Blog

Gastvrije kop koffie 54/100, Kijken moet zien worden

Hoe leer je nou zò te kijken naar mensen dat je afwijkend gedrag gaat zien? Kun je, door het verzorgen van preventieve observatie trainingen en praktijkgerichte adviezen, maatschappelijk onaanvaardbare gebeurtenissen voorkomen? Aart Beukers, directeur en oprichter van Eye-D vindt van wel. Ik ga bij hem langs in Berkel-Enschot voor een kop koffie.

Kunst of beveiliging?

Na zijn studie kon Aart kiezen; hij werd aangenomen bij zowel een bedrijf in de kunstsector als een bedrijf in de beveiliging. Hij koos het laatste en ging aan de slag bij een bedrijf in camerasystemen in Kaatsheuvel. Een groeiende organisatie die o.a. Brussels Airport tot zijn klanten mocht gaan rekenen. Daar heeft hij ooit, om aan te tonen dat er niet of nauwelijks naar beeldschermen gekeken werd, met een oranje verpakt koffertje door de dangerous zone gelopen. Toen hij zich wat later bij zijn afspraak meldde bleek hij inderdaad niet opgemerkt te zijn. Voor Aart het moment om aan de slag te gaan met een eigen opleiding cameratoezicht.

“Zo is Eye-D ontstaan” vertelt Aart. “Tijdens mijn studie had ik zelf ervaren dat ik goede resultaten behaalde als er een pakkend en inhoudelijk verhaal, voorzien van praktijkvoorbeelden verteld werd. Ik werd geprikkeld door een charismatisch verteller. Dus daar lag mijn focus; hoe vertel ik pakkend het verhaal dat kijken zien moet worden.” Geïnspireerd door een presentatie van oud-keeper Hans van Breukelen sprak Aart verder met hem over trainingen. Hans wilde graag meedenken en sloot zich aan. Nog steeds is hij, als aandeelhouder, trainer en coach, betrokken bij Eye-D.

Observatie Attitude Schijf

de Observatie Attitude Schijf

Eye-D heeft de Observatie Attitude Schijf (AOS®) ontwikkeld. Dit zijn een 8tal vaardigheden, die toegepast worden om beter te zien (kijken moet zien worden). Zo is het herkennen van afwijkend gedrag een vaardigheid, net als de wetenschap dat elk strafbaar feit bestaat uit de voor-fase, de delict-fase en de na-fase. “Een veilige samenleving hoort voor iedereen een basisbehoefte te zijn. Dus afwijkend gedrag vraagt om actie,” zegt Aart. “We zijn betrokken geweest bij de nasleep van diverse terroristische aanslagen. Dat is heel heftig, maar het bevestigt ook hoe waardevol onze rol is. Het observeren van dergelijke beelden levert niet alleen zeer waardevolle informatie op maar kan ook leiden tot aanhouding van daders.”

Gastvrijheid

Als Brabander, Bourgondiër en carnavalsvierder is Aart van nature gastvrij. Zakelijk is gastvrijheid bovendien een serieuze tool, die hem helpt om te trainen met een open houding en om zodoende vertrouwenspersoon te kunnen zijn voor deelnemers. “Deelnemers willen aandacht en willen gehoord worden, het draait ook om collegiale aandacht voor elkaar. Een duidelijke en positieve communicatie draagt bij aan de dienstverlening. Het werk in een control room kan pittig zijn. Ik probeer het voor hen luchtig en verrassend te houden door bijvoorbeeld in de pauze bij iedereen een rolletje pepermunt neer te leggen. Een klein gebaar met een glimlach als resultaat!”

Hij geeft aan ook privé niet anders te doen. “Mijn eigen gastvrijheid is dat ik het mensen graag naar de zin wil maken en ik doe dat door open en eerlijk te zijn. Door vertrouwen te schenken ontstaat ook vertrouwen.” Dankjewel Aart, ik heb genoten van een gepassioneerd verhaal over een wereld die redelijk onzichtbaar lijkt voor de buitenwereld maar die in toenemende mate een belangrijke rol speelt. En bovendien genoten van heerlijke koffie!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije koffie 53/100, op zoek naar een gelukkige omgeving


Sommige eerste ontmoetingen verlopen alsof je al goede bekenden van elkaar bent. Mijn gastvrije koffie met Shirley Dap is er zo een. Ja, we kenden elkaar wel van gezicht uit ‘het Tilburgse’, maar we hadden elkaar nog nooit echt gesproken. Bij deze credits voor Ton Gimbrère, die dit bruggetje geslagen heeft. We treffen elkaar bij de Spaarbank in Tilburg.

Shirley is oprichter van HEAL Design en houdt zich bezig met interieur design en concepten. Een bedrijf dat, zoals ze zelf zegt, ontstaan is uit passie. HEAL staat voor Humanity, Environment and Love. We hebben het begrip gastvrijvrijheid meteen te pakken. “Als kind al wilde ik het thuis fijn en gezellig maken voor iedereen” vertelt ze, “ik was altijd bezig om mijn omgeving gelukkig te maken, zowel de mensen die er waren als de gelegenheden. Ik was altijd op zoek naar een juiste combinatie van sfeer en gevoel en paste dat intuïtief aan wanneer nodig. Ik ben heel blij dat ik het uiteindelijk gedurfd heb om van mijn HR loopbaan te switchen naar de Academie Artemis in Rotterdam!”

Het zoeken naar huiselijkheid is een van de pijlers van het HEAL Concept. Maar wel met de bedoeling gebruikers van een ruimte uit hun dagelijkse sleur te halen: “De meerwaarde van het HEAL Concept wordt zichtbaar door het gebruik van bepaalde kleuren, vormen en (gerecyclede) materialen. Daar is dan al heel wat aan vooraf gegaan; rondkijken, vragen en voelen om een kloppend verhaal te kunnen maken. De totaalbeleving moet goed zijn en onbewust een warme glimlach brengen, dan klopt het.”

Moodboard

Ik vraag Shirley of die warme glimlach bepaalt of een project voor haar geslaagd is. De spijker op zijn kop, zo blijkt: “We willen natuurlijk wel een eigen stempel op een project zetten, dat is gelukt wanneer we de combinatie van sfeer, gevoel en blije mensen zien. ”Ik ben nieuwsgierig naar haar meest bijzondere project. “Alle projecten zijn uniek en voelen daardoor bijzonder. Maar als ik dan een hele speciale mag noemen dan is dat het volledige interieurontwerp en -styling van Fleuriade, een wooneenheid voor dementerenden van Archipel Zorggroep in Eindhoven. “Het was niet eens een project waar ik een eigen stempel kon of wilde drukken. Maar de combinatie van sfeer, kleur en materialen, samen met beleving en inleving had grote impact op mij. Dat maakte dat ik er wel een persoonlijke handtekening onder heb weten te zetten.”

Haar meest ambitieuze project begint tastbaar te worden, een Boutique hotel hartje Tilburg wordt binnenkort werkelijkheid. Niet omdat ze persé hotelier wil zijn, maar wel omdat dit de ideale omgeving is om haar HEAL Lifestyleconcept te tonen en te laten groeien. “Het HEAL Hotel is een plek waar je jezelf mag zijn, waar het warm en veilig voelt net als thuis. Misschien is dit mijn manier om iets terug te doen en iets als gedachtegoed achter te laten.”

Er valt nog veel te bepraten, er zijn nog veel verhalen om te delen, maar dat doen we binnenkort bij een wijntje! Dankjewel Shirley, voor een bijzonder en mooi inkijkje in jouw wereld.

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 52/100,Voedsel weggooien? No way!

Voedselverspilling krijgt steeds meer aandacht. En dat is maar goed ook; een derde (!) van al het voedsel dat wereldwijd geproduceerd wordt verdwijnt in de afvalbak. Eerlijk gezegd ben ik zelf ook een makkelijke weggooier. Maar vorige week heb ik voor de eerste keer gebruik gemaakt van de NoFoodWasted app; ik heb een ‘overgebleven maaltijd’ aangeschaft van een Tilburgs restaurant. Nieuwsgierig naar het verhaal van oprichter August de Vocht van NoFoodWasted drink ik koffie met hem bij Villa de vier Jaargetijden.

De NoFoodWasted app

Opgegroeid in een supermarktomgeving en actief afnemer van afgeprijsde etenswaren groeide zijn besef dat voedsel en zijn wereldbeeld scheefliepen. Vanuit het gevoel te willen veranderen en de wetenschap dat dit een commerciële aanpak nodig had is NoFoodWasted ontstaan. Met een tas vol enthousiasme liep hij supermarktketens af, met de bedoeling managers en klanten te informeren en vooral te activeren. De basis  voor de consumentenapp NoFoodWasted was gelegd.

Het pad van zijn startup was er een met veel hobbels en tegenslagen, vastgelegd in de documentaire TheRollercoaster Startup, over de zoektocht van August naar investeerders. (https://vimeo.com/199426144). Helaas heeft deze documentaire het grote publiek niet bereikt, de landelijke televisiezender miste het ‘uitbundig vieren van successen’. Jammer, persoonlijk vind ik het een pareltje! Zijn reis is eenzaam, de worsteling om toch zijn droom na te jagen zonder zichzelf en zijn team daaraan ten onder te laten gaan is puur, bijna rauw in beeld gebracht. “Ik kijk niet alleen maar trots terug naar de film”, vertelt August. “Maar ik heb wel geleerd dat het goed is om bij mezelf te blijven en te doen wat ik doe!”

Aandacht is nodig

Inmiddels zijn er flinke stappen gemaakt. Zo is derde kerstdag officieel NoFoodWasted-dag geworden. En heeft de app al veel gebruikers en aanbieders (supermarkten, restaurants maar ook speciaalzaken als Appelsien in Tilburg), maar genoeg is het nog lang niet. De behoefte aan investeerders blijft, en dus zal er nog meer aandacht voor NoFoodWasted moeten zijn om bij die groep in beeld te komen en te blijven. Want August wil uiteindelijk nog steeds Europa in. “Omdat” zo zegt hij, “500 miljoen Europeanen meer verschil maken dan 17 miljoen Nederlanders”.

Het aanpakken van voedselverspilling vraagt om bewustwording voordat gedragsverandering kan plaatsvinden. Moeilijk, maar niet onmogelijk met een gastvrije aanpak. August vertelt: “NoFoodWasted biedt een oplossing die voor zowel leverancier, consument als maatschappelijke omgeving toegankelijk is. Het is ont-zorgen, je hebt de vrijheid om jouw persoonlijke wensen te kiezen. Met minder kosten, meer omzet en een goed gevoel als resultaat!”

Beste August, dankjewel! En beste lezers; zoek en gebruik de NoFoodWasted-app, het lijkt misschien een druppel op de gloeiende plaat, maar wel een die de moeite waard is en die naar meer smaakt!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 51/100, een Prins Heerlijke deze keer!

Prins Heerlijk bestaat 10 jaar! Gestart in 2008 om jongeren met leerproblemen en een horeca-ambitie een opleiding en begeleiding op maat te bieden. De missie is hetzelfde gebleven, de horeca is uitgebreid met zorg en detailhandel. Met inmiddels meer dan 150 externe werkgevers voor de jongeren. Niet alleen het aantal jongeren is gegroeid, ook de maatschappelijke context waarin zij hun plek zoeken is veranderd. Zelf kom ik ook al 10 jaar graag bij de locaties van Prins Heerlijk. En met heel veel plezier kijk ik terug op de avond dat ik, voor het 5-jarig bestaan, een etiquettediner voor de jongeren mocht verzorgen. Een fantastische avond, vol warmte en plezier.

Prins Heerlijk Lunchcafé

Ik drink koffie met Abgar vanRijswijk, horecamanager en kwartiermaker vanaf het eerste begin. Uiteraard hebben we afgesproken bij Prins Heerlijk Lunchcafé in het centrum van Tilburg. Abgar en ik hebben een lange historie samen. Eerst collega’s, later sparringmaatjes, en nog steeds zoeken we af en toe momenten om bij te praten. “Mijn start bij Prins Heerlijk was een bijzondere,” vertelt hij. “Samen met mijn dochter schuilde ik voor de regen, hier voor de deur. Ella Buijze (oprichter) opende de deur en vroeg of ik binnenkwam. Ik kwam midden in een grote verbouwing terecht van wat later het Lunchcafé zou worden. Ella vertelde me haar verhaal en de rest is geschiedenis.” Abgar geeft aan dat het succes deels voortkomt uit het denken in kansen en mogelijkheden. “Ik kreeg vertrouwen en vrijheid, kreeg handvaten mee als: ‘kijk maar hoe het wel lukt’ en ‘zorg maar dat het werkt’. Een geslaagde combi, dat is gebleken.”

Prins Heerlijk Lunchcafé

De kern van Prins Heerlijk

In het jubileum magazine voor het 10-jarig bestaan komen veel jongeren aan het woord. Ik neem de vrijheid een van hen, Thomas Winter, te citeren: “Bij Prins Heerlijk krijg ik mbo-onderwijs dat bij mijn denken aansluit. Maar ik doe het wel zelf. Prins Heerlijk geeft je alleen een zetje.” Dat is precies de kern, het gaat er om jongeren op een juiste plek te krijgen door te kijken wat goed voor hen is. Maar ze doen het uiteindelijk zelf, begeleid door leermeesters op verschillende vlakken. “Leermeesters en jobcoaches zijn een groot deel van ons kapitaal” zegt Abgar, “de jongeren vertrouwen hen, zij scheppen duidelijkheid door een bepaalde directheid in hun communicatie en een persoonlijke aanpak. Iedereen die zich betrokken voelt is trots, dat moet ook zo blijven.”

Ik vraag Abgar of hij de gastvrijheid bij Prins Heerlijk kan benoemen. Hij zegt: “Iedereen is gast! Dat staat nooit ter discussie, niet voor de jongeren en niet voor de mensen daaromheen. Hoe groot we ook geworden zijn, het draait altijd om de mensen. Persoonlijke aandacht, daar gaat het om, ook voor mij. Een praatje met vaste gasten, en het besef dat ik alle jongeren nog bij naam ken!”

Dankjewel Abgar, dat ik weer een kijkje mocht nemen in een van de meest bijzondere Tilburgse keukens. Ik sluit af met een citaat van Ella Buijze uit het jubileum magazine: “De jongeren hoeven geen Prins Heerlijk etiket. Dat zeggen we ook tegen de bedrijven waar ze werken. Onze jongeren moeten net als iedereen zorgen voor tevreden gasten, klanten en cliënten. Ze mogen ook fouten maken. Om het vervolgens weer beter te doen. En nog trotser te worden.”

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 50/100,Met je Hart kwetsbare ouderen verbinden

Stichting Met je Hart is gestart door Babs van Geel in Utrecht en heeft als doel eenzaamheid bij kwetsbare ouderen te verminderen. En vanaf 2014 ook succesvol actief in Tilburg, onder bezielend enthousiasme van Hélène Schneiders. Zij stond op de barricades om Tilburgse woonzorgcentra, wijkverenigingen, huisartsen en andere betrokkenen enthousiast te krijgen. En met succes, inmiddels zijn er ongeveer 250 ouderen en 120 vrijwilligers betrokken bij Met je Hart Tilburg! 

De restaurantcampagne

We praten uitgebreid bij met heerlijke koffie bij Villa Pastorie aan de Piushaven in Tilburg. Vanuit haar intensieve betrokkenheid bij Cafés Van Horen Zeggen en De Boekanier staat Hélène voor mij synoniem aan gezellig en gastvrij. En precies zo heeft ze ook Met je Hart Tilburg op de kaart gezet; gezellig en gastvrij! Het begon allemaal met de restaurantcampagne in 2014, waar dat eerste jaar al 23 restaurants aan meewerkten. Aan restaurantgasten werd gevraagd of er € 1,00 extra op de rekening gezet mocht worden. Van de opbrengst werden de eerste activiteiten voor ouderen georganiseerd. “En dat zijn vooral activiteiten waarbij eten ook centraal staat” vertelt Hélène. “Samen eten verbindt mensen, er ontstaan mooie gesprekken en ‘genieten’ krijgt weer betekenis; genieten van eten maar ook van gezelschap. Veel mensen vinden het moeilijk te benoemen dat ze eenzaam zijn, soms komt daar zelfs schaamte bij kijken. Wij proberen hen hierin een beetje te ont-zorgen, bijvoorbeeld door deelnemers met dezelfde postcode aan elkaar te koppelen. Soms is het ophalen van mensen die bij elkaar in een wijk wonen al genoeg om nieuwe contacten te leggen.”

De langste eettafel, Tilburg Culinair 2018

Aandacht voor elkaar in sociale ontmoetingen staat centraal. Inmiddels zijn er wat criteria bepaald waaraan de gasten van Met je Hart moeten voldoen. Mensen met vaak fysieke of financiële beperkingen, met een klein sociaal netwerk en die ‘omarmd’ kunnen/willen worden door een vrijwilliger. “Sociale contactmomenten zijn enorm belangrijk. Neem mijn moeder Ineke, zij belt dagelijks met een aantal ouderen om te horen hoe het met hen gaat”, glundert Hélène. “Daar ben ik enorm trots op, net als op mijn zus die bij vrijwel alle activiteiten als vrijwilliger betrokken is. Wat een familiebedrijf hè!”

Sociale mantelzorg

De kern van de Stichting is in elk opzicht gastvrij, alle betrokkenen zetten onbezoldigd hun deur open voor anderen. Hélène zegt het heel treffend: “Hoe meer Met je Hart groeit, hoe belangrijker het is om klein te blijven in onze grootsheid, het moet om de kwetsbare ouderen blijven gaan. Het is een vorm van sociale mantelzorg die zichzelf, nu al in 26 gemeenten, kan bedruipen.” Maar ook geeft ze aan dat, om op te schalen en te professionaliseren, team Tilburg versteviging nodig heeft. Ze zoekt met name mensen die zorg en activiteiten willen coördineren. Inmiddels is bekend dat Stichting Met je Hart kans maakt op een Appeltje van Oranje, wat een prachtige erkenning zou dat zijn voor dit mooie initiatief! Meer informatie, maar ook een mogelijkheid om te doneren, is te vinden op www.metjehart.nl

Dankjewel Hélène voor de sprankeling in je ogen als je vertelt over Met je Hart. Ik hoop dat de juiste vrijwilligers zich bij je melden zodat gastvrije mantelzorg in Tilburg nog meer mooie verbindingen kan maken!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 49/100, trainen in Becoming great

Pascale Vugts – Betiquette

Ik ben bij het Willem II stadion, decor van mijn afspraak met Koen van Gorp, trainer en personal coach bij Kenneth Smit training. Hij voelt zich een bofferd, met een eigen trainingsruimte op een plek waar het leeft, op sportief, communicatief en commercieel vlak! Koen is franchisenemer van Kenneth Smit trainingen. Hij draagt met praktijkgerichte verkoop-, management- en communicatietrainingen bij aan verbeterde bedrijfsresultaten en succesvolle persoonlijke carrières. Ik loop persoonlijk niet altijd warm voor slogans als ‘je hoeft niet ziek te zijn om beter te worden’, maar dat maakt mijn nieuwsgierigheid naar gastvrijheid in de wereld van trainingen niet minder.

Kenneth Smit

Koen komt uit een Tilburgs ondernemersgezin en is opgegroeid met een hands-on mentaliteit. Vanuit zijn managementfunctie bij een bedrijf in hout- en bouwmaterialen is hij 12 jaar geleden het trainersvak ingerold. Zijn wens om dat als zelfstandig ondernemer te doen kon hij al snel waarmaken. Wat maakt nou dat het geven van trainingen uitdagend en aantrekkelijk blijft? “Geen training of groep is hetzelfde”, zegt Koen. “Ik verkoop namelijk geen trainingen, maar help mijn relaties hun doelstellingen te realiseren. Daarbij gebruik ik de theoretische onderleggers van Kenneth Smit en lever 100% maatwerk. Ik plan vooraf intake dagen en meereisdagen met de opdrachtgever en stem vervolgens het programma volledig af op de dagelijkse praktijk. Vaak zijn dat meerjarige trajecten. Het is mooi om de deelnemers gaandeweg dat traject ook echt stappen binnen hun eigen organisatie te zien maken.”

De werkwijze van Koen is helder; optimaliseren van gesprekstechnieken en gedragsverandering (waar nodig) vormen altijd de basis van de rollenspellen, waarbij hij zelf de acteur is. Hij vertelt verder: “Door mijn manier van voorbereiden raak ik thuis in de organisatie van mijn opdrachtgevers en kan ik elke voorkomende praktijksituatie met de deelnemers oefenen. Het gaat hierbij niet om falen of slagen maar om leren! Het mooie van Kenneth Smit is dat ik de vrijheid heb om er mijn eigen draai aan te geven. Ik voel me meer onder-gever dan ondernemer. Ben altijd bereikbaar voor mijn relaties en heb als doel telkens de verwachtingen te overtreffen.”

IJsbrekers

Op mijn vraag of hij bewust bezig is met gastvrijheid zegt hij: “Ik zorg goed voor mijn gasten, geef ze het gevoel dat ze niet voor niets in de file hebben gestaan voor mijn training. Ik schenk ook altijd het eerste kopje koffie voor de deelnemers in, dat blijkt toch altijd weer een goede ijsbreker. Je gaat samen een meerjarige relatie aan, daarom vind ik het belangrijk dat zij zich welkom en veilig voelen. Zo’n meerjarenproject wordt altijd op de middenstip van het Willem II stadion afgetrapt, letterlijk! Iedereen schiet op doel, de bal mogen ze houden, dat is een eerste souvenir. Zo staan de deelnemers gedurende het traject nog meer kleine verrassingen te wachten.” Verder denkend komt hij tot de conclusie dat ook privé een persoonlijke benadering, herkenning en een warm onthaal van mensen een goed gevoel geeft. Maar ook dat het eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn.

Na een laatste blik op het hoofdveld verlaten we de skybox. Ik heb zelden een commercieel trainer gesproken met zoveel passie en enthousiasme, geen wonder dat deelnemers met hem weglopen. Dank Koen, bij jou geen verliezers met een excuus, maar winnaars met een plan!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 48/100, ontzorgen in de zorg

Pascale Vugts – Betiquette

Het gezellige en altijd drukke DE café in het Elisabeth ziekenhuis in Tilburg is mijn koffie-werkplek van vandaag. Hier heb ik afgesproken met Tanja Roosen, trainer en coach van zorgprofessionals. Tanja is voor mij geen onbekende, maar een waardevol ‘souvenir’ van de Ladies Circle. Sommige contacten zijn voor altijd, ook als je elkaar een tijd niet ziet of spreekt. Ik ben nieuwsgierig naar de switch die ze gemaakt heeft; van gynaecoloog naar trainer/coach.

Tanja zit goed in haar nieuwe rol, ze straalt wanneer ik haar vraag naar The Human Factor, het thema waar zij zich mee bezig houdt. “Mijn kennis als specialist is mijn kracht, die kan ik goed reflecteren op zorgprofessionals van verschillende disciplines” vertelt ze. “Tegenwoordig heeft de cliënt meer regie, is mondiger en heeft inzage in het eigen dossier. Dat vraagt, vanuit de zorg bekeken, om een andere benadering en samenwerkingsvorm. We moeten af van het in standhouden van eilandjes en een wij/zij-cultuur. Bij gynaecologie bijvoorbeeld wordt nu al gewerkt met een casemanager die, vanuit een multidisciplinair team, vooraf het zorgpad van een cliënt bepaalt.”

Het doel van The Human Factor is om hardware en humanware dichter bij elkaar brengen. Om verschillende disciplines een gemeenschappelijke taal te laten spreken, met behoud van hun eigen kenmerken. Een team is, zeker in onverwachte of stresssituaties, zo sterk als haar zwakste schakel. Door het inzetten van Team Resource Management wordt het belang van doelgerichte communicatie duidelijk. Hier zijn meerdere tools voor beschikbaar, een daarvan is ‘10-voor-10’. Tanja vertelt: “10-voor-10 is een korte briefing van 10 seconden om vervolgens 10 minuten vooruit te kunnen. Een efficiënte overdracht die voor de specialist voldoende is om overzicht en helderheid in een situatiete krijgen door het stellen van de juiste vragen. Dat lukt alleen wanneer alle betrokkenen elkaar begrijpen en dus de volgende schakels verbonden zijn; vragen, antwoorden, terugkoppelen en afvinken.”

Peer Support

Een ander belangrijk onderdeel van The Human Factor is ‘Peer Support’. “Een zorgprofessional kan soms ook slachtoffer zijn, vroeg of laat ontstaan er littekens op zijn of haar professionele ziel”, gaat ze verder. “Dan wil je je verhaal doen bij iemand die je vertrouwt, die niet oordeelt en verslag doet, maar die er gewoon voor je is. Dat is een Peer! We hebben hier bij ETZ nu zo’n 20 collega’s voor opgeleid, het is enorm mooi daaraan bij te mogen dragen.” Tanja geniet van haar proactieve rol in het ontzorg-proces van de interne organisatie. Zo ken ik haar ook, gedreven, met passie en oprechte interesse in mensen! Zo omschrijft ze ook haar gevoel bij gastvrijheid: “Ik hoop altijd dat mensen zich uitgenodigd voelen om zich bij mij welkom te voelen. Zodat het niet moeilijk is zich voor mij open te stellen. Zakelijk en privé.”

Jouw aanpak en uitstraling maakt de zorg vanzelf een beetje gastvrijer en nodigt anderen uit hier samen met jou aan verder te bouwen! Dankjewel Tanja, voor deze warme en sprankelende koffie!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 47/100, creatief uitblinken en werkgeluk

In het Veemarktkwartier in het centrum van Tilburg staat een pand dat passanten nieuwsgierig maakt. Is het een winkel, een showroom, en wat doet die glijbaan daar? Het bedrijf heet AVEC en is eigenlijk een combinatie van dat alles. Oorspronkelijk stond AVEC voor Alles Voor Educatief en Creatief. Tegenwoordig wordt dit vertaald als Partnership by Design. Ik heb een afspraak met directeur Stefan Lanslots.

Op de 4e etage geniet ik even van het prachtige uitzicht op de Heuvelse kerk, wat een heerlijkheid om vanuit alle kanten van het pand de stad Tilburg te zien liggen! “Ik ben er trots op”, start Stefan zijn verhaal, “dat AVEC een succesvol bedrijf geworden is waar men zich gelukkig voelt. Waar iedereen verantwoordelijk is voor zijn eigen winkeltje en we geen tijd hoeven te verspillen aan lange vergaderingen. Waar de in- en externe lijntjes kort en persoonlijk zijn.” Hij laat er meteen op volgen dat het bewaken van deze cultuur, met de huidige groei van het bedrijf, ook zijn grootste uitdaging is. Van idee tot product, alle schakels van de keten worden door AVEC uitgevoerd. En sinds de omslag gemaakt is van een voorraadhoudende groothandel naar een producent zonder voorraad gaat het nog veel beter. Inkopers werden projectleiders en zijn in die rol een 100% betrouwbare partner voor de klant gebleken. Nuchter zegt hij: “We stellen geen flauwe doelstellingen, maar elimineren redenen om iets niet te doen. Met dat wat overblijft kunnen we onze doelen bereiken.”

“Ik heb geleerd mijn doelen hoog in te zetten. Ik houd me vooral bezig met strategie, organisatie en acquisitie en deel mijn ambities met het team,” vertelt hij verder. “Samen maken we deze ambities waar door ze te verdelen in kleine, behapbare stappen. Voor mij is effectiviteit de som van vrijheid en verantwoordelijkheid. Door een gelukkige werkomgeving te creëren zet ik mensen in hun kracht. Ze worden onderdeel van mijn verhaal omdat zij er vanaf het begin mede-eigenaar van zijn.”

We maken een rondje door het bedrijf. Veel werkplekken, sommige bezaaid met producten. Het is druk maar niet lawaaierig, eigenlijk is de sfeer heel relaxt. Ik moet lachen wanneer ik de namen zie van de werkeilanden: black humor island, happy island, lonely island en black hole island. Stefan zelf heeft zijn kamer, ook met de nodige zelfspot, de ivoren toren genoemd.

AVEC straalt aan alle kanten gastvrijheid uit, ook al vindt Stefan het moeilijk te benoemen hoe dan. Maar ik voel het; aan de laagdrempelige uitstraling van het pand, aan de ontspannen sfeer op de werkplekken maar ook aan het feit dat ik voel dat er alle tijd voor mij genomen wordt. Met de aankoop van een tweede pand, op steenworp afstand, kwam ook het gebouw van Stichting Vincentius in beeld, van waaruit, door de inzet van enkel vrijwilligers, armoede in Tilburg bestreden wordt. “We wonen hier samen in het Veemarktkwartier” zegt Stefan, “dus helpen wij onze buren wanneer dat nodig is. Om te beginnen door meer bekendheid voor hun mooie werk te genereren!”

Ik word uitgenodigd soep mee te eten met het hele team, over gastvrijheid gesproken! Dit past helaas niet in mijn agenda, maar zorgt er wel voor dat ik met een glimlach afscheid neem. Niet alleen de eerste, maar zeker ook de laatste indruk is belangrijk! Dankjewel Stefan, ik blijf je volgen, al is het maar door jullie producten te spotten bij een bezoek aan Hema of Flying Tigers.

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 46/100, veranderen doe je samen!

Op LinkedIn kwam een filmpje voorbij van WEVIEW, waarin opdrachtgevers vertellen over het effect en de kracht van de door WEVIEW in beeld gebrachte quotes en verhalen (link filmpje zie 1*). Dit prikkelde mij, dus nodigde ik Ingrid van Ierland, een van de drie oprichters, uit voor een kop koffie. Het werd een heerlijke lunch bij La Nouvelle Auberge in Tilburg (de pompoensoep is een aanrader!). We kennen elkaar oppervlakkig via het netwerk van BZW en CCB en volgens elkaars activiteiten online. Maar een goed gesprek samen hebben we nog niet eerder gevoerd!

Ingrid beschrijft zichzelf als communicatiedier, het begrip ‘samen’ staat centraal in haar aanpak bij WEVIEW. Samen met collega’s Lydia en Susanne maakt ze, sinds 2013, veranderen leuk. “Onze wegen zijn op een heel bijzondere manier samengekomen,” vertelt Ingrid. “We hebben elk onze eigen expertise maar halen absoluut het beste in elkaar naar boven. En ondanks dat leeftijd maar een getal is helpt een bepaalde mate van (levens)ervaring wel in onze aanpak!” Die aanpak weet ze zelf kort maar krachtig te verwoorden: “Verandering is lastig, mensen worden uit hun comfortzone gehaald. Wij voeren gesprekken met medewerkers uit alle lagen van een organisatie en leggen dat vast op film. De beelden zijn puur en recht uit het hart, WEVIEW werkt vanuit een positieve insteek. We gaan onder andere op zoek naar dat wat hen trots maakt, want op trots kun je bouwen!”

“Als ik terugkijk naar vijf jaar WEVIEW,” zegt Ingrid stralend, “dan staan we zo sterk omdat we een drie-eenheid geworden zijn. In het begin werkten we vanuit ieders eigen expertise (communicatie, tv-journalistiek en leiderschapsontwikkeling), maar inmiddels zijn we volledig allround en uitwisselbaar geworden.” Het sterke en ambitieuze teamwork heeft ertoe geleid dat WEVIEW sinds afgelopen zomer ook in Spanje actief is; een nieuwe franchiseformule lijkt geboren!

Ik merk op dat gastvrijheid als een soort rode draad door hun aanpak loopt. Gaandeweg ons gesprek is Ingrid dat zelf ook meer gaan beseffen. “Wij geven mensen aandacht en luisteren oprecht naar hun verhaal. Bovendien verzekeren we hen dat we vertrouwelijk omgaan met de informatie die ze aan ons geven. Het goud zit op de werkvloer, dus échte aandacht loont altijd.”

We zijn eigenlijk nog niet uitgepraat, dus de kans dat er binnenkort een volgende kop koffie volgt is groot. Ik ben blij met onze hernieuwde kennismaking. Dank Ingrid, voor jouw inspiratie en enthousiasme.

1* (https://gice.stackstorage.com/s/diCCLdoffvWJKnx)

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 45/100, bevlogen werken aan Leisure ambities

Sommige mensen komen telkens weer ergens op je pad, in dit geval is dat Joost Melis. Als kind woonden we bij elkaar om de hoek en zaten we op dezelfde basisschool, later werden we collega’s bij de Efteling. Deze keer ontmoeten we elkaar bij Midpoint House of Leisure, bij de Leerfabriek KVL in Oisterwijk. Joost in de rol van directeur, ik in die van potentieel netwerkpartner. Een ontmoeting vol herinneringen, met lekkere koffie en de blik gericht op de toekomst.

Joost volgde twee jaar geleden Coen Schelfhorst (gastvrije koffie 28/100) op bij House of Leisure. Een connectie tussen hen was er al, niet alleen als zakelijke buren in de Leerfabriek, maar ook met de Efteling als oud-werkgever. Bovendien vind ik dat voor beiden gastvrijheid een tweede natuur is. Wat is Midpoint House of Leisure eigenlijk, en waar houdt ze zich mee bezig? Het is onderdeel van Midpoint Brabant, een samenwerkingsprogramma tussen bedrijven, overheden, onderwijsinstellingen en maatschappelijke organisaties. House of Leisure draagt bij aan een aantrekkelijk leefklimaat door versterking en verduurzaming van het Leisure aanbod in Brabant.

Joost kruipt op zijn praatstoel en brandt los: “Ik ben als ondernemer al jaren actief in de leisure markt en heb raakvlakken met onderwijs en overheid, maar actief betrokken zijn bij het uitvoeren van een publieke ambitie was nieuw voor mij. Reden voor mij om het avontuur aan te gaan.” Hij vertelt waarom hij de eerste maanden heel veel gesprekken gevoerd heeft. “Leisure is een containerbegrip, en om de gefragmenteerde ambitie waar te kunnen maken moest ik er met een helicopterview naar kunnen kijken. Nu zijn we veel verder en leveren we producten op die bijdragen aan deze ambitie; we geven nieuwe bedrijvigheid, ontwikkeling en innovatie in de Leisure sector een gezicht. Onze deur staat altijd open, we doen het samen!”

De ongeveer 75 partners geven mede dat gezicht, zij dragen actief bij aan projecten als Fort Isabella (Vught) of Van Gogh National Park (Tilburg). Inmiddels is deze krachtenbundeling van verschillende expertises bij elkaar al voor diverse projecten succesvol gebleken. “Er zijn nog twee producten die bijdragen aan het succes van House of Leisure,” gaat Joost verder. “Dat zijn het Leisure Ontwikkel Fonds, voor productontwikkeling op provinciaal niveau, en de Kansenkaart, dat het DNA van een gemeente vastlegt. Tools die helpen om ambities om te buigen naar concrete projecten!”

Joost is er trots op een bijdrage aan Midpoint Brabant te mogen leveren. “We zijn sociaal betrokken en doen aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. Vanuit die drijfveer buigen we ambities om naar concrete projecten. En dat vertaalt zich in zichtbare verbindingen op projectniveau. House of Leisure is voor mij een voorbeeld van Brabantse gastvrijheid, we zijn zo gastvrij als onze partners zijn!”

We zitten hoe dan ook binnenkort weer aan tafel, om nog meer mooie verhalen op te halen of misschien wel als nieuwe netwerkpartner van House of Leisure. Dankjewel Joost, voor een goed gesprek, we zijn nog lang niet uitgepraat!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!