actief bij aan projecten als Fort Isabella (Vught) of Van Gogh National Park (Tilburg). Inmiddels is deze krachtenbundeling van verschillende expertises bij elkaar al voor diverse projecten succesvol gebleken. “Er zijn nog twee producten die bijdragen aan het succes van House of Leisure,” gaat Joost verder. “Dat zijn het Leisure Ontwikkel Fonds, voor productontwikkeling op provinciaal niveau, en de Kansenkaart, dat het DNA van een gemeente vastlegt. Tools die helpen om ambities om te buigen naar concrete projecten!”

Joost is er trots op een bijdrage aan Midpoint Brabant te mogen leveren. “We zijn sociaal betrokken en doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vanuit die drijfveer buigen we ambities om naar concrete projecten. En dat vertaalt zich in zichtbare verbindingen op projectniveau. House of Leisure is voor mij een voorbeeld van Brabantse gastvrijheid, we zijn zo gastvrij als onze partners zijn!”

We zitten hoe dan ook binnenkort weer aan tafel, om nog meer mooie verhalen op te halen of misschien wel als nieuwe netwerkpartner van House of Leisure. Dankjewel Joost, voor een goed gesprek, we zijn nog lang niet uitgepraat!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 44/100, persoonlijk in online marketing

Bij Converzo zijn we recht door zee en kristalhelder. We bespreken je doelen, zoeken naar de beste kanalen en geven zo nodig je bedrijf een hele online facelift.’ Dit statement op de site geeft exact weer hoe Stefan Goossens twee jaar terug de nieuwe website van Betiquette heeft gemaakt. Ik leerde hem, vlak na de oprichting van Converzo in 2012, kennen als collega bestuurslid van Communicatie Club Bourgondië. Een jonge vent met frisse ideeën en een uitgesproken kijk op online marketing. Samen evenementen organiseren en bourgondisch vergaderen bleek een stevige basis, we hielden contact. Samen drinken we een kop koffie bij Smeer’m, een pareltje in de Spoorzone in Tilburg.

Hij werkt nog steeds samen met studiegenoot, vriend, compagnon en medeoprichter Luc van Zelst. “We zijn bewust kinderloos”, vertelt Stefan, “eerst hadden we nog stagiaires maar we merkten dat we dat eigenlijk al te vast en te dichtbij vonden. Nu bepalen we per klus welke freelancers we inzetten, dat werkt voor ons veel beter.” En hoewel ze allebei hun eigen klantenportefeuille hebben weten ze van elkaar heel goed wat er speelt. Waar de eerste jaren de nadruk lag op online marketing, speelt webdesign inmiddels ook een grote rol. Stefan zegt: “De kruisbestuiving tussen online marketing en het bouwen van een effectieve website ontwikkelde zich vanzelf en dat voelde goed. Alleen focussen op de online marketing voelde als proppen voor een kroeg die er niet uit ziet!” Inmiddels bestaat er een Converzo-tak voor online marketing en een Hakhak-tak voor webdesign.

Op mijn vraag wat een klus onderscheidend of bijzonder maakt vertelt hij over de opdracht bij een vruchtbaarheidskliniek. “Het is onderdeel van een ziekenhuis, maar sfeer en gevoel zijn hier heel belangrijk. Een van de gynaecologen die aan tafel zat zei: ‘we zijn er ook voor een lesbisch stel dat graag kinderen wil, het hoeft niet persé te gaan om niet-lukken of ziek-zijn’. Die opmerking gaf ons de ruimte om vanuit een heel andere kijk inhoud te geven aan de opdracht.”

Voor Stefan staat gastvrijheid synoniem aan under promise and overdeliver. Klantenbinding ontstaat door het aanbieden van verrassingen en persoonlijke keuzes, op een moment dat het de klant past. Hij roemt zijn relaties om hun loyaliteit, hij geeft veel aandacht aan de persoon achter de vraag. Maar hij weet ook dat elke klant snel resultaat wil zien en behoefte heeft aan transparantie in online rapportage. Het aanbod van opdrachtgevers is gevarieerd, en heel af en toe zegt Converzo nee! “Soms voel je dat het niet gaat werken,” zegt hij. “Dan denk ik aan de spreker die ik jaren geleden op een evenement hoorde zeggen: ‘als het in de datingfase al niet soepel loopt, dan wordt het nooit een gelukkig huwelijk!’”

We verlaten Smeer’m en spreken af nog veel en vaak bourgondisch te buurten. Dank Stefan, en tot de volgende koffie.

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 43/100, gastvrij trainers dna

Een bureau dat trainingen verzorgt die onderdeel zijn van een traject waarbij de opdrachtgever zelf de doelstellingen bepaalt en het trainingsbureau helpt deze te verwezenlijken. Vandaag ben ik te gast in Eindhoven bij Bart Godding, een rasechte Tilburger die zijn bedrijf genoemd heeft naar een klein stadje vlakbij New York; FairField.

met zijn oud-collega Jack de Waard is hij in 2005 FairField gestart, met maar één doelstelling voor ogen: organisaties en mensen versterken. Er was nog geen standaard trainingspakket maar ze zochten voor elke opdrachtgever naar een passende oplossing, hierbij kijkend naar type bedrijf en type medewerker. Bart geeft aan dat in de acquisitiefase een aantal vragen belangrijk is: “Wat is het profiel van de medewerkers?” en “Wat is het doel van het bedrijf?” De antwoorden leveren waardevolle informatie op die van belang zijn bij het samenstellen van een programma. Rode draad is het sturen op eigenaarschap. Inmiddels hebben ze ook twee boeken op hun naam staan, ‘coaching aan de lopende band’ en ‘coaching zonder grenzen’.

“Fairfield pleit voor een persoonlijke aanpak,” vertelt Bart. “We zijn maar met een heel klein team en maken gebruik van freelancetrainers die, bij voorkeur, een hospitality achtergrond hebben. Het is belangrijk dat een trainer de taal van de medewerker spreekt; veel weerstand op de werkvloer is vaak het resultaat van zwak leiderschap. Dat vraagt om vermogen om met weerstand om te gaan en een empathische aanpak. Daar trainen wij onze trainers dus ook op.” Fairfield is o.a. te vinden in de technische, industriële, facilitaire en logistieke hoek en traint vooral op lbo- en mbo-niveau. Waar veel bureaus zich richten op vaardigheden van het moment, ziet Fairfield liever langlopende trajecten die tijd nodig hebben om te beklijven. Waarom? Om de transitie van productgericht naar klantgericht te verankeren! De deelnemers staan centraal. Zij doorlopen een ‘academy’ waar ook POP-gesprekken (Persoonlijk Ontwikkel Plan) onderdeel van zijn. Ik vraag Bart of er een bepaalde gastvrije gedragscode geldt voor trainers. “Voorop staat dat zij faciliterend optreden naar deelnemers, die staan centraal” zegt hij. “En vragen we een proactieve houding die bij zal dragen aan de groepsdynamiek.”

Fairfield heeft drie keer de FD Gazellen Award gewonnen, een prijs voor snelst groeiende bedrijven in Nederland. Een mooie erkenning, alhoewel volgens Bart de eerste uiteraard de mooiste blijft. Veel belangrijker vindt hij het NRTO*-erkend te zijn. “Wanneer de som van het proces, de kwaliteit en de klantrelatie uitstekend is draai je mee op eredivisieniveau. Daar ligt onze lat!”

Bart vertaalt gastvrijheid vooral naar samenzijn. “Ik heb graag mensen over de vloer, hecht veel waarde aan echt contact. Het liefst kook ik dan Franse bistro gerechtjes en drinken we een goed glas wijn bij een goed gesprek. Ik houd ervan een omgeving te creëren waar mensen zich welkom voelen en zichzelf kunnen zijn.”Dank voor jouw verhaal Bart, ik zie het plaatje voor me, herken in jou een gastheer van nature.

*NRTO = Nederlandse Raad voor Training en opleiding

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 42/100, benzine door de aderen

Een auto is voor veel mensen meer dan een vervoersmiddel; het gaat over passie en emotie. Ik begrijp dat. Sterker nog, ik herken het steeds meer bij mezelf, ik ben dan ook heel erg gelukkig met mijn auto. Tijd voor een kop koffie in de Bredaase vestiging van Renova met Jan-Hein Alkemade, eigenaar van dit familiebedrijf en dealer van BMW en MINI.

Renova is in 1961 gestart in Tilburg en is met 4 vestigingen (binnenkort 5) een begrip in Zuid-Nederland. Een familiebedrijf met een familieproduct, Jan-Hein is er trots op. Hij zegt: “De autobranche draait om mensen. Het merk BMW heeft een eigen imago en richt zich daarmee op een eigen doelgroep, die gevormd wordt door emotie. En emotie is aandacht geven en aandacht krijgen. Prioriteit 1 voor al onze medewerkers.” Die aandacht voor de bezoeker zit wel goed in Breda, ik ben niet alleen heel hartelijk welkom geheten door een gastvrouw, maar had ook oogcontact met alle medewerkers die achter de balie zaten. Een proactieve houding die zeker bijdraagt aan het onderscheidend vermogen.

“Mijn vader had een lijfspreuk,” vertelt Jan-Hein verder. “Hij zei altijd: wat is een gouden vogelkooitje waard als het vogeltje dat erin zit niet zingt. De mensen van Renova zijn het vogeltje, zij geven bezoekers en klanten het gevoel bij de familie te horen. Dus als we daar niet meer scherp op zijn verwateren de familiebanden en daar willen we hoe dan ook voor waken.” Een autoverkoper is steeds meer een relatiebeheerder geworden. Voor specialistische adviezen roept hij tegenwoordig de hulp in van een Product Genius, een nieuwe functie geïnspireerd op de wereldwijde werkwijze in de Apple stores. Een combinatie die ook het afleveringsfeestje van een auto compleet maakt; de beleving van het moment en een gedegen uitleg over de mogelijkheden!

Als het wielen heeft en hard gaat, heeft het de aandacht van Jan-Hein. Met een brede glimlach vertelt hij over zijn fietsgroepje, met wie hij elke zondagochtend gaat mountainbiken in de Loonsche en Drunense duinen. “Die mannen zijn voor mij goud waard. Op de fiets zijn we allemaal gelijk en fietsen we elkaar figuurlijk het snot voor de ogen. Na afloop komen op het terras verhalen los, onder het genot van koffie, slagroom en Jägermeister. Het hoofd leeg-getrapt maar vol met nieuwe herinneringen vertrekt iedereen daarna weer terug naar zijn ‘eigen’ wereld.”

Afsluitend zegt Jan-Hein dat dit fietsclubje voor hem gelijk staat aan ultieme gastvrijheid. “Op de fiets, terug naar de basis zie je de echte mens en ook onderweg kom je deze tegen. Soms uit de wind in het treintje en soms op kop, al trappend koers bepalend. En dat met respect naar elkaar!”

Dankjewel Jan-Hein, met een brede glimlach ben ik teruggereden naar ‘mijn’ wereld.

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!