Blog

Gastvrije kop koffie 45/100, bevlogen werken aan Leisure ambities

Sommige mensen komen telkens weer ergens op je pad, in dit geval is dat Joost Melis. Als kind woonden we bij elkaar om de hoek en zaten we op dezelfde basisschool, later werden we collega’s bij de Efteling. Deze keer ontmoeten we elkaar bij Midpoint House of Leisure, bij de Leerfabriek KVL in Oisterwijk. Joost in de rol van directeur, ik in die van potentieel netwerkpartner. Een ontmoeting vol herinneringen, met lekkere koffie en de blik gericht op de toekomst.

Joost volgde twee jaar geleden Coen Schelfhorst (gastvrije koffie 28/100) op bij House of Leisure. Een connectie tussen hen was er al, niet alleen als zakelijke buren in de Leerfabriek, maar ook met de Efteling als oud-werkgever. Bovendien vind ik dat voor beiden gastvrijheid een tweede natuur is. Wat is Midpoint House of Leisure eigenlijk, en waar houdt ze zich mee bezig? Het is onderdeel van Midpoint Brabant, een samenwerkingsprogramma tussen bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. House of Leisure draagt bij aan een aantrekkelijk leefklimaat door versterking en verduurzaming van het Leisure aanbod in Brabant.

Joost kruipt op zijn praatstoel en brandt los: “Ik ben als ondernemer al jaren actief in de leisure markt en heb raakvlakken met onderwijs en overheid, maar actief betrokken zijn bij het uitvoeren van een publieke ambitie was nieuw voor mij. Reden voor mij om het avontuur aan te gaan.” Hij vertelt waarom hij de eerste maanden heel veel gesprekken gevoerd heeft. “Leisure is een containerbegrip, en om de gefragmenteerde ambitie waar te kunnen maken moest ik er met een helicopterview naar kunnen kijken. Nu zijn we veel verder en leveren we producten op die bijdragen aan deze ambitie; we geven nieuwe bedrijvigheid, ontwikkeling en innovatie in de Leisure sector een gezicht. Onze deur staat altijd open, we doen het samen!”

De ongeveer 75 partners geven mede dat gezicht, zij dragen actief bij aan projecten als Fort Isabella (Vught) of Van Gogh National Park (Tilburg). Inmiddels is deze krachtenbundeling van verschillende expertises bij elkaar al voor diverse projecten succesvol gebleken. “Er zijn nog twee producten die bijdragen aan het succes van House of Leisure,” gaat Joost verder. “Dat zijn het Leisure Ontwikkel Fonds, voor productontwikkeling op provinciaal niveau, en de Kansenkaart, dat het DNA van een gemeente vastlegt. Tools die helpen om ambities om te buigen naar concrete projecten!”

Joost is er trots op een bijdrage aan Midpoint Brabant te mogen leveren. “We zijn sociaal betrokken en doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vanuit die drijfveer buigen we ambities om naar concrete projecten. En dat vertaalt zich in zichtbare verbindingen op projectniveau. House of Leisure is voor mij een voorbeeld van Brabantse gastvrijheid, we zijn zo gastvrij als onze partners zijn!”

We zitten hoe dan ook binnenkort weer aan tafel, om nog meer mooie verhalen op te halen of misschien wel als nieuwe netwerkpartner van House of Leisure. Dankjewel Joost, voor een goed gesprek, we zijn nog lang niet uitgepraat!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 44/100, persoonlijk in online marketing

Bij Converzo zijn we recht door zee en kristalhelder. We bespreken je doelen, zoeken naar de beste kanalen en geven zo nodig je bedrijf een hele online facelift.’ Dit statement op de site geeft exact weer hoe Stefan Goossens twee jaar terug de nieuwe website van Betiquette heeft gemaakt. Ik leerde hem, vlak na de oprichting van Converzo in 2012, kennen als collega bestuurslid van Communicatie Club Bourgondië. Een jonge vent met frisse ideeën en een uitgesproken kijk op online marketing. Samen evenementen organiseren en bourgondisch vergaderen bleek een stevige basis, we hielden contact. Samen drinken we een kop koffie bij Smeer’m, een pareltje in de Spoorzone in Tilburg.

Hij werkt nog steeds samen met studiegenoot, vriend, compagnon en medeoprichter Luc van Zelst. “We zijn bewust kinderloos”, vertelt Stefan, “eerst hadden we nog stagiaires maar we merkten dat we dat eigenlijk al te vast en te dichtbij vonden. Nu bepalen we per klus welke freelancers we inzetten, dat werkt voor ons veel beter.” En hoewel ze allebei hun eigen klantenportefeuille hebben weten ze van elkaar heel goed wat er speelt. Waar de eerste jaren de nadruk lag op online marketing, speelt webdesign inmiddels ook een grote rol. Stefan zegt: “De kruisbestuiving tussen online marketing en het bouwen van een effectieve website ontwikkelde zich vanzelf en dat voelde goed. Alleen focussen op de online marketing voelde als proppen voor een kroeg die er niet uit ziet!” Inmiddels bestaat er een Converzo-tak voor online marketing en een Hakhak-tak voor webdesign.

Op mijn vraag wat een klus onderscheidend of bijzonder maakt vertelt hij over de opdracht bij een vruchtbaarheidskliniek. “Het is onderdeel van een ziekenhuis, maar sfeer en gevoel zijn hier heel belangrijk. Een van de gynaecologen die aan tafel zat zei: ‘we zijn er ook voor een lesbisch stel dat graag kinderen wil, het hoeft niet persé te gaan om niet-lukken of ziek-zijn’. Die opmerking gaf ons de ruimte om vanuit een heel andere kijk inhoud te geven aan de opdracht.”

Voor Stefan staat gastvrijheid synoniem aan under promise and overdeliver. Klantenbinding ontstaat door het aanbieden van verrassingen en persoonlijke keuzes, op een moment dat het de klant past. Hij roemt zijn relaties om hun loyaliteit, hij geeft veel aandacht aan de persoon achter de vraag. Maar hij weet ook dat elke klant snel resultaat wil zien en behoefte heeft aan transparantie in online rapportage. Het aanbod van opdrachtgevers is gevarieerd, en heel af en toe zegt Converzo nee! “Soms voel je dat het niet gaat werken,” zegt hij. “Dan denk ik aan de spreker die ik jaren geleden op een evenement hoorde zeggen: ‘als het in de datingfase al niet soepel loopt, dan wordt het nooit een gelukkig huwelijk!’”

We verlaten Smeer’m en spreken af nog veel en vaak bourgondisch te buurten. Dank Stefan, en tot de volgende koffie.

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 43/100, gastvrij trainers dna

Een bureau dat trainingen verzorgt die onderdeel zijn van een traject waarbij de opdrachtgever zelf de doelstellingen bepaalt en het trainingsbureau helpt deze te verwezenlijken. Vandaag ben ik te gast in Eindhoven bij Bart Godding, een rasechte Tilburger die zijn bedrijf genoemd heeft naar een klein stadje vlakbij New York; FairField.

met zijn oud-collega Jack de Waard is hij in 2005 FairField gestart, met maar één doelstelling voor ogen: organisaties en mensen versterken. Er was nog geen standaard trainingspakket maar ze zochten voor elke opdrachtgever naar een passende oplossing, hierbij kijkend naar type bedrijf en type medewerker. Bart geeft aan dat in de acquisitiefase een aantal vragen belangrijk is: “Wat is het profiel van de medewerkers?” en “Wat is het doel van het bedrijf?” De antwoorden leveren waardevolle informatie op die van belang zijn bij het samenstellen van een programma. Rode draad is het sturen op eigenaarschap. Inmiddels hebben ze ook twee boeken op hun naam staan, ‘coaching aan de lopende band’ en ‘coaching zonder grenzen’.

“Fairfield pleit voor een persoonlijke aanpak,” vertelt Bart. “We zijn maar met een heel klein team en maken gebruik van freelancetrainers die, bij voorkeur, een hospitality achtergrond hebben. Het is belangrijk dat een trainer de taal van de medewerker spreekt; veel weerstand op de werkvloer is vaak het resultaat van zwak leiderschap. Dat vraagt om vermogen om met weerstand om te gaan en een empathische aanpak. Daar trainen wij onze trainers dus ook op.” Fairfield is o.a. te vinden in de technische, industriële, facilitaire en logistieke hoek en traint vooral op lbo- en mbo-niveau. Waar veel bureaus zich richten op vaardigheden van het moment, ziet Fairfield liever langlopende trajecten die tijd nodig hebben om te beklijven. Waarom? Om de transitie van productgericht naar klantgericht te verankeren! De deelnemers staan centraal. Zij doorlopen een ‘academy’ waar ook POP-gesprekken (Persoonlijk Ontwikkel Plan) onderdeel van zijn. Ik vraag Bart of er een bepaalde gastvrije gedragscode geldt voor trainers. “Voorop staat dat zij faciliterend optreden naar deelnemers, die staan centraal” zegt hij. “En vragen we een proactieve houding die bij zal dragen aan de groepsdynamiek.”

Fairfield heeft drie keer de FD Gazellen Award gewonnen, een prijs voor snelst groeiende bedrijven in Nederland. Een mooie erkenning, alhoewel volgens Bart de eerste uiteraard de mooiste blijft. Veel belangrijker vindt hij het NRTO*-erkend te zijn. “Wanneer de som van het proces, de kwaliteit en de klantrelatie uitstekend is draai je mee op eredivisieniveau. Daar ligt onze lat!”

Bart vertaalt gastvrijheid vooral naar samenzijn. “Ik heb graag mensen over de vloer, hecht veel waarde aan echt contact. Het liefst kook ik dan Franse bistro gerechtjes en drinken we een goed glas wijn bij een goed gesprek. Ik houd ervan een omgeving te creëren waar mensen zich welkom voelen en zichzelf kunnen zijn.”Dank voor jouw verhaal Bart, ik zie het plaatje voor me, herken in jou een gastheer van nature.

*NRTO = Nederlandse Raad voor Training en opleiding

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 42/100, benzine door de aderen

Een auto is voor veel mensen meer dan een vervoersmiddel; het gaat over passie en emotie. Ik begrijp dat. Sterker nog, ik herken het steeds meer bij mezelf, ik ben dan ook heel erg gelukkig met mijn auto. Tijd voor een kop koffie in de Bredaase vestiging van Renova met Jan-Hein Alkemade, eigenaar van dit familiebedrijf en dealer van BMW en MINI.

Renova is in 1961 gestart in Tilburg en is met 4 vestigingen (binnenkort 5) een begrip in Zuid-Nederland. Een familiebedrijf met een familieproduct, Jan-Hein is er trots op. Hij zegt: “De autobranche draait om mensen. Het merk BMW heeft een eigen imago en richt zich daarmee op een eigen doelgroep, die gevormd wordt door emotie. En emotie is aandacht geven en aandacht krijgen. Prioriteit 1 voor al onze medewerkers.” Die aandacht voor de bezoeker zit wel goed in Breda, ik ben niet alleen heel hartelijk welkom geheten door een gastvrouw, maar had ook oogcontact met alle medewerkers die achter de balie zaten. Een proactieve houding die zeker bijdraagt aan het onderscheidend vermogen.

“Mijn vader had een lijfspreuk,” vertelt Jan-Hein verder. “Hij zei altijd: wat is een gouden vogelkooitje waard als het vogeltje dat erin zit niet zingt. De mensen van Renova zijn het vogeltje, zij geven bezoekers en klanten het gevoel bij de familie te horen. Dus als we daar niet meer scherp op zijn verwateren de familiebanden en daar willen we hoe dan ook voor waken.” Een autoverkoper is steeds meer een relatiebeheerder geworden. Voor specialistische adviezen roept hij tegenwoordig de hulp in van een Product Genius, een nieuwe functie geïnspireerd op de wereldwijde werkwijze in de Apple stores. Een combinatie die ook het afleveringsfeestje van een auto compleet maakt; de beleving van het moment en een gedegen uitleg over de mogelijkheden!

Als het wielen heeft en hard gaat, heeft het de aandacht van Jan-Hein. Met een brede glimlach vertelt hij over zijn fietsgroepje, met wie hij elke zondagochtend gaat mountainbiken in de Loonsche en Drunense duinen. “Die mannen zijn voor mij goud waard. Op de fiets zijn we allemaal gelijk en fietsen we elkaar figuurlijk het snot voor de ogen. Na afloop komen op het terras verhalen los, onder het genot van koffie, slagroom en Jägermeister. Het hoofd leeg-getrapt maar vol met nieuwe herinneringen vertrekt iedereen daarna weer terug naar zijn ‘eigen’ wereld.”

Afsluitend zegt Jan-Hein dat dit fietsclubje voor hem gelijk staat aan ultieme gastvrijheid. “Op de fiets, terug naar de basis zie je de echte mens en ook onderweg kom je deze tegen. Soms uit de wind in het treintje en soms op kop, al trappend koers bepalend. En dat met respect naar elkaar!”

Dankjewel Jan-Hein, met een brede glimlach ben ik teruggereden naar ‘mijn’ wereld.

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 41/100, geloof in rechtvaardigheid

Met het hoofd leeg en het hart vol teruggekomen van vakantie. Tijd om de gastvrije koppen koffie weer op te pakken. Dat doe ik met Marc Heuvelmans, vennoot van Bogaerts & Groenen advocaten en werkzaam op het kantoor in Tilburg (Entrada gebouw). Door de jaren heen kruisen onze paden zich regelmatig, soms door een gemeenschappelijk netwerk, soms door gedeelde (bourgondische) interesses.

Marc is beëdigd als advocaat in 1991 en is deskundig in het oplossen van conflicten van ondernemers. Zijn grootste passie is het technisch juridische werk; Marc werkt in conflictsituaties aan de achterkant van relaties, en zijn zaak bepleit hij bij de rechter. “Op dit moment houd ik me bezig met zo’n 20 zaken” vertelt hij, “en bij elke zaak draait het om het geloof in rechtvaardigheid, dat moet voor mij altijd de kern blijven! Juist vanwege dat rechtvaardigheidsgevoel wil ik de mens achter de zaak zien om verschillende vormen van emotie te herkennen.”

Het belang van gastvrijheid is hem niet vreemd. Tijdens zijn studie werkte hij in de Tilburgse horeca, het overtreffen van de beleving van de gast speelde toen al een grote rol. “Maar zo werkt het zeker niet alleen in de horeca; ook binnen de advocatuur moet voor minstens 120% gepresteerd worden om 100% aan de verwachting te voldoen.” Hij legt uit hoe hij met nieuwe cliënten omgaat: “Een eerste kennismaking draait vooral om de persoon zelf. Ik stel ze op hun gemak en bied hen die begeleiding die nodig is. Tegelijkertijd met de koffie deel ik mijn mobiele nummer, voorzien van de belofte 24/7 bereikbaar te zijn. Een belofte die ik beloof waar te maken! Maar vooral door de cliënt te laten vertellen wie hij is, wat hij doet en hoe hij dat doet kan ik veel beter de context van een zaak bepalen. Tegenwoordig hebben veel accountantskantoren een eigen juridische afdeling, en zijn er steeds meer zzp’ers die bekwaam zijn op zowel financieel als juridisch vlak. De advocatuur staat daardoor onder druk, persoonlijke aanbevelingen zijn belangrijk geworden omdat ze bijdragen aan het onderscheidend vermogen van een advocaat.” Het is een plezier om zijn enthousiasme en vastberadenheid te zien wanneer hij zijn verhaal doet.

Marc heeft diverse nevenfuncties, waarbij vooral die met een actieve (bestuurders)rol veel van zijn tijd vragen. Hij zegt: “Toen ik in 1991 startte als curator dacht ik niet commercieel en vond ik een zakelijk netwerk niet nodig. Maar al snel kwam ik erachter dat ik mezelf kon verrijken door actief te netwerken: het helpt als ze je naam kennen, het is zien en gezien worden. Ik ontdekte dat ik er veel plezier in had (en heb). Inmiddels kan ik wel zeggen dat netwerken mijn tweede natuur geworden is. Het brengt me veel, zeker wanneer je samen met anderen onbezoldigd de schouders zet onder een project waarmee je iets kunt doen voor anderen.” Hij hoopt advocaat te mogen blijven zolang hij het leuk vindt. En aansluiting te houden bij de jongere generaties, want, zo gaf hij aan, dat zijn de beslissers van de toekomst.

Gastvrijheid is voor Marc vooral comfort scheppen, een thuisgevoel creëren. Persoonlijke aandacht is belangrijk, dat blijkt uit zijn oog voor detail; hij serveert mijn tweede kop koffie ongevraagd zonder suiker en melk! Dank Marc, voor een kijkje in jouw boeiende wereld, ik zie je graag weer.

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 40/100, kleding maakt de medewerker.

Kristels Fashion, leverancier voor bedrijfskleding voor alle sectoren. De website opent met deze zin en biedt een kijkje in de kledingwereld van zorg en automotive tot beveiliging en wegenbouw. Ik heb afgesproken in de showroom met Marie Christie Eijffert – van Groeninge, oprichter en directeur van dit familiebedrijf, sinds 1994.

Marie Christie is mijn contactpersoon geweest bij een groots kledingtraject in de zorgsector, een paar jaar geleden. De lijnen waren kort, we wisten elkaar snel te vinden en de communicatie was transparant, heel prettig. Ze zegt daar zelf over: “onze core business is niet zozeer het product, maar de communicatie eromheen. Ontzorging en dienstverlening start al wanneer de klant een hulpvraag stelt. Stapsgewijs bouwen we aan tevredenheid bij alle gebruikers.” Ik herken zeker de term ontzorging; het project waar ik bij betrokken was bestond uit een divers assortiment bedrijfskleding met vele uitzonderingen. Kristels Fashion creëerde orde in de spreekwoordelijke chaos! Ze levert eigenlijk een ‘all inclusive’ formule, met daarbinnen alle denkbare mogelijkheden op maat. “Onze service reikt ver” vertelt ze trots, “we zijn dan misschien niet de goedkoopste, maar onze dienstverlenende werkwijze is goud waard. Bovendien gaan we mee in de actuele mode, maar we zullen nooit de functionaliteit uit het oog te verliezen!”

Ook over de kracht van het familiebedrijf is Marie Christie heel duidelijk. “We doen het samen, maar hebben wel een duidelijke rolverdeling. Continue werken we aan relatiebeheer, we stimuleren groei en vieren samen het met het hele team successen. Hoe fantastisch is het wanneer je als familiebedrijf uit Tilburg een grote Europese aanbesteding wint!” Zo ontspannen als ze er nu bij zit, zo probeert ze zich ook te profileren naar haar team; ‘Heb het samen leuk!’, is haar devies. Ze legt de lat hoog, vraagt daarbij veel van zichzelf en van haar omgeving. Maar haar uitstraling vertelt ook hoe ze zich voelt, en is het goed dan geeft ze ook heel veel terug.

Met zo’n devies kan het niet anders dan dat gastvrijheid ook een grote rol speelt binnen de organisatie. Marie Christie noemt een mooi voorbeeld: ”Kleding passen is niet altijd leuk. Wij proberen een omgeving te creëren die prettig en warm is, zodat mensen zich op hun gemak gaan voelen. Dat betekent een hele ruime paskamer met een afsluitbare deur en Carpe Diem behang. Een flesje water voor onderweg staat al klaar.” Mooi om te zien dat de afstand die er soms tussen opdrachtgever en gebruiker is op deze manier klein gemaakt wordt; het draait om mensen, zij staan centraal.

Dankjewel Marie Christie, dat je me een blik gegund hebt in jouw wereld. De gastvrijheid van Kristels Fashion is groot, en de koffie heerlijk!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 39/100, een warm welkom is altijd welkom!

First Impression is geen gewoon bedrijf, het is een Experience Centre. Alles draait om beleving, om het prikkelen van zintuigen. Door audiovisuele techniek anders-dan-standaard te tonen zet ze geïnteresseerden en opdrachtgevers aan het denken en kan ze maatwerk leveren. Ik ga koffiedrinken met Koen Wouters, en heb afgesproken in de hotellobby van First Impression.

Je leest het goed, een hotellobby! Deze quote van de website zegt alles over een eerste indruk: Een warm welkom is altijd welkom. En een goede start is altijd een goed begin. Koen, Chief Inspiration Officer en mede-eigenaar van First Impression, werkt het liefst op deze plek, die voor hem synoniem is aan de gastvrije uitstraling van een hotel. Ruim 20 jaar geleden gestart met een drive in show, inmiddels een innovatieve maatwerk organisatie met 75 medewerkers. Het is een organisatie zonder lagen; er zijn vijf taakteams die elk een ‘teamlead’ hebben als aanspreekpunt, de bedoeling is vooral dat collega’s elkaar rechtstreeks aanspreken. “In het begin was dit even wennen”, vertelt Koen, “maar wij zien ontstaan dat medewerkers elkaar inspireren en daardoor ook veel meer uit zichzelf kunnen en willen halen. Het is een rijkdom ons bedrijf op deze manier te kunnen laten groeien.”

De kunst is om de techniek zoveel mogelijk uit het zicht te plaatsen, zodat alle aandacht uitgaat naar de beleving. Vandaar dus ook dat (mogelijke) opdrachtgevers altijd bij het First Impression uitgenodigd worden, in Bar24 om precies te zijn. De plek die haar naam ontleent aan huisnummer 24 en aan een 24/7 markt en mentaliteit. Het idee van een hotellobby is bedoeld om bezoekers even te laten ‘landen’ en te ontspannen voordat het gesprek aangegaan wordt. Begonnen als geintje is er inmiddels om Bar24 heen een eigen ‘branding’ ontstaan; zo staan er 24 verschillende soorten gin in de bar en zijn de flesjes water voorzien van het logo, net als de bierviltjes. Verder zijn er zelfs horecamuntjes van Bar24 in omloop die, voorafgaand aan het bezoek, toegestuurd worden aan de gasten. Superleuk, het plezier om bezoekers te verrassen op deze plek spat ervan af!

Maar ook tijdens de experience tour kijk je je ogen uit. Het is beleven met een hoofdletter B, maar zonder dat de nadruk ligt op First Impression. En dat komt het verwonderen zeker ten goede, je wordt ondergedompeld in een audiovisuele droomwereld. Koen is er heel duidelijk over: ”de wereld wordt steeds virtueler, maar onze insteek zal altijd persoonlijk blijven. Niets voegt meer toe dan iemand die zegt: welkom, fijn dat je er bent!”

Dat klopt helemaal Koen, First Impression biedt een gastvrije omgeving met een bank in de lobby waar je liefst de hele middag in weggezakt wilt blijven zitten… Dank, het was fijn om bij jullie te zijn!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 37/100, van Klantenvertellen naar Looqify!

10 jaar geleden lanceerden Jeroen van Opbergen en Lasse Bourgonje de website Klantenvertellen.nl. Een portaal dat het makkelijk maakt voor bedrijven om reviews te verzamelen en deze zichtbaar op hun website te plaatsen. Samen met Kiyoh, dat gericht is op webshops, is Klantenvertellen marktleider binnen de branche van klantbeoordelingen. Jeroen en Lasse starten een nieuw zakelijk avontuur, dus spreek ik met hen af voor een gastvrije kop koffie.

Klantenvertellen is in 2014 verkocht aan DTG, met inbegrip van de directie voor 3 jaar. Die periode is inmiddels voorbij, en een nieuw plan staat klaar om gelanceerd te worden. Dat plan heet Looqify en heeft alles te maken met het ont-zorgen van ondernemers. Het begon allemaal een jaar of 2 geleden, toen het huis van Jeroen werd verbouwd. Alle betrokken bouwpartijen zegden tijdens de verbouwing toe foto’s te willen maken van het eindresultaat, slecht één heeft dit ook daadwerkelijk gedaan. Jeroen vertelt: “Ik vond dat eigenlijk best teleurstellend en was verbaasd over het feit dat deze ondernemers hun bouwsels en projecten wel willen delen met anderen maar er geen tijd en/of budget voor vrijmaken.” Samen met Lasse heeft hij nu een tool bedacht om hierin te voorzien voor ondernemers in-en-om-het-huis en hen hierin te ont-zorgen. Looqify maakt sfeer- en productfoto’s (Visuals), die snel en makkelijk gedeeld kunnen worden op eigen websites en social media.

“De applicatie moet van A tot Z toegankelijk en gebruiksvriendelijk zijn” zegt Lasse, “we willen de ondernemers helpen hun kennis en kunde te tonen aan een groter publiek zodat hun klantenkring kan groeien. In de wetenschap dat ‘google afbeeldingen’ steeds belangrijker wordt is het afsluiten van een Looqify abonnement is daarvoor een prima middel.” In een besloten online omgeving worden fotografen gekoppeld aan ondernemers en/of opdrachtgevers en consumenten, waardoor binnen heel weinig tijd foto’s gemaakt, bewerkt en online geplaatst kunnen worden. Tijd- en kostenbesparend voor alle partijen!

Jeroen en Lasse zijn op 1 april ‘gewoon gestart’, zoals ze dat 10 jaar eerder met Klantenvertellen ook gedaan hebben. Jeroen vertelt waarom hun samenwerking zo succesvol is: “Wij geloven allebei dat we door onze intrinsieke motivatie ons einddoel kunnen bereiken, op wilskracht en vasthoudendheid. Lasse vult aan: “We zijn samen eerder succesvol geweest, nu doen we weer een stap terug en gaan we opnieuw pionieren. Dat voelt goed!” Welke rol speelt gastvrijheid dan? Ook daar denken ze beiden hetzelfde over: “Door de jaren heen zijn we wat rustiger geworden en luisteren we beter, ook naar elkaar. Dat betekent dat we steeds vaker keuzes maken en beslissingen nemen om de persoon in plaats van het product of de dienst. In dat persoonlijke contact draait het om respect en beste bedoelingen.”

In de 2 jaar dat ik Jeroen en Lasse ken heb ik ze niet eerder zo relaxt gezien en horen spreken als vandaag. Mooie ontwikkeling, hoop dat jullie dat vast kunnen houden, gastvrijheid en ont-zorgen ligt heel dicht bij elkaar. Ik kom graag binnenkort de koffie keuren bij het Looqify hoofdkwartier. Heel veel succes!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 38/100, vragen(v)uur op de Rooi Pannen

Voor de tweede keer drink ik een gastvrije kop koffie bij de Rooi Pannen, nu met praktijkdocent serveren Roel Simons. Ons contact is tot stand gekomen via mijn moeder die regelmatig te gast is in een van de restaurants en met hem aan de praat raakte, onder andere over mijn artikelen. Bij aankomst blijkt dat er ook een paar leerlingen aan zullen schuiven, ik ben benieuwd.

Ik zit in de lobby van het onderwijshotel en geniet. Je voelt dat de sfeer een beetje gespannen is, in aanloop naar de ontvangst van gasten die komen lunchen in een van de 5 restaurants. Leerlingen lopen af en aan, soms wat onwennig in hun (mantel)pak en stropdas en doen druk. En waarschijnlijk voelen ze ook druk, net als ik zo’n 30 jaar geleden op mijn praktijkdagen. Want alles moest kloppen, volgens de regels en op tijd. En altijd een coachend docent die over je schouder meekeek. Een schools systeem, dat een stevige basis voor later bleek te zijn, maar dat voelde ik toen nog niet zo…

Ik ontmoet Lynn en Tim, 2 eerstejaarsleerlingen van de opleiding Horecaondernemer/-manager, en zij beamen dat het er inderdaad wel een beetje streng en schools aan toe gaat. Maar ook zeggen beiden goed gekozen te hebben en zich thuis te voelen. Tim vertelt dat zijn beide ouders werkzaam zijn in de gastvrijheidssector en dat het voor hem bijna vanzelfsprekend was een opleiding als deze te kiezen. Voor Lynn ligt dat iets anders, ze heeft wel even moeten wennen; waar ze zich eerst vooral thuis voelde in de keuken is ze nu de switch aan het maken richting bediening. Maar wat het uiteindelijk gaat worden weet ze nog niet. Wel weten ze goed te verwoorden dat gastvrijheid voor hen gaat over contact met mensen en (in dat contact) jezelf blijven.

Het is leuk om hun vragen te beantwoorden, over de stappen die ik gemaakt heb en vooral over het ontstaan en verdere verloop van de gastvrije koppen koffie. Maar de eerste restaurantgasten druppelen binnen, tijd voor Lynn en Tim om ‘aan het werk’ te gaan.

Ik praat nog even verder met Roel. Hij vertelt dat hij altijd horeca-gerelateerd werk heeft gedaan, en hier vooral zijn restaurantervaring inzet als docent en dit combineert met coaching en mentorschap. “Gastvrijheid gaat zover terug als mijn kindertijd” zegt hij, “ik wilde het thuis op vrijdagavond altijd al gezellig maken, met een hapje, een drankje en wat kaarsjes aan. Gezelligheid is dus zeker een voorwaarde voor gastvrijheid, net als het gevoel dat je geeft aan gasten door persoonlijke aandacht.”

Dank Lynn, Tim en Roel, voor jullie gastvrije ontvangst. Ik glimlach wanneer ik buiten ben, de Rooi Pannen is nog steeds een plek waar ik graag kom. En sommige dingen veranderen niet na 30 jaar, de sfeer in de hotellobby bijvoorbeeld. Ga er eens kijken wanneer je in de buurt bent, het is de moeite van een gastvrij bezoek zeker waard!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 36/100, Tilburg, een Smart City Society

Tilburg is mijn stad; ben er geboren, opgegroeid en, na een uitstap naar Brussel, Parijs, Amsterdam en Kaatsheuvel, weer thuisgekomen. “Ik kom nooit meer terug”, riep ik ooit. Woon er weer met plezier en  kijk nu met andere ogen, met de blik op alle recente ontwikkelingen! Als trotse Tilburger citeer ik koning Willem II: “hier adem ik vrij en voel ik mij gelukkig.” Tijd om bij te kletsen met Marc Meeuwis, Directeur Citymarketing Tilburg, we hebben afgesproken bij Qlubhouse in de Tivolistraat.

Toen Tilburg er een paar jaar terug voor koos om diverse projecten in de stad op hetzelfde moment aan te pakken werd een omslag gerealiseerd. Door rigoureus op te knappen, uit te breiden en te ontwikkelen heeft het Tilburgs DNA landelijke aandacht gekregen. Van Groningen tot Maastricht, diverse gemeentes komen kijken wat er met de stad gebeurt. Binnenkort is ze zelfs 1 van de slechts 4 steden waar klantentrekkers Hudson Bay, Decathlon, Primark en Mediamarkt allemaal in het centrum vertegenwoordigd zijn. “Ik woon hier nu 30 jaar, en dat voelt goed. Als citymarketeer weet ik natuurlijk dat we lang niet altijd het mooiste laten zien” zegt Marc. “Maar dat past wel bij mijn favoriete kernwaarden van de stad; sociaal en rauw (ZomooiisTilburg). Hierin zijn vooral de mensen mooi, in hun bescheidenheid en doe-maar-gewoon-mentaliteit. En daar gaat het om!

Marc vertelt enthousiast, ik kan pagina’s vullen met zijn verhalen over de stad, of met hem terugkijken naar Koningsdag 2017. Maar dat doe ik niet, want ik mag iets vertellen over een nieuw initiatief van Citymarketing Tilburg, in samenwerking met Ericsson! Een uniek concept, bedoeld om nog meer mensen voor onze stad te laten kiezen. In de loop van 2018 wordt Smart City Society uitgerold. Een online, profiel-gestuurd portaal met 3 voordeuren: Ticket to Tilburg, Student in Tilburg en Make it in Tilburg. Laagdrempelig en uitnodigend, met achter elke voordeur een gastvrij welkom voor iedereen; ‘wat fijn dat je er bent!’

Ticket to Tilburg klinkt al bekend, denk aan de filmpjes met Leo Alkemade of de zoektocht naar de eerste stadsfotograaf. Binnenkort kun jij iemand van buiten de stad jouw favoriete plekken laten zien door hem/haar een ‘Ticket to…’ te geven. Maar het voordeel en het gemak is veel groter; op basis van jouw profiel krijg je de beste tips van lokale ondernemers, weet je wat de daghap is van jouw favoriete eetcafé maar ook waar nog parkeerplaatsen vrij zijn. Student in Tilburg biedt de 30.000 (aankomende) talentvolle studenten alle ruimte om zich snel thuis te voelen in de onderwijsstad, om elkaar te vinden en te voeden. En wellicht ook om na hun studie te blijven… En dan Make it in Tilburg, dat ook al een start gemaakt heeft. In samenwerking met de gemeente is een website ontwikkeld die het bedrijfsleven moet overtuigen van de kracht en succesfactoren als vestigingsstad voor ondernemers. “Smart City Society is een fantastisch project dat Tilburg voor iedereen op maat in beeld brengt. Het is toch gaaf dat andere gemeentes de ontwikkeling van dit platform nauwgezet volgen, maar wij zullen hierin mooi de eerste zijn en blijven!” lacht Marc.

Ik kan geen afscheid nemen zonder te vragen wat gastvrijheid voor hem betekent. “Dat is niet zo moeilijk”, zegt hij met een brede glimlach, “zet mij maar in een bar, met vrienden, witte wijn in de koeler, een vers getapt koud biertje en bitterballen. Zoals laatst bij Van Horen Zeggen, ik had van hen een bon gekregen met een waarde van € 150,00; om ‘stuk te slaan’ aan de bar met 10 collega’s of relaties.  Een superleuk idee, voor mij echt het toppunt van gastvrijheid!” De stad mag zich gelukkig prijzen met het team van Citymarketing Tilburg, daar zitten marketeers waar je blij van wordt. Dankjewel Marc, voor de gezellige klets. Veel succes met alle plannen en tot gauw. Houdoe!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!