Blog

Gastvrije kop koffie 19/100, gastvrijheid in een notendop!  

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

detijdAstrid Ridderhof, mijn 15e gastvrije kop koffie, stelde voor dat ik eens kennis ging maken met Michiel Schabos, van het Bredase bedrijf Walnut Loyalty. En dus spraken we af bij Eetcafé de Tijd in Oisterwijk. Een klik was er vrijwel meteen; ons wederzijdse contact Astrid. Hij had haar eerder die ochtend nog gezien bij BNI De Linde Oisterwijk waar ze beiden lid van zijn. Walnut Loyalty is een jonge en innovatieve organisatie die oplossingsgericht werkt op het gebied van loyaliteit en klant sturing. Het resultaat? Trouwe(re) klanten en meer omzet. Een vooruitstrevende onderneming dus, gestart in 2013 met een loyaliteit platform. En met succes, inmiddels wordt er gewerkt aan/met digitale klantenkaarten en is Walnut Loyalty Carwash en Walnut Hospitality ontstaan.

walnutHet logo laat een sterk prikkelend beeldmerk zien; het binnenste van de notendop lijkt op hersenen. “We treden iedereen met open armen tegemoet, onze organisatie kenmerkt zich door een informele openheid. We proberen contacten zo ‘plat’ mogelijk te houden en zijn erg betrokken bij onze medewerkers. Ik durf wel te zeggen dat Walnut Loyalty qua innovatie de markt drie stappen vooruit is” vertelt Michiel trots, “zo heeft het nut van Walnut Loyalty Carwash zich inmiddels bewezen en zijn we zover dat we niet alleen de rest van Nederland maar ook Duitsland willen gaan veroveren. Heel spannend allemaal!” Michiel heeft Hospitality & Event Marketing gestudeerd aan het Euro College en heeft bij diverse organisaties gewerkt voordat hij mede-oprichter werd van Walnut Loyalty. “Ik probeer positieve energie en plezier te halen uit alles wat me bezighoudt, mijn motto is dan ook; doe alleen wat je leuk vindt”.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar Walnut Hospitality. Op de website staat dat dit een intelligente oplossing is waarmee op efficiënte en eenvoudige wijze een overzicht ontstaat van bezoekers binnen een bedrijf. Dit filmpje (https://youtu.be/apwdxN5Ajxo) maakt veel duidelijk. Walnut Hospitality zorgt voor een gastvrije ontvangst, ik vind het super bedacht! Ondanks het digitale karakter voelt een bezoeker zich toch welkom. Het is geen vervanging van een receptioniste maar er kan wel gefocust worden op persoonlijke aandacht en een kopje koffie. Het vraagt wel discipline van medewerkers; als er één schakel ontbreekt kan het gastvrije effect als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Het is mooi om een ondernemer enthousiast en met vuur te horen praten over dat waar hij voor staat. Dank daarvoor Michiel, ik heb genoten!

Gastvrije kop koffie 18/100, gewoon dóén en gewóón doen!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Wederom mag ik koffiedrinken op een van de heerlijkste terrassen van Tilburg; de tuin van Villa Pastorie. En wederom ben ik in zeer goed gezelschap; Kees Theeuwes. We zijn door veel Tilburgse lijntjes verbonden maar spreken elkaar niet vaak. Liefde voor gastvrijheid, trotse Tilburgers en Tilburg Culinair, maar ook kookclub ‘de Mutsen’, waar Kees samen met mijn vader deel van uitmaakte.

IMG_9824Een hele tijd terug ontmoette ik Kees in ‘zijn’ Padua, een woonzorg instelling voor ouderen in een volkse wijk in Tilburg. Zijn boodschap was toen al heel duidelijk: ‘laat onze bewoners het leven leiden dat ze zelf willen, ze mogen gezien worden en zichzelf zijn’. Door de open manier van communiceren en extraverte houding kreeg Padua (en hijzelf ook) landelijke bekendheid. Het denken in kansen en mogelijkheden leek regels en beperkingen te doen vervagen. Een van de mooie projecten die Kees benoemt is de keer dat het restaurant werd omgebouwd tot schoonheidssalon en alle bewoners onder leiding van visagist Mari van de Ven ‘onder handen genomen’ werden. De blikken van bewoners zeiden alles! Zijn aanpak binnen deze woonzorg instelling kreeg zelfs internationale aandacht, hij werd uitgenodigd om te komen spreken in Londen en aan de Sorbonne in Parijs! Inmiddels zijn we een paar jaar verder en hebben er nogal wat veranderingen plaatsgevonden waar ik verder niet op in ga. Ik wil weten welke rol gastvrijheid in zijn leven speelt.

Gastvrij zijn is wel de rode draad in zijn leven. Kees is na zijn opleiding tot verpleegkundige via het ziekenhuis in Oosterhout al heel snel bij een verpleeghuis in Dongen terechtgekomen. Daar zag hij wat een beetje aandacht met mensen kan doen, en hoe ze opfleuren wanneer er wat tijd voor hen vrijgemaakt wordt. Volgens hem dekt de term ‘gastvrijheid’ niet helemaal de lading. “Ik noem het liever ‘liefdevol’ zijn”, zegt Kees, “maak warm contact, kijk naar de mensen en wat hen bezighoudt, maak een praatje en laat hen zichzelf zijn. Het gaat om gewoon dóén en gewóón doen! De afstand tussen het hoofd en het hart is maar 50cm, maar lijkt in ons denken en handelen soms wel 50km.” Hij heeft gelijk, en niet alleen als het over de zorg gaat. Gewoon dóén en gewóón doen, ik heb ‘m in ieder geval opgeslagen, en neem me voor om vaker gewoon te doen!

Terugdenkend aan gastvrijheid in de zorg zegt hij: “het mooiste compliment dat een woonzorg instelling kan krijgen is wanneer er, na het overlijden van een bewoner, in de rouwadvertentie staat dat vader of moeder thuis ligt opgebaard, na een liefdevolle verzorging.”

Veel later dan vooraf gedacht nemen we afscheid. Ik heb genoten Kees, dankjewel, we praten snel verder en ik zie je vast wel bij Tilburg Culinair!

Gastvrije kop koffie 17/100, inspireren vanuit een wereld vol wonderen!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

FgoeneeFrans Goenee, Conceptmanager Horeca bij de Efteling. Zijn trotse bijnaam is, met inmiddels 27 Efteling-jaren op de teller, ‘positief onkruid’. Voor mij is hij vooral een fijne oud-collega uit het park tijdens de beginperiode van het Efteling Hotel. Nieuwsgierig geworden omdat hij zich tegenwoordig ook Inspiratiemanager mag noemen laat ik mezelf uitnodigen voor een kop koffie, in zijn kantoor bij in het Raveleijn gebouw.

Als Conceptmanager Horeca heeft Frans 7 jaar geleden als eerste project de Octopus (bij de attractie Pandadroom) aangepakt. In die periode was er, om het meerdaags verblijf te stimuleren, niet alleen een omslag nodig op het gebied van diversiteit in gerechten, maar ook op het tijdstip en de locatie van een maaltijd. Het speerpunt was toen een verhoging van de kwaliteit door sfeerbeleving, het denken vanuit de gast werd steeds belangrijker. Aansluitend volgden Bosrijk, Polle’s Keuken, Aquanura en, heel recent, Het Loonsche Land. “We zijn steeds minder productgericht gaan denken” vertelt hij, “concepten waarin de gast centraal staat vormen de basis van het medewerker-traject Betoveren.” Maar betekent dit dan ook dat de Efteling gastvrijer geworden is? Frans beaamt dit. “Het gastvrije imago van de Efteling is zeker verbeterd. Maar het belangrijkste is dat we dit niet alleen vertellen aan (potentiële) bezoekers maar dat we dit echt waarmaken in de Efteling zelf! En dat kan alleen maar wanneer iedere medewerker bijdraagt aan storytelling en betovering. Een divers trainingsaanbod en dagelijkse begeleiding op de werkvloer helpen hen hierbij een handje.”

Frans is een ambassadeur, hij ademt de Efteling. Hij heeft ooit het geluk gehad Anton Pieck zelf te ontmoeten en hij haalt nog steeds inspiratie uit diens opmerking dat ‘het sprookjesbos bestaat uit louter kromme bochten, want dan wacht achter iedere bocht een verrassingsmoment’. Want verrassen is beleven en dat zit in kleine en onverwachte dingen. En dat is eigenlijk ook de basis van de inspiratiesessies geweest die weer geleid hebben tot de term Inspiratiemanager. Tegenwoordig geeft hij regelmatig presentaties waarin gesproken wordt over verleden, heden en toekomst van de Efteling. eftelingkoffieHoe wordt gastvrijheid in de praktijk gebracht, hoe kun je storytelling doorvoeren bij commerciële activiteiten en hoe ontstaat beleving vanuit de medewerker. En steeds vaker vormt het thema duurzaamheid de verbindende factor tussen de thema’s techniek en storytelling, allemaal zaken waar de Efteling goed in is.

Onkruid vergaat niet, maar wat mij betreft mag positief onkruid woekeren Frans. Mijn Efteling-hart heeft weer meerdere sprongetjes gemaakt vandaag. Dank voor jouw tijd, de lekkere koffie en enthousiaste verhaal. Het klikte als 25 jaar geleden!

Gastvrije kop koffie 16/100, als pionieren je passie is!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Sommige ontmoetingen laten je achter met een glimlach en positieve energie. Mijn kop koffie met Job van den Aker was er zo een! Raakvlakken zijn er genoeg; een volleybal-verleden, een betrokken dorpsgenoot en een positief denker/doener. Een bericht op Facebook, waarin hij liet weten met twee compagnons Het Sociaal Handelshuis gestart te zijn maakte mij nieuwsgierig genoeg om hem te benaderen.

IMG_8640We treffen elkaar bij Akertech, het bedrijf dat hij 21 jaar geleden startte. “Ondernemen blijft een van de leukste dingen om te doen” vertelt Job, “vooral de opstartfase van een bedrijf, wanneer er nog volop gepionierd wordt. Om dan uiteindelijk, wanneer een project een kop en een staart heeft gekregen, zelf de rol van ambassadeur te pakken en het geheel over te dragen aan een projecteigenaar.” Job is een beelddenker, maar wel een die een slingerweg neemt naar zijn uiteindelijke doel. “Die stip op de horizon, aan het begin van een traject? Zo wordt het dus niet, maar deze stip is wel nodig om richting te hebben!” Die ruimte om halverwege nog eens links of rechts te gaan levert mooie initiatieven op. Behalve bij Akertech is Job betrokken bij IPHEO (voor –startende- ondernemers), het Huis van de Ruimte (voor Ruimtedenkers die ontmoeten, verbinden, vernieuwen en delen) en nu dus ook het Sociaal Handelshuis.

Het Sociaal Handelshuis is volgens Job ‘ondernemen 3.0’ en is ontstaan uit dromen en gedeelde passie van drie vrienden. Circulair en trendy handelen staat centraal; producten die een her- of doorstart krijgen, herscholings- en leermeestertrajecten en verschillende generaties die de verbinding zoeken.images De meeste plannen ontstaan op zijn racefiets, de wind op kop maakt ruimte in het hoofd. Zo is het idee ontstaan dat het Sociaal Handelshuis een plek (proeftuin/Lab) moet krijgen waar gebruikers elkaar ontmoeten. Een plek waar hippe, hype-achtige zaken als basis dienen om groter uitgerold te worden. Waar nieuwe investeerders en financieringsmiddelen als crowdfunding worden ingezet om promotie en verkoop te stimuleren. Dit alles moet ontstaan met gevoel, vanuit het hart, ik denk dat dat het onderscheidend vermogen zal zijn. Zijn enthousiasme werkt aanstekelijk, ik geloof zijn verhaal en zie het plaatje al voor me. Ik blijf de ontwikkelingen graag volgen (https://www.facebook.com/hetsociaalhandelshuis/)

Op mijn vraag of hij gastvrij is moet hij wat langer nadenken. “Gevoel is verrassend in een technische wereld. Ik pleit voor een open houding en streef naar korte lijntjes maar ben vooral mezelf.” En ik denk dat hij daar de kern van zijn gastvrije uitstraling te pakken heeft.

Dankjewel Job, voor jouw inspirerend verhaal. We hadden nog uren verder kunnen praten, dit zal niet onze laatste kop koffie samen geweest zijn denk ik!

 

Gastvrije kop koffie 15/100, pensioen; nu denken aan later!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Astrid Ridderhof en ik kennen elkaar sinds ons lidmaatschap bij Ladies’ Circle De Lind. Jarenlang hebben we met zo’n vijftien Ladies kleine en grote, maar altijd mooie evenementen georganiseerd, de Tilburgse Meimarkt onveilig gemaakt en genoten van onze beroemde Sinterk(l)aasfondue-avonden. Maar nog niet eerder hebben we puur vanuit een zakelijke insteek uitgebreid met elkaar gesproken. Ik maak dan ook graag gebruik van haar uitnodiging om langs te komen bij Leerfabriek KVL in Oisterwijk, waar haar kantoor gevestigd is. Vier jaar geleden is ze samen met een compagnon JA!Pensioen gestart, een bedrijf dat gespecialiseerd is in pensioenadvies.

WEB_KVL_RW1A9226-bewerkt-full-thumbx600 We treffen elkaar in Kafé van Leer, een plek (ik citeer van de website) ‘voor een smakelijke lunch, een kop koffie met een lekker gebakje of een inspirerend gesprek. Het is ook een plek om geschiedenis te snuiven en kennis te maken met de Ambachtsplaats voor creativiTIJD.’ Meteen is er weer die klik en gezelligheid van toen, alsof we elkaar vorige week nog gezien hebben. Heel bijzonder, ik kan daar enorm van genieten; gewoon de draad weer oppakken alsof de tijd heeft stilgestaan!

Astrid is al ruim 20 jaar actief in de pensioenbranche. Veranderingen in regel- en wetgeving, haar rol als adviserend partner met een helicopterview en het maken van een juiste vertaalslag binnen organisaties op zowel werkgevers- als werknemersniveau maken dat ze zich hier nog steeds thuis voelt. “Pensioen kan je er niet meer bij doen” zegt ze, “het is een specialisme geworden, het is mijn vak”.logo japensioenJA!Pensioen denkt mee en onderscheidt zich door een persoonlijke aanpak. Dat betekent voor Astrid persoonlijk dat ze proactief te werk gaat (bij wetswijzigingen bv) maar ook weleens ongevraagd advies geeft. Bij de advisering en begeleiding van een Ondernemingsraad bijvoorbeeld. Het klantenbestand is behoorlijk stabiel, acquisitie is weinig noodzakelijk. Wel verbreedt Astrid actief haar netwerk door deel te nemen aan BNI de Linde in Oisterwijk.

Ik vraag haar wat gastvrijheid en pensioenen met elkaar te maken hebben. “Heel veel” reageert ze enthousiast, “de zakelijke dienstverlening moet gastvrijheid continue op het netvlies hebben, dat maakt de materie levendiger en makkelijker te begrijpen. Het gaat daarbij om begrijpelijk te communiceren zonder concessies te doen aan de inhoud van de boodschap. Maar het betekent ook dat de deur letterlijk altijd open staat voor pensioenvragen!

Lieve Astrid, ik voeg graag nog wat toe aan jouw gastvrijheid, en dat is je ontwapenende uitstraling. Ik ben ervan overtuigd dat dit drempelverlagend werkt voor je gesprekspartners en dat ze hierdoor sneller aan zullen/durven geven wanneer iets niet helemaal duidelijk is! Je mag trots zijn op deze vier jaar JA!Pensioen!

Gastvrije kop koffie 1/100, hier begon het mee…

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Toen ik op LinkedIn meldde dat ik, in navolging van de regio Utrecht, wel ‘iets’ met koffie wilde gaan doen in de regio Tilburg had ik nog geen idee dat dit zou leiden tot het ‘100 gastvrije koppen koffie’ project. Al snel reageerde Brechje van Gorp dat zij dan wel de eerste kop koffie met mij wilde drinken. Door omstandigheden kon de afspraak nu pas doorgaan, maar beloofd is beloofd, de eerste van 100 koppen koffie is voor haar!

17076183_790126451134322_5659719967784828928_nWe treffen elkaar bij RAW, een altijd heerlijke plek om work & pleisure te combineren. En een van de weinige locaties in Tilburg waar ze hele lekkere Chai Latte serveren…! Als ORM Officer Leven/Pensioenen bij Nationale Nederlanden houdt Brechje zich bezig met risicomanagement, ze monitort processen en analyseert informatie om zo deze processen te verbeteren. Een verrassende move voor iemand die hotelschool gedaan heeft? “Eigenlijk niet” zegt ze, “ik ben, na een functie op het Ministerie voor Buitenlandse Zaken bij ING Bank terechtgekomen. De bancaire wereld beviel prima, dus ben ik blijven hangen en heb ik me gespecialiseerd in compliance.” Als we verder praten komen we al snel tot de conclusie dat ook in een wereld van nulletjes en eentjes gastvrijheid een belangrijk gegeven is. Het draait niet om de getallen en rapporten maar om de klanten. Steeds vaker moet meebewogen worden met de klant om tot een passend aanbod te komen. Standaard aanbod wordt maatwerk, maar dat maakt, in mijn beleving althans, het werk alleen maar interessanter.

Binnen Nationale Nederlanden is Brechje dit jaar ook nauw betrokken bij het platform NN. Dit imagesinitiatief bestaat al enkele jaren en gaat uit van het principe ‘door medewerkers voor medewerkers’. Het (steeds wisselende) bestuur heeft voor dit jaar het thema “de BV Ik” bedacht. Er staat een aantal evenementen op het programma voor NN-medewerkers die los te bezoeken zijn maar wel complementair zijn aan elkaar (domino-effect). “Wij hopen collega’s te inspireren en te stimuleren om niet alleen stappen te maken in hun persoonlijke ontwikkeling maar ook in de ontwikkeling van hun netwerk.” Een mooi initiatief, dat zich vooral richt op interne betrokkenheid en gastvrijheid, ben benieuwd hoe “de BV Ik” ontvangen gaat worden.

Beste Brechje, ik vond het leuk kennis met je te maken en uiteindelijk toch nog de eerste kop koffie met jou te drinken! En veel succes en plezier met jouw voornemen om ook koffie-afspraken te gaan maken met mensen die jou kunnen inspireren en kunnen laten groeien.

 

Gastvrije kop koffie 14/100, Barstensvol goede ingrediënten.

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Een aantal weken terug ontmoette ik Fredrikke van Helden, Sr. Marketing Project Manager bij Hutten, standplaats: de Verspillingsfabriek in Veghel. Groot geworden in de food en retail is ze hier nu ruim een
jaar werkzaam. Haar persoonlijke missie is het bijdragen aan een duurzame en gezonde agri-food business. Ze is ervan overtuigd dat dit, met de inzet van innovatie en het verbinden van stakeholders, binnen bereik ligt. Ik ken haar nog niet zo lang, maar ze komt op mij over als nuchter, alert en toch rustig. Wat ik vooral zie is dat ze ‘past’ in De Verspillingsfabriek. Een bedrijf dat ik hoog op mijn favoriete nog-te-bezoeken-lijstje had staan, ik was dus blij met haar uitnodiging!

IMG_8447De Verspillingsfabriek is een initiatief uit de koker van Bob Hutten. Hij zegt: “Waarom is een product alleen maar goed als het perfect is? Heeft een bezield product of een bezielde dienst niet veel meer waarde?” En door te kiezen voor verse en ambachtelijk bereide producten van De Verspillingsfabriek help je ook nog eens mee om voedselverspilling in Nederland te verminderen. De locatie is bijzonder van opzet en inrichting. Meerdere initiatieven uit verschillende branches hebben hier een werkplek gevonden, lijntjes zijn kort en ontmoeten staat centraal. Maar het zijn de details die het zo gastvrij maken. Karaffen met vers water en voldoende schone glazen staan voor het grijpen, medewerkers en bezoekers groeten elkaar in het voorbijgaan, er hangt een sfeer met een glimlach!

Fredrikke neemt me mee door het pand en vertelt bevlogen over de producten die zonder kunstmatigeimagestoevoegingen gemaakt worden. Onder leiding van chef-koks bereiden samenwerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt sauzen, soepen en ragouts, die op de markt gebracht worden onder de naam ‘Barstenvol’ (Retailmarkt) en ‘De Verspillingsfabriek’ (Foodservicemarkt). De producten worden o.a. verkocht bij Sligro en Emté. En om zelf verspilling tegen te gaan vind je op www.barstensvol.nl talloze lekkere recepten die je thuis kunt
maken met restjes rijst of pasta, maar ook met (oud) brood en restjes groente!

IMG_8451We lunchen in het restaurant, waar medewerkers en gasten gebroederlijk aanschuiven. Koude en warme producten, veelal uit eigen keuken en van lokale producenten, met volop keuze, smakelijk en uitnodigend (het oog wil ook wat) uitgestald. Het is niet precies te verwoorden waardoor het komt, maar ook hier valt de gemoedelijke sfeer op. Ongedwongen en behulpzaam, zo voelt het. Vergeet trouwens niet om je heen te kijken, de inrichting is bijzonder, met een ratjetoe aan meubels en grappige, niet-alledaagse details.

Dank Fredrikke, voor onze kop koffie. Ik heb ervan genoten ondergedompeld te worden in De Verspillingsfabriek.

Gastvrije kop koffie 13/100, over ‘Welkom, het nieuwe klantvriendelijk’

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Elwin van Rijen is auteur van het boek “Welkom, het nieuwe klantvriendelijk”. Hij vroeg mij in eenIMG_8437berichtje om eens af te spreken om over zijn boek te praten. De locatie had hij ook al bedacht; Espressobar Hugo in Oosterhout. Hij was hier eerder zo positief verrast dat het hem eigenlijk verbaasde dat dit nog bestond. Bovendien hadden ze nog lekkere koffie ook! Nieuwe ontmoeting, nieuwe locatie en een gastvrij onderwerp, dat moet een geslaagde kop koffie worden.

Op het drukbezette terras, voorzien van koffie en (Chai)thee, vraag ik Elwin naar de inspiratie voor zijn boek. “Tegenwoordig is het niet voldoende om alleen klantvriendelijk te zijn” vertelt hij. “Het gaat om de totale beleving die de klant of gast uiteindelijk een welkom gevoel geeft. Ik heb gekozen voor een opzet van verschillende korte columns en verhalen en heb me laten inspireren door mijn eigen ervaringen. Het boek is aangevuld met korte verhalen, geschreven door vrienden en bekenden.” De rode draad in het boek is Ria, medewerkster van een lokaal warenhuis. Ria staat voor Elwin symbool voor klantonvriendelijkheid. Volgens hem kent iedereen wel een ‘Ria’ of is soms zelf een ‘Ria’.

Behalve als hospitality freelancer werkt hij op een internationale verkoopafdeling van een productiebedrijf voor gereedschappen. Ook hier probeert hij in alles het gevoel van ‘welkom’ te bevorderen, zowel voor interne als voor externe relaties. Zo heeft, met zijn hulp, de receptie een positieve ontwikkeling doorgemaakt door het project ‘groei door aandacht’. Trots vertelt Elwin dat hij van zijn werkgever alle ruimte krijgt om gastvrijheid vorm te geven, zowel binnen als buiten het bedrijf.

elwinvanrijenZijn droom? “Dat gastvrijheid een tweede natuur is voor ieder bedrijf, ongeacht branche, locatie of grootte. Dat bezoekers en collega’s zich welkom en verwacht voelen, en dat collegialiteit een groot goed is!” Ik kan me wel goed vinden in die droom, wie weet kunnen we een keer gezamenlijk aan de slag met een gastvrije klus!

Beste Elwin, ik vond het een hele leuke kennismaking op een hele gastvrije plek! Dank voor jouw enthousiaste verhaal en je boek, dat herkenbaar en laagdrempelig geschreven is. Het boek is te bestellen via www.elwinvanrijen.nl.

Gastvrije kop koffie 12/100, core business: koffie!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

 

Ook de uitnodiging van Arnaud de Graaf om samen een kop koffie te drinken was verrassend. Hij reageerde op een eerdere blog, die ik op de LinkedIngroep van de Rooi Pannen geplaatst had..nhwaalwijk We spraken af bij NH Waalwijk, centraal gelegen en prima geschikt voor zakelijke ontmoetingen. Ook deze keer blijkt de hotelschool weer een makkelijke insteek om elkaars netwerk te verkennen. Grappig hoe klein en ‘besloten’ dat netwerk eigenlijk is.

“Wanneer je in-de-koffie-zit is het logisch dat je nieuwsgierig bent naar een project als 100 gastvrije koppen koffie” vertelt Arnaud, “koffie is een mooi product dat mensen verbindt en uitnodigt tot een gesprek.” Na de hotelschool is hij altijd in de horeca blijven werken. Na een breed pad langs diverse hotels en restaurants is hij recent, na ruim 11 jaar, gestopt als horecamanager bij de Verkadefabriek in Den Bosch. Eindelijk aan de slag met Twickers, de naam die hij jaren geleden al bedacht (jazeker, denk jij ook meteen aan de combinatie van snickers en twicks? Dat mag!). Onder de vlag van Twickers is Arnaud verkoopagent voor Another Cookie (koffie) en Dilmah thee. Maar ook adviseert hij start-up horecabedrijven en is hij bedenker en uitvoerder van diverse foodconcepten. Gastvrijheid vertaalt hij naar energie. Een (gastvrije) actie levert een reactie op, waardoor er beweging en verbinding ontstaat. Zoiets als ‘wat je geeft krijg je terug’. Heel mooi hoe hij dit, met al die jaren horecaervaring, kan toepassen in de begeleiding van startups en bedrijven in een groeifase.

dilmah-ceylon-thee-plantageHet toeval wil dat NH Hotel Dilmah thee op de kaart heeft staan (die overigens erg lekker is, nog bedankt voor het blikje Arnaud). Nieuwsgierig als ik ben heb ik toen natuurlijk thee besteld. Over de wijze waarop deze geserveerd werd waren we het beiden snel eens; daar kon nog veel aan verbeterd worden! Ben benieuwd of hij daar nog iets mee gaat doen…

Beste Arnaud, ik vond het een hele prettige kennismaking en ik wens je veel succes toe bij de verdere invulling en vormgeving van Twickers!

Gastvrije kop koffie 11/100, oude bekende in een nieuwe branche.

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

 

“Hoi Pascale, als je het leuk vindt om een keer naar Eindhoven te rijden voor een kop koffie dan ben je van harte welkom bij David Lloyd Eindhoven om gezellig bij te praten!” davidlloydDaar wachtte mij een warm welkom door Lion van der Velden – van Gerven, General Manager. Onze kennismaking gaat terug naar de tijd dat Lion als Hotel Manager van het Efteling Hotel aan de slag ging, we zagen elkaar regelmatig tijdens een regionaal hoteloverleg. Gastvrijheid loopt als een rode draad door haar carrière; van een toeristische belevingswereld naar een zorgomgeving (Amarant) en nu in de sport- en bewegingsbranche. Oog voor detail en persoonlijke aandacht zijn voor haar vanzelfsprekend.

Het Britse David Lloyd exploiteert in Nederland 7 full-service sportcentra. Naast uitgebreide fitnessfaciliteiten zijn er ook tennis- en squashbanen, spa’s, restaurants, lounges met gratis wifi, kinderdagverblijven en een eigen merchandise lijn. De vestiging in Eindhoven groeit flink, er zijn meer dan 4500 leden. Een grote groep expats maakt gebruik van abonnementen, die vaak via de werkgever aangeboden worden. Waarom een overstap naar (weer) een andere branche? “Ik ben nieuwsgierig van aard en altijd op zoek naar nieuwe uitdagingen,” vertelt Lion. “Zolang mensen maar de verbindende factor zijn. En daar draait deze branche ook om.” Die verbinding laat ze onder andere zien door zelf regelmatig deel te nemen aan groepslessen, een mooi voorbeeld van ‘het nuttige met het aangename verenigen’.

IMG_8299David Lloyd heeft een aantal doelstellingen geformuleerd die, voorzien van meetbare doelen, gedeeld zijn met alle vestigingen. Aanwezig als wallpaper in de personeelsruimte zorgt deze transparantie voor een hoge mate van betrokkenheid bij alle medewerkers. En voor direct leiderschap, door een managementteam dat concrete doelen wil waarmaken op de werkvloer, te midden van leden en collega’s.

Dank Lion, voor een inspirerend gesprek in een bruisende en gastvrije omgeving! Hoe leuk om te zien dat je ook in deze omgeving weer goed tot je recht komt, daar mag je best trots op zijn!