Blog

Gastvrije kop koffie 32/100: graffiti, basis van een reclamebureau

“Ik heb een nieuwe werkplek, ik nodig je graag uit voor een kop koffie!” Dit berichtje kreeg ik van Jurgen Picocrie van QBIC Media. Ik zoek hem op bij BANK15 aan de Spoorlaan 350 in Tilburg. Een plek waar gewerkt wordt en waar maatschappelijke betrokkenheid gecombineerd wordt met commercie. De vers gebrande koffie is er in ieder geval heerlijk!

QBIC Media is opgericht in 2012 en noemt zichzelf een no-nonsense reclamebureau. Jurgen zegt daarover: “onze communicatie verloopt snel en soepel omdat er maar één aanspreekpunt is. Brabantse gemoedelijkheid is kenmerkend voor de samenwerking, en afspraak is afspraak.” Hij is er trots op van zijn hobby zijn beroep gemaakt te hebben en haalt zijn inspiratie uit alles wat er in zijn omgeving gebeurt. Hij heeft een passie voor tekenen, graphics en typografie en startte, toen hij 12 jaar was, met graffiti. Nog steeds is hij trots op zijn eerste grote klus na zijn opleiding aan het SintLucas; het aanbrengen van 1200 m2 decoratieschildering bij Adventure Island in Antwerpen samen met graffitischrijver Paul Watty. Met die ervaring zak op ging hij vervolgens aan de slag bij de Efteling, waar hij zes jaar bij de afdeling decoratie en vormgeving gewerkt heeft. Nog wat werkgevers uit de reclamewereld en retail later was de basis gelegd om zelf een reclamebureau op te richten! En sinds kort is daar ook nog Fixter bijgekomen, ontstaan in Bank15.

Voor Jurgen betekent gastvrijheid vooral vriendelijk en toegankelijk zijn naar zijn relaties toe. “Ik ben transparant en heet anderen graag welkom in mijn leven” vertelt hij. “Ik besteed veel tijd en aandacht aan anderen en geloof in de constructie dat meedenken uiteindelijk interactie en conversie oplevert.” Het afgelopen jaar stond voor hem in het teken van nadenken, zelfontplooiing en vooruit durven kijken. Niet altijd makkelijk, maar met resultaat, dat mag gezegd! Hij heeft een duidelijke koers bepaald voor QBIC Media en haalbare doelen gesteld, die nu al voor groei en professionalisering van het bedrijf zorgen. Zo wil hij het ambacht meer in het reclamevak terugbrengen door aandacht te geven aan vakwerk en daarmee zijn relaties overtuigend te prikkelen tot meer. Dit past wel bij zijn wens om later herinnerd te worden aan iets dat hij gecreëerd heeft, iets dat blijvend is.

Zijn passie is nog steeds het maken van graffiti. Inmiddels niet meer ondersteboven hangend aan een viaduct, maar wel improviserend op het kinderfeest van zijn dochter om dit voor haar onvergetelijk te maken. Zijn ogen stralen als hij dit vertelt, mooi. Zijn graffiti-naam van toen? Dat zal misschien geen verrassing zijn; QBIC.

Dankjewel Jurgen, voor het welkome kijkje in jouw wereld!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 33/100, paddenstoelen uit koffiedik

Soms kom je ‘oude’ zakenrelaties weer tegen in een hele andere hoedanigheid. Dat is het geval met Jacqueline van Eerd, oprichter van ZuiderZwam in Tilburg. Jaren terug zaten we regelmatig om de tafel, zij als programmamanager van TIAS en ik als accommodatieverschaffer vanuit Landgoed De Rosep en Mansion Hotel Bos & Ven. Nu zag ik haar crowdfunding-campagne (Https://crowdaboutnow.nl/campagnes/zuiderzwam) voorbijkomen, dus ging ik langs bij ZuiderZwam, op het terrein van biologische tuin Ut Rooie Bietje (SMO Traverse).

Het begon toen Jacqueline een growkit voor oesterzwammen cadeau kreeg van haar man, ze was meteenUnknown verkocht! Een growkit is een kweekbak waarop je met je eigen koffiedik oesterzwammen kweekt, iedere ‘aanrecht-agrariër’ kan het. Het proces van afvalreductie naar voedselproductie fascineerde haar, ze volgde de opleiding bij RotterZwam en is, in oktober 2016, maar ‘gewoon’ gestart. In het kort het technische verhaal: Koffiedik is een universele schimmelbodem en daarom een prima ondergrond voor oesterzwammen. Samen met broed en kalk gaat het koffiedik in een geperforeerde zak en na een week of zes, een groei- en een fruitfase verder, kan er geoogst worden; de oesterzwam, de biefstuk onder de paddenstoelen. Inmiddels levert Jacqueline ook aan enkele Tilburgse horecabedrijven; met haar Tuktuk haalt ze koffiedik op, kweekt er oesterzwammen op en levert deze vervolgens weer aan de restaurants. Maar ook de oesterzwambitterballen en -kroketten vinden inmiddels gretig aftrek. Tijd om op te schalen dus, met koelcontainers die ze middels haar crowdfunding hoopt aan te kunnen schaffen!

Haar enorme enthousiasme doet me lachen, wat een energie straalt ze uit. “Kijk eens om je heen” zegt ze, “dit is toch een fijne plek, of niet! Bij Ut Rooie Bietje sta je letterlijk met beide voeten in de aarde. Mensen vinden elkaar hier zonder hiërarchie of vooroordelen, we gaan gewoon goed met elkaar om. Zo maakt er elke dag iemand verse soep met producten van het land, en wordt er gezamenlijk geluncht. Ooit startte ik hier als vrijwilliger en nu kan ik hier ZuiderZwam laten groeien, daar ben ik trots op!”

campaignText_43a86a940063584abe09ed133cda95a4Er is veel aandacht voor haar oesterzwammen, en Jacqueline profiteert maar wat graag van deze PR. “Ik doe graag mijn verhaal en hoop anderen daarmee enthousiast te krijgen, maar het helpt als derden over je praten. Ik ben zelfs benaderd door Douwe Egberts toen Gemeente Tilburg een aanbesteding deed. Dat is toch mooi, want nu haal ik daar koffiedik op en heeft de gemeenteraad inmiddels kennisgemaakt met mijn bitterballen en kroketten.”

Over gastvrijheid denkt ze niet na, dat is er gewoon. Ze ontvangt iedereen met open armen en probeert de sfeer positief te beïnvloeden door haar energieke en actieve houding. Ze heeft wel een wens en dat is meer productie draaien, zodat ze ook aan de restaurants die nu op de wachtlijst staan kan gaan leveren. Koffiedik heeft ze overigens genoeg, daar help je haar niet mee. Maar wel door haar campagne te steunen, en dat kan nog tot eind januari. Gewoon even doen!

 

 100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 31/100, de Mood Maker filosofie

 

Van-der-Valk-Hotel-Zaltbommel-01Een paar jaar geleden mocht ik een workshop Interne gastvrijheid verzorgen voor de medewerkers van Guest in Amersfoort, een hele mooie opdracht. Maar een bedrijf dat zelf ‘deed’ in gastvrijheid, dat maakte het wel spannend. Guest is inmiddels samengegaan met Hospitality Factory, heet nu Syndle en is verhuisd naar Prinsenbeek. De passie voor gastvrijheid is gebleven. Nu ontmoet ik medeoprichter en directeur John Hokkeling opnieuw, bij het nieuwe Van der Valk Hotel Zaltbommel.

Ons gesprek loopt vanaf de start als vanzelf. We hebben veel raakvlakken, en springen moeiteloos van dienstverlening naar zorg, horeca, aandacht en weer terug. Maar het is niet altijd vanzelfsprekend geweest dat John met gastvrijheid en gastheerschap aan de slag zou gaan. Hij heeft architectuur gestudeerd, en kwam er in het werkveld snel achter dat hij wel een geboren adviseur is maar niet genoeg voldoening kon halen uit een wereld van ‘stenen stapelen’. Hij startte als zelfstandige en kreeg na enkele jaren van Deventer Ziekenhuis misschien wel zijn belangrijkste opdracht. Het overbrengen van een visie waarbij door medewerkers meer, onverdeelde en persoonlijke aandacht gegeven kon worden aan patiënten en ook hun eigen regie werd versterkt bleek zijn passie. Zijn zoektocht naar het ontwikkelen van gastvrijheid was begonnen! Een aantal opdrachtgevers en projecten verder kon hij het ook verwoorden; gastvrijheid ontwikkelen is het wegnemen van blokkades zodat mensen dat wat in hun hart zit weer goed kunnen doen. Zo is uiteindelijk de Mood Maker filosofie ontstaan, en samen met toenmalig Guest-collega Laura de la Mar schreef hij er een boek over.

1Elke organisatie heeft potentiele toppers in dienst die de ultieme beleving weten te creëren voor de gast. Dat zijn Mood Makers! Ik houd van dit boek, pak het er zelf met regelmaat bij wanneer ik een workshop of presentatie uitwerk. Mood Maker biedt je aanknopingspunten om gastvrijheid en gastheerschap te ontwikkelen binnen jouw organisatie. Het vertelt over sfeermakers die het verschil maken door hun gastvrije en dienstverlenende houding en over het effect dat zij teweeg kunnen brengen binnen een bedrijf of afdeling. Het vertelt over medewerkers die de gast of bezoeker automatisch centraal stelt. Ze begrijpen dat het de gast is die bepaalt of hij wel of geen bepaalde mate van gastvrijheid ervaart. Vorige zomer is er een update van het boek uitgekomen, waarin een hoofdstuk over gastvrijheidsversnellers is opgenomen. Ik kan iedereen het lezen van dit boek van harte aanbevelen.

John vindt zichzelf als persoon goed passen bij de zorg; een branche met veel intrinsieke passie en bevlogenheid en met minder commercie. “Ik wil mensen graag gelukkig maken” vertelt hij, “ik zie helaas vaak dat mensen niet lekker in hun werk-vel zitten omdat ze hun hart niet (kunnen) volgen. Met Syndle proberen wij hier, met de Mood Maker filosofie, een positieve bijdrage aan te leveren.” Tot slot vraag ik hem naar zijn persoonlijke essentie van gastvrijheid. “Dat is een makkelijke” zegt hij, “wanneer je in staat bent om jezelf door de ogen van de ander te zien kun je dat geven wat je zelf ook wilt ontvangen.”

Een prachtige quote om mee af te sluiten. Dankjewel John, voor deze hernieuwde kennismaking en ik spreek graag snel nog eens af bij Syndle!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 30/100 in de wereld van nulletjes en eentjes

Ik ben nieuwsgierig naar de mate van gastvrijheid in de accountancy branche. Ik drink daarom koffie met de meest bourgondische accountant die ik ken; Mark Lenaerts, Partner Accountancy bij BDO Tilburg. We hebben samen in het bestuur gezeten van Communicatieclub Bourgondië en drinken jaarlijks met carnaval samen een biertje. De ontvangst bij het kantoor in Tilburg is warm en hartelijk, een goed begin.

UnknownBDO Tilburg heeft ongeveer 130 medewerkers, waarvan er zo’n 25 werkzaam zijn binnen MKB. Mark maakt sinds 1998 deel uit van deze club, en is 6 jaar geleden benoemd als partner. Het afgelopen jaar heeft BDO de focus gelegd op kwaliteit en transitie. Mark vertelt: “We zijn gewend dat 75% van de omzet uit (jaarlijks) terugkerende werkzaamheden komt, maar sinds een paar jaar zien we daarin een duidelijke verschuiving optreden. De terugkerende werkzaamheden zijn niet meer vanzelfsprekend, maar daarentegen krijgt onze rol als vertrouwenspersoon en adviseur steeds meer toegevoegde waarde. Maar dat vraagt wel veel van onze medewerkers, zij moeten zich nog meer dan in het verleden bezig gaan houden met acquisitie en relatiebeheer. Bijzonder is dat medewerkers zelf de keuze hebben mogen maken of ze willen werken in het zgn. accountancyhuis (met de nadruk op compliance en periodieke rapportages) of dat ze meer proactief willen functioneren als vertrouwenspersoon en adviseur (ook op andere vlakken). Volgens Mark blijken deze persoonlijke keuzes vrijwel altijd de juiste. Zo functioneren twee verschillende componenten binnen één team, maar blijven de lijntjes wel kort door de wekelijkse pitstop; in een staande meeting van een half uur wordt gedeeld wat er leeft bij de klanten, in het veld en bij de netwerken.

Mark zelf heeft zijn focus echt naar buiten gericht en is actief binnen het bestuur van UnknownCarnavalsstichting Tilburg. Daar doen ze aan bourgondisch besturen, gewoon bij iemand thuis met een hapje en een drankje. Hier is hij voorstander van, omdat het de onderlinge band versterkt en men elkaars wereld beter leert kennen. Dat brengt ons meteen op gastvrijheid. “Koude acquisitie is moeilijk in de accountancy”, zegt Mark. “Mensen scheiden eerder van hun partner dan dat ze afscheid nemen van hun accountant. Het draait in ons vak dan ook veel meer om relatiebeheer en persoonlijke aanbevelingen. Door onszelf te blijven maar wel mee te bewegen in de markt en de netwerken kunnen we gastvrij en met inhoud doelgericht werken. We hopen ons hiermee ook wel blijvend te onderscheiden in de regio.” Dat BDO Tilburg haar klanten serieus neemt blijkt wel uit de opvolging van het klanttevredenheidsonderzoek: het actief vragen om een aanbeveling bij bestaande relaties om zo het klantenbestand uit te kunnen breiden. Openheid en transparantie, allemaal om hèt kantoor voor de Tilburgse MKB te blijven!

Aan het eind van onze koffie verrast Mark mij door te vragen wat ik nog aan de gastvrijheid bij BDO Tilburg zou verbeteren. Ik benoem enkele punten, goed te horen dat deze goed aansluiten bij de toekomststrategie van het kantoor. Dankjewel Mark, voor de koffie en de ‘goeie klets’, het was weer als vanouds!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 29/100, verrassende verbindingen met klanten en leden


Unknown
Wim Bens, directievoorzitter van Rabobank Tilburg e.o. stond op mijn koffie-wensenlijstje. De Rabobank, een bank die niet werkt voor haar aandeelhouders maar voor haar klanten, die mensen verbindt en kennis deelt. Uit eigen ervaring ken ik de kracht van de coöperatie, bijna 8 jaar lang mocht ik lid zijn van de raad van toezicht van Rabobank de Leijstroom (nu Rabobank Hart van Brabant). De afspraak staat gepland bij het Rabobank Ontmoetingscentrum in Tilburg. We hebben elkaar nog niet vaak gesproken maar wat mij al eerder is opgevallen, is dat Wim, geboren en woonachtig in Heesch, een heel warm hart heeft voor de stad Tilburg. Bij bijna alle evenementen, zelfs die waar de Rabobank niet rechtstreeks bij betrokken is, laat hij zijn gezicht zien. ‘Betrokken en dichtbij’, een slogan die op hem persoonlijk van toepassing is, ik ben dan ook nieuwsgierig naar zijn kijk en aanpak.

Ik kom uit een ondernemersgezin,” zo vertelt hij, “ik weet niet beter dan dat alles draaide om dienstverlening en onze klanten. Dat geldt ook voor de Rabobank, ook in de veranderende maatschappij blijft het een bank van de mensen!” Wim werkte hiervoor bij Rabobank Uden Veghel en is nu bijna 6 jaar directievoorzitter in Tilburg. Een stadsbank met een groot werkgebied (Tilburg, Dongen, Goirle en Rijen) en meer dan 34.000 leden. Om lokaal blijvend over warme contacten te kunnen beschikken is er in elke gemeente een marktteam actief.523f1d1a48620fea7ef2b8ce9d47be00_w340_h450_cp Betrokken en actieve medewerkers die zich als een ambassadeur van de bank laten zien binnen hun lokale en sociale netwerk, en die ook signalen vanuit het werkgebied opvangen en doorsluizen. Ze zijn de voelsprieten van de bank. Een mooi coöperatief voorbeeld, dat laat zien hoe je vanuit een zakelijke onderneming goed onderdeel kunt zijn van en mee kunt doen aan de samenleving. Hoe je als grote organisatie toegankelijk kunt
zijn en blijven. Wim vertelt dat die lokale betrokkenheid ook tot uiting komt bij vrijwilligersactiviteiten van de teams. Trots noemt hij de gevolgde kookworkshop in Dongen bij Natuurlijktomaat.nl en de maaltijd daarna, samen met een aantal uitgenodigde eenzame ouderen. Samen eten, samen verhalen en herinneringen delen.

Ik vraag Wim naar de gastvrijheid binnen de bank. Hij vertelt: “gastvrijheid houdt niet op bij de bankhal, overal moet de look & feel er een van een warm welkom zijn. We bewegen mee met de digitalisering, en dat betekent dat er minder contactmomenten zijn. Die weinige persoonlijke ontmoetingen moeten onvergetelijk zijn, we willen een thuisgevoel creëren en mogen daarbij geen steken laten vallen. Het monitoren van die contactmomenten heeft bij ons dan ook blijvend een grote prioriteit.” Een gevoel van ‘samen’, dat ook terug komt in de nieuwste slogan van de Rabobank; ‘growing a better world together’. Een mooi vervolg op ‘een aandeel in elkaar’, de vorige pay-off. Kijk, en vooral ook luister eens, naar de corporate film Aandeel in Tilburg en omstreken(link: https://youtu.be/1S7Hm4psnkA ) die toen gemaakt is. Een verhaal over Tilburg, een beetje anders, wat dwars en wat rauw. Maar o, wat hou ik van deze stad en de wijze waarop dat hier getoond wordt: ‘Al dompelt een stortbui ons onder, al waait de wind ons uit de sokken, de zon is hier steevast in huis. Onder de wolken smelten Tilburg, Goirle, Dongen en Rijen als vanzelf samen tot één geheel. Dit is waar we wonen, werken…’

Beste Wim, heel erg bedankt voor de ruimte in jouw drukke agenda. Aan het eind van ons gesprek liet je me weten nog niet uitgepraat te zijn en ook nieuwsgierig te zijn naar mijn verhaal. Ik beschouw dat als een mooi compliment en hoop dus dat er een vervolg komt op onze gastvrije kop koffie. Dank!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 28/100, het GuestHouse Hotel in de Gasthuisstraat

25 jaar geleden had ik mijn eerste afspraak bij Hotel de Kroon in Kaatsheuvel, om te praten over een samenwerking met het Efteling Hotel. Nu stap ik er naar binnen om koffie te drinken met de huidige eigenaar, Coen Schelfhorst. Zo af en toe kletsen we bij over alles wat er in ‘onze’ branche gebeurt. Coen is een Haagse Hotello, heeft bij veel mooie horecabedrijven gewerkt en beschouwt zijn rol als projectmanager voor de realisatie van bungalowpark Bosrijk als zijn mooiste klus. Tot nu toe dan…

Entree Hotel nov 17Want dat waar hij zich nu mee bezig houdt is met recht een enorme uitdaging te noemen! Samen met Piet den Hartog, eigenaar van Albert Heijn Kaatsheuvel bouwt hij aan een nieuw supermarkt-, food- en gastvrijheidsconcept. Coen zal de exploitatie van het hotel en restaurant voor zijn rekening nemen. Hij doet dit onder de naam GuestHouse Hotels, waar ook Hotel de Kroon inmiddels toe behoort. “Het was aanvankelijk niet de bedoeling om Hotel de Kroon te kopen, maar dat we nu ‘onze eigen nieuwe buren zijn’ past wel heel goed binnen het concept”, vertelt hij. “Straks profiteren ook de gasten die in dit hotel verblijven van de beleving die we neer gaan zetten in het GuestHouse Hotel Kaatsheuvel. Dat betekent dat de fysieke aanwezigheid van medewerkers hier minder zal worden, omdat alle beschikbare faciliteiten zich in het nieuwe pand zullen bevinden.”

Door enkel gebruik te maken van familiekamers (tot maximaal 6 personen) kunnen er straks maar liefst 420 mensen tegelijkertijd overnachten. Met de Efteling op een steenworp afstand een slimme keuze, maar de kamers worden wel zo ingericht dat ook zaken- en evenementgasten zich thuis zullen voelen. Op de begane grond komt een ultramoderne Albert Heijn en GuestHouse Kitchen, het restaurant. Versbeleving zal in de supermarkt centraal staan. De doelen van de initiatiefnemers zijn helder; het leveren van hoge kwaliteit voedsel, de klant bewust maken van voedsel en het halveren van voedselverspilling. Een mooi uitgangspunt! Met een beetje goede wil zie je de toekomstige koks al dagverse producten in hun winkelmandje stoppen die bijna over datum zijn. Om daar vervolgens creatieve gerechten mee te bereiden, want ook de kaart is ‘dagvers’. De sfeer wordt warm industrieel, maar wel huiselijk. “We willen dicht bij onszelf blijven, alsof we vrienden thuis ontvangen”, zegt Coen. “Iedere gast vraagt en verdient aandacht, het is aan ons om ons in te leven en het juiste verhaal met hen te delen. Net als thuis, dan sta je ook klaar voor je gasten en wil je het voor iedereen gezellig maken. Ik hoop dat onze gasten zich hier zo thuis gaan voelen dat ze lekker op de bank kruipen met chips en sloffen aan!”

27.11.17Om vast even vooruit te kijken zegt hij enthousiast: “In 2020 hoop ik dat we hier een gaaf hotel hebben staan dat een onuitwisbare plek veroverd heeft in Kaatsheuvel. Dat ons team met passie voor gastvrijheid er mag zijn voor de omgeving!” Wanneer hij een berichtje op zijn telefoon ontvangt grijnst hij van oor tot oor. “Mijn volgende afspraak is gearriveerd, ze komen de prefab badkamers leveren! Daar wil ik bij zijn!” Whahaa, en ik snap dat!

Dankjewel Coen, voor je gedrevenheid, je passie en je durf om gastvrijheid in een nieuw concept mee vorm te geven. Ik blijf GuestHouse Hotels graag volgen!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

 

Gastvrije kop koffie 27/100, Vir Audax vir Beatus Est

 

Scan-20171205-092859[4]Ik tref Anja Horvers bij Stadscafé Meesters in Tilburg. We kennen elkaar nog uit de tijd dat zij voor Advocatenkantoor Janse Gerritse Mannaerts (nu Mannaerts & Appels) werkte, waar mijn vader Chef de Bureau was. Heel warm zijn dan ook de herinneringen die ze met me deelt; dat mijn vader jaarlijks met ‘zijn-dames-van-kantoor’ poffertjes ging eten op de Tilburgse kermis en dat het kantoor een hele happening maakte van de Sinterklaas surprises. Bijgaande foto toont de carnavalskiel die zij ooit voor hem maakte, met een speciaal carnavalslied op het voorpand. Mijn vader is eind 2004 plotseling overleden, het doet zo enorm goed te horen dat mensen zo’n mooie en levendige herinneringen aan hem hebben! Dit zijn momenten om te koesteren.

De carrière van Anja is veelzijdig. Na Janse, Gerritse Mannaerts werkte ze voor de Gemeente Tilburg voordat ze in 1999 verhuisde naar Curaçao. Daar heeft ze uiteindelijk ruim vier jaar gewoond. Met haar propedeuse van de Kunstacademie op zak stortte ze zich daar, naast haar werk als officemanager, op haar grote hobby; het maken van keramieken, hondachtige vormen. Haar liefde voor (zwerf)honden was (en is) groot, menig verwaarloosd Curaçaos hondje heeft dankzij haar ergens in Nederland een warm nest gevonden. Ik wil het met Anja vooral hebben over de periode na Curaçao, de periode bij Audax, haar werkgever sinds oktober 2004. Audax is een familiebedrijf en richt zich op het uitgeven, vermarkten, verspreiden en verkopen van vooral printmedia.

IMG_0483Ze ging daar aanvankelijk aan de slag als secretaresse van de CFO en juridisch adviseur maar werd al snel door oprichter en Algemeen Directeur dhr. Jacques de Leeuw gevraagd zijn PA te worden. In het begin nog wat onwennig, maar al snel bleek dit op haar lijf geschreven te zijn. Zijn kijk op ondernemen, zijn transparantie en betrokkenheid bij medewerkers weerspiegelt voor haar nog steeds haar definitie van gastvrijheid. “Terugkijkend kan ik oprecht zeggen dat hij mijn leermeester is”, zo vertelt ze. “Hij schopte het van krantenjongen tot miljonair, maar blijft voor mij vooral een gewoon, wijs en sociaal mens.” De klik die ze met ‘meneer de Leeuw’ heeft is gebleven, ook nu hij gepensioneerd is en dus niet meer actief binnen Audax. Gaandeweg leerde ze het bedrijf tot in de kleinste details kennen, en werd ze betrokken bij alles waar Jacques de Leeuw mee bezig was. Zo noemt ze de memorabele, helende reis naar Suriname in 2010, om de Tilburgse heiligverklaarde Peerke Donders te herbegraven. Een belofte aan zijn moeder, die hem had gevraagd om ‘goed voor ons Peerke te zorgen’, werd hiermee ingelost. Ze deelt nog meer anekdotes, elk verhaal is doorspekt met respect en trots, mooi!

Sinds mei van dit jaar heeft Anja een nieuwe rol binnen Audax. Bij het afscheid van dhr. De Leeuw is bekendgemaakt dat ze als Directeur Sociale Zaken is toegevoegd aan de Raad van Bestuur. Ze ziet het als haar missie het gedachtengoed van Jacques de Leeuw te verankeren en de betrokkenheid van medewerkers, de ‘Audaxieden’, groot te houden. Audax wordt opnieuw op de kaart gezet!

Het befaamde levensmotto van Jacques de Leeuw is ‘Vir Audax vir Beatus Est’, ‘de stoutmoedige leeft gelukkig’. Een uitspraak die, als ik terugdenk aan ons gesprek, ook op jou van toepassing is Anja! Na een pad met veel bochten nu wat meer rust, geluk en passie. Heel erg bedankt voor jouw openheid, fijn dat ik je verhaal mag delen!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 26/100, financieel geweten, strategisch sparringpartner en bakkenist

 

logo-hemels-1‘Leuke serie heb je. Wanneer gaan wij koffiedrinken?’ Een korte, maar krachtige uitnodiging! Een afspraak was snel gemaakt, en zo trof ik Jeffrey Janssen van CFO Netwerk bij Hemels Eten en Drinken, een recente horeca-aanwinst in Berkel-Enschot. Ik ben nieuwsgierig naar zijn verhaal, en hoe gastvrijheid past in zijn wereld van ‘financiële en organisatorische uitdagingen’.

Het idee is al in 2006 ontstaan, maar CFO Netwerk is pas 2 jaar geleden de markt opgegaan. En met succes, op dit moment worden er ook trajecten uitgerold op het vlak van personeel (CPO) en digitalisering (CDO). Jeffrey vertelt: “Wij geloven in samenwerking op basis van vrijwilligheid. CFO Netwerk bestaat uit zelfstandig ondernemers (CFO’s) die geloven dat zij een bedrijf succesvoller kunnen laten ondernemen door de rol te pakken van financieel geweten, strategisch sparringpartner en bakkenist. Wij worden ingeschakeld om een snelle groeifase van een bedrijf te begeleiden maar ook bij transitie-processen van een bedrijf in zwaar weer. Wat de achterliggende gedachte ook is, wanneer wij binnenkomen is er ‘roering’. En dat is nodig voor actie!” Op mijn vraag waarom hij dit doet antwoordt Jeffrey: “Wanneer je samen met de organisatie de boel vlot kunt trekken help je de ondernemer echt vooruit. En dat is precies waarvoor ik iedere ochtend graag mijn bed uit kom!”

images

Het gaat veelal om cijfermatige werkzaamheden maar toch draait het vaak om gevoel. Bij binnenkomst vormt Jeffrey zo snel mogelijk een kernteam voor het verandertraject. De eerste indruk van de medewerkers is hierbij een belangrijk instrument, hij kan het zich niet permitteren om verkeerde keuzes te maken in de samenstelling van dit team. “Ons concept is niet uniek, maar we onderscheiden ons wel door ons DNA. Als wij geen vertrouwen krijgen (verdienen) van onze opdrachtgever kunnen we ons ook niet verplaatsen in hun daadwerkelijke ‘Why’. En zonder vertrouwen kan er geen stip op de horizon gezet worden.” Jeffrey vertelt dat de CFO’s regelmatig een feedback-sessie doen om scherp te blijven en dat er soms ook schaduwmanagement plaatsvindt.

Op mijn verzoek vertaalt hij dat ‘vertrouwen’ naar gastvrijheid. “Oprechte belangstelling en anderen zich op hun gemak laten voelen, daar draait het om. Gastvrijheid zit voor mij in hele kleine dingen, ik geniet van een gevuld keukenkastje met lokale lekkernijen voor algemeen gebruik in een vakantiehuisje in Spanje en een gastenboek waarin tips en ervaringen gedeeld worden. Ook in een privésituatie kan het delen van kennis je verder brengen en het thuisgevoel vergroten!”

Beste Jeffrey, wat is het leuk en belangrijk om een cijfermatige business een warm en persoonlijk gezicht te geven, dank voor jouw verhaal en de Hemelse koffie!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

 

Gastvrije kop koffie 25/100, alles voor wijn en spijs!

Tijdens Tilburg Culinair 2017 werd de afspraak al gemaakt, ik zou een gastvrije kop koffie gaan drinken met Michael Daals, eigenaar van Dare Wines en lid van de sponsorcommissie van Tilburg Culinair. Ik ben nieuwsgierig naar zijn verhaal; van meest talentvolle sommelier 2008 en genomineerd voor beste gastheer Nederland en België 2010 naar ondernemend wijn-spijsspecialist. Ik word warm ontvangen in het kantoor van Dare Wines door Michael, zijn compagnon Björn en vinoloog Mitchell.

Op de website van Dare Wines staat Michael omschreven als ‘aanstekelijk enthousiast’. Goed gekozen woorden, zo blijkt al gauw. Snel pratend en stralend van oor tot oor vertelt hij hoe Björn en hij in 2010 gestart zijn, hoe ze het ‘anders’ gingen doen. Ze hebben zich gespecialiseerd in het Schermafbeelding_2017-05-23_om_15.46.02_largeoverbrengen van wijnkennis op een voor iedereen begrijpelijke manier. Niet te veel dure woorden, droge theorie en technische termen, maar beleven is de boodschap! Met als resultaat een andere manier van wijnproeven; wijnen en spijzen worden aan elkaar gekoppeld om aan te tonen hoe smaken elkaar versterken of juist afstoten. Michael leert je de omslag te maken van denken in druivensoorten naar denken in smaakprofielen. Dare Wines geeft deze Masterclass graag aan restaurantmedewerkers; hoe mooi zou het zijn wanneer aan tafel de gast niet meer gevraagd wordt of hij ‘een Chardonnay of een Sauvignon wenst’, maar dat er specifiek ingegaan wordt op een smaakprofiel. Waar wordt de gast warm van (stevig, romig, fruitig, etc.) en welke smaken wenst hij op zijn bord. Voor restaurants een unieke mogelijkheid om gerechten van de kaart te combineren met juiste wijnen. Door up-selling meer tevreden gasten, dat lijkt me een mooi resultaat voor een restaurateur!

Dare_Wines_340-240_07c42f26-6df9-4578-b1c2-07b45b0b60bb_900x@2xMichael heeft grootse plannen met Dare Wines, maar wil wel een klein bedrijf blijven met directe lijnen. “Dare Wines bestaat uit experts”, vertelt hij, “over een paar jaar willen we autoriteit zijn op het gebied van wijn-spijscombinaties. Dat betekent continue kennis blijven vergaren, deze kennis overbrengen (verkopen) aan de horeca en hen vooral te ont-zorgen.” Gastvrijheid en ont-zorgen overlapt elkaar, maar is niet hetzelfde. “Wij zijn zo gastvrij dat we soms de neiging hebben te veel te ont-zorgen. Wij adviseren en coachen graag, maar onze klanten moeten zelf de regie houden. Daar zullen we alert op moeten blijven.” Ideeën voor de toekomst heeft Michael genoeg; denk aan concepten waarin smaakprofielen centraal staan, private labelling of een wine dine box. Dare Wines gaat zeker van zich laten horen!

Wat heb ik genoten Michael! Van de passie in je verhaal, maar ook van de kracht die jullie kleine team uitstraalt. Met een glimlach reed ik terug naar huis, mede omdat ik besefte dat mijn eigen grootste passie toch ook nog steeds gastvrije horeca is! Dus ook voor mij stof tot nadenken…

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 24/100, Vlaamse Vleugels & Vrijheid

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Mijn gastvrije koppen koffie gaan de grens over, de Vlaamse Glenn van Heugten nodigde mij uit met hem om de tafel te gaan. We hebben afgesproken bij Van der Valk Hotel Gilze-Tilburg, een praktisch trefpunt, gelegen aan de snelweg en met heerlijke koffie.

espresso-van-der-valk-Nootdorp-768x1024Glenn heeft een passie voor kunstvormen en vindt de Efteling daar ook toe behoren, hij ‘vond mij’ dan ook door de kop koffie die ik dronk met Frans Goenee (Inspiratiemanager bij de Efteling). De sfeer en medewerkers van het park, maar vooral ook de techniek van attracties en de ontwerpen van de gebouwen houden hem dagelijks bezig. Daarover zo meer.

Ik kom er al snel achter dat Glenn heel veelzijdig is en ook zo vertelt. We gaan van zijn baan als biologieleraar naar zijn jeugd, naar tassen ontwerpen met een vriendin uit China, zijn boekje over het ‘American Dream Syndroom’, Vlaamse gastvrijheid en de Efteling weer terug naar de door hem ontworpen Parkinson-tuin voor zijn vader! Hij noemt zichzelf een conceptuele creatieveling, die heel veel dingen gedaan heeft maar nergens echt op doorgepakt heeft. Want er ligt ook nog een door hem geschreven filmscenario, er loopt een lokale foto-expositie en een nieuw fotoproject (Afrikaans-Europese foto’s) is gaande. Hij zou graag voldoende financiële back-up hebben om te gaan en staan waar hij zou willen. Maar deze droom is ook tevens zijn valkuil: Vleugels en Vrijheid.

Zijn grote voorbeeld is zijn ‘bomma’ die aan het roer stond van een gezin met 9 kinderen. Hij vertelt: “Bomma was een verhalenvertelster uit de Vlaamse kleibodem cultuur. Zij gaf haar kinderen en kleinkinderen mee dat ze vooral moesten doen in plaats van leren, zodat ze konden genieten van alles wat het leven bracht.” Zijn herinneringen aan de grote familiebijeenkomsten zijn zoet: “mijn Bomma bleef altijd rustig, door haar aanwezigheid was er nooit ruzie, alleen maar gezelligheid. Zij is voor mij alles wat gastvrijheid is, zo open staan voor een ander dat mensen gelijkgestemd raken.”

IMG_0360Even terug naar de Efteling, naar het Panorama Restaurant. Want Glenn is geraakt door dat gebouw, door het terras, de symmetrie en het schuine dak. Bevlogen vertelt hij dat hij zelfs een idee heeft om er een startpunt voor een historische Efteling route van te maken. “Voor mij zit de ziel van de Efteling in het sprookjesbos, de natuur en vooral in het Panorama restaurant, ik heb geprobeerd dat ook in beeld te brengen.”

Beste Glenn, met een hoofd vol verhalen reed ik terug naar huis, ik heb het even moeten laten bezinken voordat ik het kon reproduceren. Dank voor jouw passie, jouw vleugels en jouw vrijheid. Dromen zijn onbegrensd, maar ik denk dat het je soms kan helpen om toch een denkbeeldig bereik te schetsen.