Blog

Gastvrije kop koffie 49/100, trainen in Becoming great

Ik ben bij het Willem II stadion, decor van mijn afspraak met Koen van Gorp, trainer en personal coach bij Kenneth Smit training. Hij voelt zich een bofferd, met een eigen trainingsruimte op een plek waar het leeft, op sportief, communicatief en commercieel vlak! Koen is franchisenemer van Kenneth Smit training en draagt met praktijkgerichte verkoop-, management- en communicatietrainingen bij aan verbeterde bedrijfsresultaten en succesvolle persoonlijke carrières. Ik loop persoonlijk niet altijd warm voor slogans als ‘je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden’, maar dat maakt mijn nieuwsgierigheid naar gastvrijheid in de wereld van trainingen niet minder.

Koen komt uit een Tilburgs ondernemersgezin en is opgegroeid met een hands-on mentaliteit. Vanuit zijn managementfunctie bij een bedrijf in hout- en bouwmaterialen is hij 12 jaar geleden het trainersvak ingerold. Zijn wens om dat als zelfstandig ondernemer te doen kon hij al snel waarmaken. Wat maakt nou dat het geven van trainingen uitdagend en aantrekkelijk blijft? “Geen training of groep is hetzelfde”, zegt Koen. “Ik verkoop namelijk geen trainingen, maar help mijn relaties hun doelstellingen te realiseren. Ik gebruik de theoretische onderleggers van Kenneth Smit en lever 100% maatwerk. Vooraf plan ik intake-/ meereisdagen met de opdrachtgever en stem vervolgens het programma volledig af op de dagelijkse praktijk. Vaak zijn dat meerjarige trajecten, het is mooi om de deelnemers gaandeweg dat traject ook echt stappen binnen hun eigen organisatie te zien maken.”

Zijn werkwijze is helder; optimaliseren van gesprekstechnieken en gedragsverandering (waar nodig) vormen altijd de basis van de rollenspellen, waarbij hij zelf de acteur is. Koen vertelt verder: “Door mijn manier van voorbereiden raak ik thuis in de organisatie van mijn opdrachtgevers en kan ik elke voorkomende praktijksituatie met de deelnemers te oefenen. Het gaat hierbij niet om falen of slagen maar om leren! Het mooie van Kenneth Smit is dat ik de vrijheid heb om er mijn eigen draai aan te geven. Ik voel me meer onder-gever dan ondernemer, ben altijd bereikbaar voor mijn relaties en heb als doel telkens de verwachtingen te overtreffen.”

Op mijn vraag of hij bewust bezig is met gastvrijheid zegt hij: “Ik zorg goed voor mijn gasten, geef ze het gevoel dat ze niet voor niets in de file hebben gestaan voor mijn training. Ik schenk ook altijd het eerste kopje koffie voor de deelnemers in, dat blijkt toch altijd weer een goede ijsbreker. Je gaat samen een meerjarige relatie aan, daarom vind ik het belangrijk dat zij zich welkom en veilig voelen. Zo’n meerjarenproject wordt altijd op de middenstip van het Willem II stadion afgetrapt, letterlijk! Iedereen schiet op doel, de bal mogen ze houden, dat is een eerste souvenir. Gedurende het traject staan hen nog meer kleine verrassingen te wachten.” Verder denkend komt hij tot de conclusie dat ook privé een persoonlijke benadering, herkenning en een warm onthaal van mensen een goed gevoel geeft. Maar ook dat het eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn.

Na een laatste blik op het hoofdveld verlaten we de skybox. Ik heb zelden een commercieel trainer gesproken met zoveel passie en enthousiasme, geen wonder dat deelnemers met hem weglopen. Dank Koen, bij jou geen verliezers met een excuus, maar winnaars met een plan!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 48/100, ontzorgen in de zorg

Het gezellige en altijd drukke Douwe Egberts café in het Elisabeth ziekenhuis in Tilburg is mijn koffie-werkplek van vandaag. Hier heb ik afgesproken met Tanja Roosen, trainer en coach van zorgprofessionals. Tanja is voor mij geen onbekende, maar een waardevol ‘souvenir’ van de Ladies Circle. Sommige contacten zijn voor altijd, ook als je elkaar een tijd niet ziet of spreekt. Ik ben nieuwsgierig naar de switch die ze gemaakt heeft; van gynaecoloog naar trainer/coach.

Tanja zit goed in haar nieuwe rol, ze straalt wanneer ik haar vraag naar The Human Factor, het thema waar zij zich mee bezig houdt. “Mijn kennis als specialist is mijn kracht, die kan ik goed reflecteren op zorgprofessionals van verschillende disciplines” vertelt ze. “Tegenwoordig heeft de cliënt meer regie, is mondiger en heeft inzage in het eigen dossier. Dat vraagt, vanuit de zorg bekeken, om een andere benadering en samenwerkingsvorm, we moeten af van het in standhouden van eilandjes en een wij/zij-cultuur. Bij gynaecologie bijvoorbeeld wordt nu al gewerkt met een casemanager die, vanuit een multidisciplinair team, vooraf het zorgpad van een cliënt bepaalt.”

Het doel van The Human Factor is om hardware en humanware dichter bij elkaar brengen. Om verschillende disciplines een gemeenschappelijke taal te laten spreken, met behoud van hun eigen kenmerken. Een team is, zeker in onverwachte of stresssituaties, zo sterk als haar zwakste schakel. Door het inzetten van Team Resource Management wordt het belang van doelgerichte communicatie duidelijk. Hier zijn meerdere tools voor beschikbaar, een daarvan is ‘10-voor-10’. Tanja vertelt: “10-voor-10 is een korte briefing van 10 seconden om vervolgens 10 minuten vooruit te kunnen. Een efficiënte overdracht die voor de specialist voldoende is om overzicht en helderheid in een situatie te krijgen door het stellen van de juiste vragen. Dat lukt alleen wanneer alle betrokkenen elkaar begrijpen en dus de volgende schakels verbonden zijn; vragen, antwoorden, terugkoppelen en afvinken.”

Een ander belangrijk onderdeel van The Human Factor is ‘Peer Support’. “Een zorgprofessional kan soms ook slachtoffer zijn, vroeg of laat ontstaan er littekens op zijn of haar professionele ziel”, gaat ze verder. “Dan wil je je verhaal doen bij iemand die je vertrouwt, die niet oordeelt en verslag doet, maar die er gewoon voor je is. Dat is een Peer! We hebben hier bij ETZ nu zo’n 20 collega’s voor opgeleid, het is enorm mooi daaraan bij te mogen dragen.” Tanja geniet van haar proactieve rol in het ontzorg-proces van de interne organisatie. Zo ken ik haar ook, gedreven, met passie en oprechte interesse in mensen! Zo omschrijft ze ook haar gevoel bij gastvrijheid: “Ik hoop altijd dat mensen zich uitgenodigd voelen om zich bij mij welkom te voelen. Zodat het niet moeilijk is zich voor mij open te stellen, zakelijk en privé.”

Jouw aanpak en uitstraling maakt de zorg vanzelf een beetje gastvrijer en nodigt anderen uit hier samen met jou aan verder te bouwen! Dankjewel Tanja, voor deze warme en sprankelende koffie!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 47/100, creatief uitblinken en werkgeluk

In het Veemarktkwartier in het centrum van Tilburg staat een pand dat passanten nieuwsgierig maakt. Is het een winkel, een showroom, en wat doet die glijbaan daar? Het bedrijf heet AVEC en is eigenlijk een combinatie van dat alles. Oorspronkelijk stond AVEC voor Alles Voor Educatief en Creatief. Tegenwoordig wordt dit vertaald als Partnership by Design. Ik heb een afspraak met directeur Stefan Lanslots.

Op de 4e etage geniet ik even van het prachtige uitzicht op de Heuvelse kerk, wat een heerlijkheid om vanuit alle kanten van het pand de stad Tilburg te zien liggen! “Ik ben er trots op”, start Stefan zijn verhaal, “dat AVEC een succesvol bedrijf geworden is waar men zich gelukkig voelt. Waar iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen winkeltje en we geen tijd hoeven te verspillen aan lange vergaderingen. Waar de in- en externe lijntjes kort en persoonlijk zijn.” Hij laat er meteen op volgen dat het bewaken van deze cultuur, met de huidige groei van het bedrijf, ook zijn grootste uitdaging is. Van idee tot product, alle schakels van de keten worden door AVEC uitgevoerd. En sinds de omslag gemaakt is van een voorraadhoudende groothandel naar een producent zonder voorraad gaat het nog veel beter. Inkopers werden projectleiders en zijn in die rol een 100% betrouwbare partner voor de klant gebleken. Nuchter zegt hij: “We stellen geen flauwe doelstellingen, maar elimineren redenen om iets niet te doen. Met dat wat overblijft kunnen we onze doelen bereiken.”

“Ik heb geleerd mijn doelen hoog in te zetten. Ik houd me vooral bezig met strategie, organisatie en acquisitie en deel mijn ambities met het team,” vertelt hij verder. “Samen maken we deze ambities waar door ze te verdelen in kleine, behapbare stappen. Voor mij is effectiviteit de som van vrijheid en verantwoordelijkheid. Door een gelukkige werkomgeving te creëren zet ik mensen in hun kracht. Ze worden onderdeel van mijn verhaal omdat zij er vanaf het begin mede-eigenaar van zijn.”

We maken een rondje door het bedrijf. Veel werkplekken, sommige bezaaid met producten. Het is druk maar niet lawaaierig, eigenlijk is de sfeer heel relaxt. Ik moet lachen wanneer ik de namen zie van de werkeilanden: black humor island, happy island, lonely island en black hole island. Stefan zelf heeft zijn kamer, ook met de nodige zelfspot, de ivoren toren genoemd.

AVEC straalt aan alle kanten gastvrijheid uit, ook al vindt Stefan het moeilijk te benoemen hoe dan. Maar ik voel het; aan de laagdrempelige uitstraling van het pand, aan de ontspannen sfeer op de werkplekken maar ook aan het feit dat ik voel dat er alle tijd voor mij genomen wordt. Met de aankoop van een tweede pand, op steenworp afstand, kwam ook het gebouw van Stichting Vincentius in beeld, van waaruit, door de inzet van enkel vrijwilligers, armoede in Tilburg bestreden wordt. “We wonen hier samen in het Veemarktkwartier” zegt Stefan, “dus helpen wij onze buren wanneer dat nodig is. Om te beginnen door meer bekendheid voor hun mooie werk te genereren!”

Ik word uitgenodigd soep mee te eten met het hele team, over gastvrijheid gesproken! Dit past helaas niet in mijn agenda, maar zorgt er wel voor dat ik met een glimlach afscheid neem. Niet alleen de eerste, maar zeker ook de laatste indruk is belangrijk! Dankjewel Stefan, ik blijf je volgen, al is het maar door jullie producten te spotten bij een bezoek aan Hema of Flying Tigers.

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 46/100, veranderen doe je samen!

Op LinkedIn kwam een filmpje voorbij van WEVIEW, waarin opdrachtgevers vertellen over het effect en de kracht van de door WEVIEW in beeld gebrachte quotes en verhalen (link filmpje zie 1*). Dit prikkelde mij, dus nodigde ik Ingrid van Ierland, een van de drie oprichters, uit voor een kop koffie. Het werd een heerlijke lunch bij La Nouvelle Auberge in Tilburg (de pompoensoep is een aanrader!). We kennen elkaar oppervlakkig via het netwerk van BZW en CCB en volgens elkaars activiteiten online. Maar een goed gesprek samen hebben we nog niet eerder gevoerd!

Ingrid beschrijft zichzelf als communicatiedier, het begrip ‘samen’ staat centraal in haar aanpak bij WEVIEW. Samen met collega’s Lydia en Susanne maakt ze, sinds 2013, veranderen leuk. “Onze wegen zijn op een heel bijzondere manier samengekomen,” vertelt Ingrid. “We hebben elk onze eigen expertise maar halen absoluut het beste in elkaar naar boven. En ondanks dat leeftijd maar een getal is helpt een bepaalde mate van (levens)ervaring wel in onze aanpak!” Die aanpak weet ze zelf kort maar krachtig te verwoorden: “Verandering is lastig, mensen worden uit hun comfortzone gehaald. Wij voeren gesprekken met medewerkers uit alle lagen van een organisatie en leggen dat vast op film. De beelden zijn puur en recht uit het hart, WEVIEW werkt vanuit een positieve insteek. We gaan onder andere op zoek naar dat wat hen trots maakt, want op trots kun je bouwen!”

“Als ik terugkijk naar vijf jaar WEVIEW,” zegt Ingrid stralend, “dan staan we zo sterk omdat we een drie-eenheid geworden zijn. In het begin werkten we vanuit ieders eigen expertise (communicatie, tv-journalistiek en leiderschapsontwikkeling), maar inmiddels zijn we volledig allround en uitwisselbaar geworden.” Het sterke en ambitieuze teamwork heeft ertoe geleid dat WEVIEW sinds afgelopen zomer ook in Spanje actief is; een nieuwe franchiseformule lijkt geboren!

Ik merk op dat gastvrijheid als een soort rode draad door hun aanpak loopt. Gaandeweg ons gesprek is Ingrid dat zelf ook meer gaan beseffen. “Wij geven mensen aandacht en luisteren oprecht naar hun verhaal. Bovendien verzekeren we hen dat we vertrouwelijk omgaan met de informatie die ze aan ons geven. Het goud zit op de werkvloer, dus échte aandacht loont altijd.”

We zijn eigenlijk nog niet uitgepraat, dus de kans dat er binnenkort een volgende kop koffie volgt is groot. Ik ben blij met onze hernieuwde kennismaking. Dank Ingrid, voor jouw inspiratie en enthousiasme.

1* (https://gice.stackstorage.com/s/diCCLdoffvWJKnx)

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 45/100, bevlogen werken aan Leisure ambities

Sommige mensen komen telkens weer ergens op je pad, in dit geval is dat Joost Melis. Als kind woonden we bij elkaar om de hoek en zaten we op dezelfde basisschool, later werden we collega’s bij de Efteling. Deze keer ontmoeten we elkaar bij Midpoint House of Leisure, bij de Leerfabriek KVL in Oisterwijk. Joost in de rol van directeur, ik in die van potentieel netwerkpartner. Een ontmoeting vol herinneringen, met lekkere koffie en de blik gericht op de toekomst.

Joost volgde twee jaar geleden Coen Schelfhorst (gastvrije koffie 28/100) op bij House of Leisure. Een connectie tussen hen was er al, niet alleen als zakelijke buren in de Leerfabriek, maar ook met de Efteling als oud-werkgever. Bovendien vind ik dat voor beiden gastvrijheid een tweede natuur is. Wat is Midpoint House of Leisure eigenlijk, en waar houdt ze zich mee bezig? Het is onderdeel van Midpoint Brabant, een samenwerkingsprogramma tussen bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. House of Leisure draagt bij aan een aantrekkelijk leefklimaat door versterking en verduurzaming van het Leisure aanbod in Brabant.

Joost kruipt op zijn praatstoel en brandt los: “Ik ben als ondernemer al jaren actief in de leisure markt en heb raakvlakken met onderwijs en overheid, maar actief betrokken zijn bij het uitvoeren van een publieke ambitie was nieuw voor mij. Reden voor mij om het avontuur aan te gaan.” Hij vertelt waarom hij de eerste maanden heel veel gesprekken gevoerd heeft. “Leisure is een containerbegrip, en om de gefragmenteerde ambitie waar te kunnen maken moest ik er met een helicopterview naar kunnen kijken. Nu zijn we veel verder en leveren we producten op die bijdragen aan deze ambitie; we geven nieuwe bedrijvigheid, ontwikkeling en innovatie in de Leisure sector een gezicht. Onze deur staat altijd open, we doen het samen!”

De ongeveer 75 partners geven mede dat gezicht, zij dragen actief bij aan projecten als Fort Isabella (Vught) of Van Gogh National Park (Tilburg). Inmiddels is deze krachtenbundeling van verschillende expertises bij elkaar al voor diverse projecten succesvol gebleken. “Er zijn nog twee producten die bijdragen aan het succes van House of Leisure,” gaat Joost verder. “Dat zijn het Leisure Ontwikkel Fonds, voor productontwikkeling op provinciaal niveau, en de Kansenkaart, dat het DNA van een gemeente vastlegt. Tools die helpen om ambities om te buigen naar concrete projecten!”

Joost is er trots op een bijdrage aan Midpoint Brabant te mogen leveren. “We zijn sociaal betrokken en doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vanuit die drijfveer buigen we ambities om naar concrete projecten. En dat vertaalt zich in zichtbare verbindingen op projectniveau. House of Leisure is voor mij een voorbeeld van Brabantse gastvrijheid, we zijn zo gastvrij als onze partners zijn!”

We zitten hoe dan ook binnenkort weer aan tafel, om nog meer mooie verhalen op te halen of misschien wel als nieuwe netwerkpartner van House of Leisure. Dankjewel Joost, voor een goed gesprek, we zijn nog lang niet uitgepraat!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 44/100, persoonlijk in online marketing

Bij Converzo zijn we recht door zee en kristalhelder. We bespreken je doelen, zoeken naar de beste kanalen en geven zo nodig je bedrijf een hele online facelift.’ Dit statement op de site geeft exact weer hoe Stefan Goossens twee jaar terug de nieuwe website van Betiquette heeft gemaakt. Ik leerde hem, vlak na de oprichting van Converzo in 2012, kennen als collega bestuurslid van Communicatie Club Bourgondië. Een jonge vent met frisse ideeën en een uitgesproken kijk op online marketing. Samen evenementen organiseren en bourgondisch vergaderen bleek een stevige basis, we hielden contact. Samen drinken we een kop koffie bij Smeer’m, een pareltje in de Spoorzone in Tilburg.

Hij werkt nog steeds samen met studiegenoot, vriend, compagnon en medeoprichter Luc van Zelst. “We zijn bewust kinderloos”, vertelt Stefan, “eerst hadden we nog stagiaires maar we merkten dat we dat eigenlijk al te vast en te dichtbij vonden. Nu bepalen we per klus welke freelancers we inzetten, dat werkt voor ons veel beter.” En hoewel ze allebei hun eigen klantenportefeuille hebben weten ze van elkaar heel goed wat er speelt. Waar de eerste jaren de nadruk lag op online marketing, speelt webdesign inmiddels ook een grote rol. Stefan zegt: “De kruisbestuiving tussen online marketing en het bouwen van een effectieve website ontwikkelde zich vanzelf en dat voelde goed. Alleen focussen op de online marketing voelde als proppen voor een kroeg die er niet uit ziet!” Inmiddels bestaat er een Converzo-tak voor online marketing en een Hakhak-tak voor webdesign.

Op mijn vraag wat een klus onderscheidend of bijzonder maakt vertelt hij over de opdracht bij een vruchtbaarheidskliniek. “Het is onderdeel van een ziekenhuis, maar sfeer en gevoel zijn hier heel belangrijk. Een van de gynaecologen die aan tafel zat zei: ‘we zijn er ook voor een lesbisch stel dat graag kinderen wil, het hoeft niet persé te gaan om niet-lukken of ziek-zijn’. Die opmerking gaf ons de ruimte om vanuit een heel andere kijk inhoud te geven aan de opdracht.”

Voor Stefan staat gastvrijheid synoniem aan under promise and overdeliver. Klantenbinding ontstaat door het aanbieden van verrassingen en persoonlijke keuzes, op een moment dat het de klant past. Hij roemt zijn relaties om hun loyaliteit, hij geeft veel aandacht aan de persoon achter de vraag. Maar hij weet ook dat elke klant snel resultaat wil zien en behoefte heeft aan transparantie in online rapportage. Het aanbod van opdrachtgevers is gevarieerd, en heel af en toe zegt Converzo nee! “Soms voel je dat het niet gaat werken,” zegt hij. “Dan denk ik aan de spreker die ik jaren geleden op een evenement hoorde zeggen: ‘als het in de datingfase al niet soepel loopt, dan wordt het nooit een gelukkig huwelijk!’”

We verlaten Smeer’m en spreken af nog veel en vaak bourgondisch te buurten. Dank Stefan, en tot de volgende koffie.

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 43/100, gastvrij trainers dna

Een bureau dat trainingen verzorgt die onderdeel zijn van een traject waarbij de opdrachtgever zelf de doelstellingen bepaalt en het trainingsbureau helpt deze te verwezenlijken. Vandaag ben ik te gast in Eindhoven bij Bart Godding, een rasechte Tilburger die zijn bedrijf genoemd heeft naar een klein stadje vlakbij New York; FairField.

met zijn oud-collega Jack de Waard is hij in 2005 FairField gestart, met maar één doelstelling voor ogen: organisaties en mensen versterken. Er was nog geen standaard trainingspakket maar ze zochten voor elke opdrachtgever naar een passende oplossing, hierbij kijkend naar type bedrijf en type medewerker. Bart geeft aan dat in de acquisitiefase een aantal vragen belangrijk is: “Wat is het profiel van de medewerkers?” en “Wat is het doel van het bedrijf?” De antwoorden leveren waardevolle informatie op die van belang zijn bij het samenstellen van een programma. Rode draad is het sturen op eigenaarschap. Inmiddels hebben ze ook twee boeken op hun naam staan, ‘coaching aan de lopende band’ en ‘coaching zonder grenzen’.

“Fairfield pleit voor een persoonlijke aanpak,” vertelt Bart. “We zijn maar met een heel klein team en maken gebruik van freelancetrainers die, bij voorkeur, een hospitality achtergrond hebben. Het is belangrijk dat een trainer de taal van de medewerker spreekt; veel weerstand op de werkvloer is vaak het resultaat van zwak leiderschap. Dat vraagt om vermogen om met weerstand om te gaan en een empathische aanpak. Daar trainen wij onze trainers dus ook op.” Fairfield is o.a. te vinden in de technische, industriële, facilitaire en logistieke hoek en traint vooral op lbo- en mbo-niveau. Waar veel bureaus zich richten op vaardigheden van het moment, ziet Fairfield liever langlopende trajecten die tijd nodig hebben om te beklijven. Waarom? Om de transitie van productgericht naar klantgericht te verankeren! De deelnemers staan centraal. Zij doorlopen een ‘academy’ waar ook POP-gesprekken (Persoonlijk Ontwikkel Plan) onderdeel van zijn. Ik vraag Bart of er een bepaalde gastvrije gedragscode geldt voor trainers. “Voorop staat dat zij faciliterend optreden naar deelnemers, die staan centraal” zegt hij. “En vragen we een proactieve houding die bij zal dragen aan de groepsdynamiek.”

Fairfield heeft drie keer de FD Gazellen Award gewonnen, een prijs voor snelst groeiende bedrijven in Nederland. Een mooie erkenning, alhoewel volgens Bart de eerste uiteraard de mooiste blijft. Veel belangrijker vindt hij het NRTO*-erkend te zijn. “Wanneer de som van het proces, de kwaliteit en de klantrelatie uitstekend is draai je mee op eredivisieniveau. Daar ligt onze lat!”

Bart vertaalt gastvrijheid vooral naar samenzijn. “Ik heb graag mensen over de vloer, hecht veel waarde aan echt contact. Het liefst kook ik dan Franse bistro gerechtjes en drinken we een goed glas wijn bij een goed gesprek. Ik houd ervan een omgeving te creëren waar mensen zich welkom voelen en zichzelf kunnen zijn.”Dank voor jouw verhaal Bart, ik zie het plaatje voor me, herken in jou een gastheer van nature.

*NRTO = Nederlandse Raad voor Training en opleiding

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 42/100, benzine door de aderen

Een auto is voor veel mensen meer dan een vervoersmiddel; het gaat over passie en emotie. Ik begrijp dat. Sterker nog, ik herken het steeds meer bij mezelf, ik ben dan ook heel erg gelukkig met mijn auto. Tijd voor een kop koffie in de Bredaase vestiging van Renova met Jan-Hein Alkemade, eigenaar van dit familiebedrijf en dealer van BMW en MINI.

Renova is in 1961 gestart in Tilburg en is met 4 vestigingen (binnenkort 5) een begrip in Zuid-Nederland. Een familiebedrijf met een familieproduct, Jan-Hein is er trots op. Hij zegt: “De autobranche draait om mensen. Het merk BMW heeft een eigen imago en richt zich daarmee op een eigen doelgroep, die gevormd wordt door emotie. En emotie is aandacht geven en aandacht krijgen. Prioriteit 1 voor al onze medewerkers.” Die aandacht voor de bezoeker zit wel goed in Breda, ik ben niet alleen heel hartelijk welkom geheten door een gastvrouw, maar had ook oogcontact met alle medewerkers die achter de balie zaten. Een proactieve houding die zeker bijdraagt aan het onderscheidend vermogen.

“Mijn vader had een lijfspreuk,” vertelt Jan-Hein verder. “Hij zei altijd: wat is een gouden vogelkooitje waard als het vogeltje dat erin zit niet zingt. De mensen van Renova zijn het vogeltje, zij geven bezoekers en klanten het gevoel bij de familie te horen. Dus als we daar niet meer scherp op zijn verwateren de familiebanden en daar willen we hoe dan ook voor waken.” Een autoverkoper is steeds meer een relatiebeheerder geworden. Voor specialistische adviezen roept hij tegenwoordig de hulp in van een Product Genius, een nieuwe functie geïnspireerd op de wereldwijde werkwijze in de Apple stores. Een combinatie die ook het afleveringsfeestje van een auto compleet maakt; de beleving van het moment en een gedegen uitleg over de mogelijkheden!

Als het wielen heeft en hard gaat, heeft het de aandacht van Jan-Hein. Met een brede glimlach vertelt hij over zijn fietsgroepje, met wie hij elke zondagochtend gaat mountainbiken in de Loonsche en Drunense duinen. “Die mannen zijn voor mij goud waard. Op de fiets zijn we allemaal gelijk en fietsen we elkaar figuurlijk het snot voor de ogen. Na afloop komen op het terras verhalen los, onder het genot van koffie, slagroom en Jägermeister. Het hoofd leeg-getrapt maar vol met nieuwe herinneringen vertrekt iedereen daarna weer terug naar zijn ‘eigen’ wereld.”

Afsluitend zegt Jan-Hein dat dit fietsclubje voor hem gelijk staat aan ultieme gastvrijheid. “Op de fiets, terug naar de basis zie je de echte mens en ook onderweg kom je deze tegen. Soms uit de wind in het treintje en soms op kop, al trappend koers bepalend. En dat met respect naar elkaar!”

Dankjewel Jan-Hein, met een brede glimlach ben ik teruggereden naar ‘mijn’ wereld.

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 41/100, geloof in rechtvaardigheid

Met het hoofd leeg en het hart vol teruggekomen van vakantie. Tijd om de gastvrije koppen koffie weer op te pakken. Dat doe ik met Marc Heuvelmans, vennoot van Bogaerts & Groenen advocaten en werkzaam op het kantoor in Tilburg (Entrada gebouw). Door de jaren heen kruisen onze paden zich regelmatig, soms door een gemeenschappelijk netwerk, soms door gedeelde (bourgondische) interesses.

Marc is beëdigd als advocaat in 1991 en is deskundig in het oplossen van conflicten van ondernemers. Zijn grootste passie is het technisch juridische werk; Marc werkt in conflictsituaties aan de achterkant van relaties, en zijn zaak bepleit hij bij de rechter. “Op dit moment houd ik me bezig met zo’n 20 zaken” vertelt hij, “en bij elke zaak draait het om het geloof in rechtvaardigheid, dat moet voor mij altijd de kern blijven! Juist vanwege dat rechtvaardigheidsgevoel wil ik de mens achter de zaak zien om verschillende vormen van emotie te herkennen.”

Het belang van gastvrijheid is hem niet vreemd. Tijdens zijn studie werkte hij in de Tilburgse horeca, het overtreffen van de beleving van de gast speelde toen al een grote rol. “Maar zo werkt het zeker niet alleen in de horeca; ook binnen de advocatuur moet voor minstens 120% gepresteerd worden om 100% aan de verwachting te voldoen.” Hij legt uit hoe hij met nieuwe cliënten omgaat: “Een eerste kennismaking draait vooral om de persoon zelf. Ik stel ze op hun gemak en bied hen die begeleiding die nodig is. Tegelijkertijd met de koffie deel ik mijn mobiele nummer, voorzien van de belofte 24/7 bereikbaar te zijn. Een belofte die ik beloof waar te maken! Maar vooral door de cliënt te laten vertellen wie hij is, wat hij doet en hoe hij dat doet kan ik veel beter de context van een zaak bepalen. Tegenwoordig hebben veel accountantskantoren een eigen juridische afdeling, en zijn er steeds meer zzp’ers die bekwaam zijn op zowel financieel als juridisch vlak. De advocatuur staat daardoor onder druk, persoonlijke aanbevelingen zijn belangrijk geworden omdat ze bijdragen aan het onderscheidend vermogen van een advocaat.” Het is een plezier om zijn enthousiasme en vastberadenheid te zien wanneer hij zijn verhaal doet.

Marc heeft diverse nevenfuncties, waarbij vooral die met een actieve (bestuurders)rol veel van zijn tijd vragen. Hij zegt: “Toen ik in 1991 startte als curator dacht ik niet commercieel en vond ik een zakelijk netwerk niet nodig. Maar al snel kwam ik erachter dat ik mezelf kon verrijken door actief te netwerken: het helpt als ze je naam kennen, het is zien en gezien worden. Ik ontdekte dat ik er veel plezier in had (en heb). Inmiddels kan ik wel zeggen dat netwerken mijn tweede natuur geworden is. Het brengt me veel, zeker wanneer je samen met anderen onbezoldigd de schouders zet onder een project waarmee je iets kunt doen voor anderen.” Hij hoopt advocaat te mogen blijven zolang hij het leuk vindt. En aansluiting te houden bij de jongere generaties, want, zo gaf hij aan, dat zijn de beslissers van de toekomst.

Gastvrijheid is voor Marc vooral comfort scheppen, een thuisgevoel creëren. Persoonlijke aandacht is belangrijk, dat blijkt uit zijn oog voor detail; hij serveert mijn tweede kop koffie ongevraagd zonder suiker en melk! Dank Marc, voor een kijkje in jouw boeiende wereld, ik zie je graag weer.

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 40/100, kleding maakt de medewerker.

Kristels Fashion, leverancier voor bedrijfskleding voor alle sectoren. De website opent met deze zin en biedt een kijkje in de kledingwereld van zorg en automotive tot beveiliging en wegenbouw. Ik heb afgesproken in de showroom met Marie Christie Eijffert – van Groeninge, oprichter en directeur van dit familiebedrijf, sinds 1994.

Marie Christie is mijn contactpersoon geweest bij een groots kledingtraject in de zorgsector, een paar jaar geleden. De lijnen waren kort, we wisten elkaar snel te vinden en de communicatie was transparant, heel prettig. Ze zegt daar zelf over: “onze core business is niet zozeer het product, maar de communicatie eromheen. Ontzorging en dienstverlening start al wanneer de klant een hulpvraag stelt. Stapsgewijs bouwen we aan tevredenheid bij alle gebruikers.” Ik herken zeker de term ontzorging; het project waar ik bij betrokken was bestond uit een divers assortiment bedrijfskleding met vele uitzonderingen. Kristels Fashion creëerde orde in de spreekwoordelijke chaos! Ze levert eigenlijk een ‘all inclusive’ formule, met daarbinnen alle denkbare mogelijkheden op maat. “Onze service reikt ver” vertelt ze trots, “we zijn dan misschien niet de goedkoopste, maar onze dienstverlenende werkwijze is goud waard. Bovendien gaan we mee in de actuele mode, maar we zullen nooit de functionaliteit uit het oog te verliezen!”

Ook over de kracht van het familiebedrijf is Marie Christie heel duidelijk. “We doen het samen, maar hebben wel een duidelijke rolverdeling. Continue werken we aan relatiebeheer, we stimuleren groei en vieren samen het met het hele team successen. Hoe fantastisch is het wanneer je als familiebedrijf uit Tilburg een grote Europese aanbesteding wint!” Zo ontspannen als ze er nu bij zit, zo probeert ze zich ook te profileren naar haar team; ‘Heb het samen leuk!’, is haar devies. Ze legt de lat hoog, vraagt daarbij veel van zichzelf en van haar omgeving. Maar haar uitstraling vertelt ook hoe ze zich voelt, en is het goed dan geeft ze ook heel veel terug.

Met zo’n devies kan het niet anders dan dat gastvrijheid ook een grote rol speelt binnen de organisatie. Marie Christie noemt een mooi voorbeeld: ”Kleding passen is niet altijd leuk. Wij proberen een omgeving te creëren die prettig en warm is, zodat mensen zich op hun gemak gaan voelen. Dat betekent een hele ruime paskamer met een afsluitbare deur en Carpe Diem behang. Een flesje water voor onderweg staat al klaar.” Mooi om te zien dat de afstand die er soms tussen opdrachtgever en gebruiker is op deze manier klein gemaakt wordt; het draait om mensen, zij staan centraal.

Dankjewel Marie Christie, dat je me een blik gegund hebt in jouw wereld. De gastvrijheid van Kristels Fashion is groot, en de koffie heerlijk!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!