Blog

Gastvrije kop koffie 36/100, Tilburg, een Smart City Society

Tilburg is mijn stad; ben er geboren, opgegroeid en, na een uitstap naar Brussel, Parijs, Amsterdam en Kaatsheuvel, weer thuisgekomen. “Ik kom nooit meer terug”, riep ik ooit. Woon er weer met plezier en  kijk nu met andere ogen, met de blik op alle recente ontwikkelingen! Als trotse Tilburger citeer ik koning Willem II: “hier adem ik vrij en voel ik mij gelukkig.” Tijd om bij te kletsen met Marc Meeuwis, Directeur Citymarketing Tilburg, we hebben afgesproken bij Qlubhouse in de Tivolistraat.

Toen Tilburg er een paar jaar terug voor koos om diverse projecten in de stad op hetzelfde moment aan te pakken werd een omslag gerealiseerd. Door rigoureus op te knappen, uit te breiden en te ontwikkelen heeft het Tilburgs DNA landelijke aandacht gekregen. Van Groningen tot Maastricht, diverse gemeentes komen kijken wat er met de stad gebeurt. Binnenkort is ze zelfs 1 van de slechts 4 steden waar klantentrekkers Hudson Bay, Decathlon, Primark en Mediamarkt allemaal in het centrum vertegenwoordigd zijn. “Ik woon hier nu 30 jaar, en dat voelt goed. Als citymarketeer weet ik natuurlijk dat we lang niet altijd het mooiste laten zien” zegt Marc. “Maar dat past wel bij mijn favoriete kernwaarden van de stad; sociaal en rauw (ZomooiisTilburg). Hierin zijn vooral de mensen mooi, in hun bescheidenheid en doe-maar-gewoon-mentaliteit. En daar gaat het om!

Marc vertelt enthousiast, ik kan pagina’s vullen met zijn verhalen over de stad, of met hem terugkijken naar Koningsdag 2017. Maar dat doe ik niet, want ik mag iets vertellen over een nieuw initiatief van Citymarketing Tilburg, in samenwerking met Ericsson! Een uniek concept, bedoeld om nog meer mensen voor onze stad te laten kiezen. In de loop van 2018 wordt Smart City Society uitgerold. Een online, profiel-gestuurd portaal met 3 voordeuren: Ticket to Tilburg, Student in Tilburg en Make it in Tilburg. Laagdrempelig en uitnodigend, met achter elke voordeur een gastvrij welkom voor iedereen; ‘wat fijn dat je er bent!’

Ticket to Tilburg klinkt al bekend, denk aan de filmpjes met Leo Alkemade of de zoektocht naar de eerste stadsfotograaf. Binnenkort kun jij iemand van buiten de stad jouw favoriete plekken laten zien door hem/haar een ‘Ticket to…’ te geven. Maar het voordeel en het gemak is veel groter; op basis van jouw profiel krijg je de beste tips van lokale ondernemers, weet je wat de daghap is van jouw favoriete eetcafé maar ook waar nog parkeerplaatsen vrij zijn. Student in Tilburg biedt de 30.000 (aankomende) talentvolle studenten alle ruimte om zich snel thuis te voelen in de onderwijsstad, om elkaar te vinden en te voeden. En wellicht ook om na hun studie te blijven… En dan Make it in Tilburg, dat ook al een start gemaakt heeft. In samenwerking met de gemeente is een website ontwikkeld die het bedrijfsleven moet overtuigen van de kracht en succesfactoren als vestigingsstad voor ondernemers. “Smart City Society is een fantastisch project dat Tilburg voor iedereen op maat in beeld brengt. Het is toch gaaf dat andere gemeentes de ontwikkeling van dit platform nauwgezet volgen, maar wij zullen hierin mooi de eerste zijn en blijven!” lacht Marc.

Ik kan geen afscheid nemen zonder te vragen wat gastvrijheid voor hem betekent. “Dat is niet zo moeilijk”, zegt hij met een brede glimlach, “zet mij maar in een bar, met vrienden, witte wijn in de koeler, een vers getapt koud biertje en bitterballen. Zoals laatst bij Van Horen Zeggen, ik had van hen een bon gekregen met een waarde van € 150,00; om ‘stuk te slaan’ aan de bar met 10 collega’s of relaties.  Een superleuk idee, voor mij echt het toppunt van gastvrijheid!” De stad mag zich gelukkig prijzen met het team van Citymarketing Tilburg, daar zitten marketeers waar je blij van wordt. Dankjewel Marc, voor de gezellige klets. Veel succes met alle plannen en tot gauw. Houdoe!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 35/100, Villa Pardoes; een plek om lief te hebben

De interim opdracht van 7 maanden bij Villa Pardoes in 2011 is nog steeds de meest intense periode uit mijn hele loopbaan. Nu kom ik er weer voor mijn afspraak met algemeen directeur Peter Persoon. Ik verbaas me erover dat het voelt alsof het nog maar even geleden is, zo vertrouwd. De slak is inmiddels drastisch verbouwd en heeft er een bloem bijgekregen, maar de sfeer van toen is er nog. Tijd voor een mooie kop koffie!

Villa Pardoes is een vakantieverblijf in Kaatsheuvel voor kinderen (4-12 jaar) met een ernstige, mogelijk levensbedreigende ziekte. Elke week genieten 12 gezinnen van alle faciliteiten in en om de Villa. Wat dat doet met een gezin beschrijft deze quote uit het gastenboek heel goed: “Eigenlijk wil je helemaal niet op vakantie in Villa Pardoes. Want dat betekent dat je een ziek kind hebt. Maar wat er deze week hier met ons gebeurde, is zo bijzonder. Even leek het alsof Sam helemaal niet ziek was. Het ging weer om ons gezin, we hebben genoten.”

Peter is al bijna 10 jaar verbonden aan Villa Pardoes en zegt: “Het concept is door de jaren heen niet veranderd, de ontwikkelingen daaromheen wel. Vroeg men de eerste jaren nog of de Villa een sjoelbak had, nu is men vooral geïnteresseerd in de wificode!” Inmiddels bestaat er in de wereld van Villa Pardoes zelfs een Minecraft versie van de Villa (https://youtu.be/oqg0ZS4qnqM). Deze vormde aanleiding voor de bouw van een digitaal platform dat dit jaar verder uitgerold gaat worden. Een fantastisch middel om de kinderen, ook na hun verblijf in de Villa, nog met elkaar te laten ‘linken’. “We gaan dit platform zodanig inzetten dat gasten voorafgaand, tijdens en na hun verblijf in de villa contact met elkaar kunnen hebben en houden” vertelt Peter enthousiast. “Veel gasten zijn bij aankomst een beetje overweldigd door de villa, we geloven dat we op deze manier voor een zachtere landing kunnen zorgen. Onze gasten zijn tevens onze ambassadeurs die als geen ander de boodschap van de villa aan derden over kunnen brengen. En, eerlijk is eerlijk, in de toekomst levert dit misschien wel nieuwe vrienden of sponsoren voor Villa Pardoes op.”

Sommige gezinnen hebben 7 jaar geleden een onuitwisbare indruk op mij gemaakt. Dan reed ik wel eens naar huis met tranen in mijn ogen, denkend aan mijn eigen gezin met 3 kerngezonde zonen en balend van mezelf dat ik me druk maakte over pietluttige zaken. Wat ik vooral lastig vond om te zien waren ouders die volledig langs elkaar heen waren gaan leven door de ziekte van hun kindje. Altijd maar op zorg- en overlevingstand staan kan mensen naar elkaar toe doen groeien maar ook juist van elkaar doen verwijderen. En in een ‘gezonde omgeving’ met plezier en ontspanning komt dit besef dan keihard binnen, moeilijk hoor.

De bejegening van de gasten is absoluut de gastvrije pijler van Villa Pardoes. Medewerkers, maar zeker ook vrijwilligers spelen hierbij een cruciale rol. Zij bieden een luisterend oor of een arm om een schouder, zij ont-zorgen vaak of begeleiden (kinder-)activiteiten. Maar altijd dragen zij bij aan het creëren van een veilige en geborgen omgeving waardoor ouders hun kind weer even ruimte durven geven. Of, zoals Peter glimlachend zegt: “het is hier net een overdekte camping, er zijn geen prikkels van buitenaf waardoor mensen elkaar vinden in een intensief sociale gemeenschap.”

Weer stap ik met emotie, maar vol energie in mijn auto. Omdat het zo vertrouwd en warm was, en omdat het me weer aan het denken zet. Dank Peter, voor een hernieuwd kijkje bij Villa Pardoes, een plek om lief te hebben!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 34/100, sterk merk met sterk verhaal

Een vrouw die online op zoek is naar een nieuwe jurk kan er niet omheen; de website dressesonly.nl. Een bedrijf dat door twee zussen is opgericht, niet vanuit een modeachtergrond maar wel komend uit een hecht ondernemingsgezin. Ik heb Miriam Swaans gevraagd haar verhaal met mij te delen.

Miriam ontvangt me in de showroom in Tilburg met een lekkere kop koffie en neemt me mee terug naar het begin. Toen ze zich, met Swaans Communicatie, vooral bezighield met tekstschrijven. Maar haar zin om te ondernemen ging verder. In 2008 resulteerde haar eigen online zoektocht naar het perfecte jurkje in de start van dressesonly.nl. De boel ontplofte en in haar huis kreeg elke kamer een nieuwe functie; een fotostudio, een voorraad- en verpakkingskamer, ze groeide al snel uit haar jasje. Toen ook haar zus Jolanda, makelaar van beroep, instapte werd het tijd voor een externe werkplek. Nu, bijna 10 jaar later is dressesonly.nl een bekende merkenshop met een enorm bereik. Maar de zussen wilden meer en startten tijdens de crisis hun eigen label, ontworpen en geproduceerd in Nederland; SRNDPTY. Miriam vertelt: “Eigenlijk wisten we nog van niks. We hadden één ontwerp voor een jurkje en vier verschillende prints waar we één maatvoering op losgelaten hadden. Maar de stoffen bleken zo verschillend van elkaar te zijn dat er weinig van een juiste maatvoering overbleef. De eerste productie kon zo de container in!” Toen er een productiebedrijf in Tilburg gevonden werd ging het beter. In een kleinschalige oplage maar met hele korte lijnen kwam de eerste collectie van de grond! En nu zijn er, naast de verkoop op dressesonly.nl, landelijk meer dan 200 verkooppunten van het merk SRNDPTY. Heel knap!

Maar waarin onderscheidt SRNDPTY zich? “Het is belangrijk om continu naar de markt te kijken en goed te luisteren naar de wensen van de doelgroep” zegt Miriam, “wij voorzien in goede basisstukken en werken niet, zoals veel merken, met een minimum afname. Wij richten ons op de emotie en de ratio van de retailer en leveren dat wat diens (plaatselijke) doelgroep wenst. Met 12 collecties per jaar hangen we dan jaarrond in de winkels en kunnen we flexibel leveren.”

Tegenwoordig verdeelt Miriam haar tijd tussen SRNDPTY en Swaans Communicatie. “Gastvrijheid zit in onze genen, we zijn toegankelijk naar opdrachtgevers, staan open voor vragen en willen het vooral samen doen. Onze wens is om te ont-zorgen, het gaat niet alleen om het jurkje of het verhaal maar om de sfeer en beleving eromheen.” Trots meldt ze nog even dat SRNDPTY door Gemeente Tilburg verkozen is tot ‘bedrijf van de maand december 2017’. “Supergaaf, goed voor onze zichtbaarheid en het lokale netwerk, maar deze pluim komt echt onze medewerkers toe!”

Ik vertrek vol energie en met een glimlach, gekregen van een sterk merk en een sterk verhaal. Veel dank daarvoor Miriam!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 32/100: graffiti, basis van een reclamebureau

“Ik heb een nieuwe werkplek, ik nodig je graag uit voor een kop koffie!” Dit berichtje kreeg ik van Jurgen Picocrie van QBIC Media. Ik zoek hem op bij BANK15 aan de Spoorlaan 350 in Tilburg. Een plek waar gewerkt wordt en waar maatschappelijke betrokkenheid gecombineerd wordt met commercie. De vers gebrande koffie is er in ieder geval heerlijk!

QBIC Media is opgericht in 2012 en noemt zichzelf een no-nonsense reclamebureau. Jurgen zegt daarover: “onze communicatie verloopt snel en soepel omdat er maar één aanspreekpunt is. Brabantse gemoedelijkheid is kenmerkend voor de samenwerking, en afspraak is afspraak.” Hij is er trots op van zijn hobby zijn beroep gemaakt te hebben en haalt zijn inspiratie uit alles wat er in zijn omgeving gebeurt. Hij heeft een passie voor tekenen, graphics en typografie en startte, toen hij 12 jaar was, met graffiti. Nog steeds is hij trots op zijn eerste grote klus na zijn opleiding aan het SintLucas; het aanbrengen van 1200 m2 decoratieschildering bij Adventure Island in Antwerpen samen met graffitischrijver Paul Watty. Met die ervaring zak op ging hij vervolgens aan de slag bij de Efteling, waar hij zes jaar bij de afdeling decoratie en vormgeving gewerkt heeft. Nog wat werkgevers uit de reclamewereld en retail later was de basis gelegd om zelf een reclamebureau op te richten! En sinds kort is daar ook nog Fixter bijgekomen, ontstaan in Bank15.

Voor Jurgen betekent gastvrijheid vooral vriendelijk en toegankelijk zijn naar zijn relaties toe. “Ik ben transparant en heet anderen graag welkom in mijn leven” vertelt hij. “Ik besteed veel tijd en aandacht aan anderen en geloof in de constructie dat meedenken uiteindelijk interactie en conversie oplevert.” Het afgelopen jaar stond voor hem in het teken van nadenken, zelfontplooiing en vooruit durven kijken. Niet altijd makkelijk, maar met resultaat, dat mag gezegd! Hij heeft een duidelijke koers bepaald voor QBIC Media en haalbare doelen gesteld, die nu al voor groei en professionalisering van het bedrijf zorgen. Zo wil hij het ambacht meer in het reclamevak terugbrengen door aandacht te geven aan vakwerk en daarmee zijn relaties overtuigend te prikkelen tot meer. Dit past wel bij zijn wens om later herinnerd te worden aan iets dat hij gecreëerd heeft, iets dat blijvend is.

Zijn passie is nog steeds het maken van graffiti. Inmiddels niet meer ondersteboven hangend aan een viaduct, maar wel improviserend op het kinderfeest van zijn dochter om dit voor haar onvergetelijk te maken. Zijn ogen stralen als hij dit vertelt, mooi. Zijn graffiti-naam van toen? Dat zal misschien geen verrassing zijn; QBIC.

Dankjewel Jurgen, voor het welkome kijkje in jouw wereld!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 33/100, paddenstoelen uit koffiedik

Soms kom je ‘oude’ zakenrelaties weer tegen in een hele andere hoedanigheid. Dat is het geval met Jacqueline van Eerd, oprichter van ZuiderZwam in Tilburg. Jaren terug zaten we regelmatig om de tafel, zij als programmamanager van TIAS en ik als accommodatieverschaffer vanuit Landgoed De Rosep en Mansion Hotel Bos & Ven. Nu zag ik haar crowdfunding-campagne (Https://crowdaboutnow.nl/campagnes/zuiderzwam) voorbijkomen, dus ging ik langs bij ZuiderZwam, op het terrein van biologische tuin Ut Rooie Bietje (SMO Traverse).

Het begon toen Jacqueline een growkit voor oesterzwammen cadeau kreeg van haar man, ze was meteenUnknown verkocht! Een growkit is een kweekbak waarop je met je eigen koffiedik oesterzwammen kweekt, iedere ‘aanrecht-agrariër’ kan het. Het proces van afvalreductie naar voedselproductie fascineerde haar, ze volgde de opleiding bij RotterZwam en is, in oktober 2016, maar ‘gewoon’ gestart. In het kort het technische verhaal: Koffiedik is een universele schimmelbodem en daarom een prima ondergrond voor oesterzwammen. Samen met broed en kalk gaat het koffiedik in een geperforeerde zak en na een week of zes, een groei- en een fruitfase verder, kan er geoogst worden; de oesterzwam, de biefstuk onder de paddenstoelen. Inmiddels levert Jacqueline ook aan enkele Tilburgse horecabedrijven; met haar Tuktuk haalt ze koffiedik op, kweekt er oesterzwammen op en levert deze vervolgens weer aan de restaurants. Maar ook de oesterzwambitterballen en -kroketten vinden inmiddels gretig aftrek. Tijd om op te schalen dus, met koelcontainers die ze middels haar crowdfunding hoopt aan te kunnen schaffen!

Haar enorme enthousiasme doet me lachen, wat een energie straalt ze uit. “Kijk eens om je heen” zegt ze, “dit is toch een fijne plek, of niet! Bij Ut Rooie Bietje sta je letterlijk met beide voeten in de aarde. Mensen vinden elkaar hier zonder hiërarchie of vooroordelen, we gaan gewoon goed met elkaar om. Zo maakt er elke dag iemand verse soep met producten van het land, en wordt er gezamenlijk geluncht. Ooit startte ik hier als vrijwilliger en nu kan ik hier ZuiderZwam laten groeien, daar ben ik trots op!”

campaignText_43a86a940063584abe09ed133cda95a4Er is veel aandacht voor haar oesterzwammen, en Jacqueline profiteert maar wat graag van deze PR. “Ik doe graag mijn verhaal en hoop anderen daarmee enthousiast te krijgen, maar het helpt als derden over je praten. Ik ben zelfs benaderd door Douwe Egberts toen Gemeente Tilburg een aanbesteding deed. Dat is toch mooi, want nu haal ik daar koffiedik op en heeft de gemeenteraad inmiddels kennisgemaakt met mijn bitterballen en kroketten.”

Over gastvrijheid denkt ze niet na, dat is er gewoon. Ze ontvangt iedereen met open armen en probeert de sfeer positief te beïnvloeden door haar energieke en actieve houding. Ze heeft wel een wens en dat is meer productie draaien, zodat ze ook aan de restaurants die nu op de wachtlijst staan kan gaan leveren. Koffiedik heeft ze overigens genoeg, daar help je haar niet mee. Maar wel door haar campagne te steunen, en dat kan nog tot eind januari. Gewoon even doen!

 

 100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 31/100, de Mood Maker filosofie

 

Van-der-Valk-Hotel-Zaltbommel-01Een paar jaar geleden mocht ik een workshop Interne gastvrijheid verzorgen voor de medewerkers van Guest in Amersfoort, een hele mooie opdracht. Maar een bedrijf dat zelf ‘deed’ in gastvrijheid, dat maakte het wel spannend. Guest is inmiddels samengegaan met Hospitality Factory, heet nu Syndle en is verhuisd naar Prinsenbeek. De passie voor gastvrijheid is gebleven. Nu ontmoet ik medeoprichter en directeur John Hokkeling opnieuw, bij het nieuwe Van der Valk Hotel Zaltbommel.

Ons gesprek loopt vanaf de start als vanzelf. We hebben veel raakvlakken, en springen moeiteloos van dienstverlening naar zorg, horeca, aandacht en weer terug. Maar het is niet altijd vanzelfsprekend geweest dat John met gastvrijheid en gastheerschap aan de slag zou gaan. Hij heeft architectuur gestudeerd, en kwam er in het werkveld snel achter dat hij wel een geboren adviseur is maar niet genoeg voldoening kon halen uit een wereld van ‘stenen stapelen’. Hij startte als zelfstandige en kreeg na enkele jaren van Deventer Ziekenhuis misschien wel zijn belangrijkste opdracht. Het overbrengen van een visie waarbij door medewerkers meer, onverdeelde en persoonlijke aandacht gegeven kon worden aan patiënten en ook hun eigen regie werd versterkt bleek zijn passie. Zijn zoektocht naar het ontwikkelen van gastvrijheid was begonnen! Een aantal opdrachtgevers en projecten verder kon hij het ook verwoorden; gastvrijheid ontwikkelen is het wegnemen van blokkades zodat mensen dat wat in hun hart zit weer goed kunnen doen. Zo is uiteindelijk de Mood Maker filosofie ontstaan, en samen met toenmalig Guest-collega Laura de la Mar schreef hij er een boek over.

1Elke organisatie heeft potentiele toppers in dienst die de ultieme beleving weten te creëren voor de gast. Dat zijn Mood Makers! Ik houd van dit boek, pak het er zelf met regelmaat bij wanneer ik een workshop of presentatie uitwerk. Mood Maker biedt je aanknopingspunten om gastvrijheid en gastheerschap te ontwikkelen binnen jouw organisatie. Het vertelt over sfeermakers die het verschil maken door hun gastvrije en dienstverlenende houding en over het effect dat zij teweeg kunnen brengen binnen een bedrijf of afdeling. Het vertelt over medewerkers die de gast of bezoeker automatisch centraal stelt. Ze begrijpen dat het de gast is die bepaalt of hij wel of geen bepaalde mate van gastvrijheid ervaart. Vorige zomer is er een update van het boek uitgekomen, waarin een hoofdstuk over gastvrijheidsversnellers is opgenomen. Ik kan iedereen het lezen van dit boek van harte aanbevelen.

John vindt zichzelf als persoon goed passen bij de zorg; een branche met veel intrinsieke passie en bevlogenheid en met minder commercie. “Ik wil mensen graag gelukkig maken” vertelt hij, “ik zie helaas vaak dat mensen niet lekker in hun werk-vel zitten omdat ze hun hart niet (kunnen) volgen. Met Syndle proberen wij hier, met de Mood Maker filosofie, een positieve bijdrage aan te leveren.” Tot slot vraag ik hem naar zijn persoonlijke essentie van gastvrijheid. “Dat is een makkelijke” zegt hij, “wanneer je in staat bent om jezelf door de ogen van de ander te zien kun je dat geven wat je zelf ook wilt ontvangen.”

Een prachtige quote om mee af te sluiten. Dankjewel John, voor deze hernieuwde kennismaking en ik spreek graag snel nog eens af bij Syndle!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 30/100 in de wereld van nulletjes en eentjes

Ik ben nieuwsgierig naar de mate van gastvrijheid in de accountancy branche. Ik drink daarom koffie met de meest bourgondische accountant die ik ken; Mark Lenaerts, Partner Accountancy bij BDO Tilburg. We hebben samen in het bestuur gezeten van Communicatieclub Bourgondië en drinken jaarlijks met carnaval samen een biertje. De ontvangst bij het kantoor in Tilburg is warm en hartelijk, een goed begin.

UnknownBDO Tilburg heeft ongeveer 130 medewerkers, waarvan er zo’n 25 werkzaam zijn binnen MKB. Mark maakt sinds 1998 deel uit van deze club, en is 6 jaar geleden benoemd als partner. Het afgelopen jaar heeft BDO de focus gelegd op kwaliteit en transitie. Mark vertelt: “We zijn gewend dat 75% van de omzet uit (jaarlijks) terugkerende werkzaamheden komt, maar sinds een paar jaar zien we daarin een duidelijke verschuiving optreden. De terugkerende werkzaamheden zijn niet meer vanzelfsprekend, maar daarentegen krijgt onze rol als vertrouwenspersoon en adviseur steeds meer toegevoegde waarde. Maar dat vraagt wel veel van onze medewerkers, zij moeten zich nog meer dan in het verleden bezig gaan houden met acquisitie en relatiebeheer. Bijzonder is dat medewerkers zelf de keuze hebben mogen maken of ze willen werken in het zgn. accountancyhuis (met de nadruk op compliance en periodieke rapportages) of dat ze meer proactief willen functioneren als vertrouwenspersoon en adviseur (ook op andere vlakken). Volgens Mark blijken deze persoonlijke keuzes vrijwel altijd de juiste. Zo functioneren twee verschillende componenten binnen één team, maar blijven de lijntjes wel kort door de wekelijkse pitstop; in een staande meeting van een half uur wordt gedeeld wat er leeft bij de klanten, in het veld en bij de netwerken.

Mark zelf heeft zijn focus echt naar buiten gericht en is actief binnen het bestuur van UnknownCarnavalsstichting Tilburg. Daar doen ze aan bourgondisch besturen, gewoon bij iemand thuis met een hapje en een drankje. Hier is hij voorstander van, omdat het de onderlinge band versterkt en men elkaars wereld beter leert kennen. Dat brengt ons meteen op gastvrijheid. “Koude acquisitie is moeilijk in de accountancy”, zegt Mark. “Mensen scheiden eerder van hun partner dan dat ze afscheid nemen van hun accountant. Het draait in ons vak dan ook veel meer om relatiebeheer en persoonlijke aanbevelingen. Door onszelf te blijven maar wel mee te bewegen in de markt en de netwerken kunnen we gastvrij en met inhoud doelgericht werken. We hopen ons hiermee ook wel blijvend te onderscheiden in de regio.” Dat BDO Tilburg haar klanten serieus neemt blijkt wel uit de opvolging van het klanttevredenheidsonderzoek: het actief vragen om een aanbeveling bij bestaande relaties om zo het klantenbestand uit te kunnen breiden. Openheid en transparantie, allemaal om hèt kantoor voor de Tilburgse MKB te blijven!

Aan het eind van onze koffie verrast Mark mij door te vragen wat ik nog aan de gastvrijheid bij BDO Tilburg zou verbeteren. Ik benoem enkele punten, goed te horen dat deze goed aansluiten bij de toekomststrategie van het kantoor. Dankjewel Mark, voor de koffie en de ‘goeie klets’, het was weer als vanouds!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 29/100, verrassende verbindingen met klanten en leden


Unknown
Wim Bens, directievoorzitter van Rabobank Tilburg e.o. stond op mijn koffie-wensenlijstje. De Rabobank, een bank die niet werkt voor haar aandeelhouders maar voor haar klanten, die mensen verbindt en kennis deelt. Uit eigen ervaring ken ik de kracht van de coöperatie, bijna 8 jaar lang mocht ik lid zijn van de raad van toezicht van Rabobank de Leijstroom (nu Rabobank Hart van Brabant). De afspraak staat gepland bij het Rabobank Ontmoetingscentrum in Tilburg. We hebben elkaar nog niet vaak gesproken maar wat mij al eerder is opgevallen, is dat Wim, geboren en woonachtig in Heesch, een heel warm hart heeft voor de stad Tilburg. Bij bijna alle evenementen, zelfs die waar de Rabobank niet rechtstreeks bij betrokken is, laat hij zijn gezicht zien. ‘Betrokken en dichtbij’, een slogan die op hem persoonlijk van toepassing is, ik ben dan ook nieuwsgierig naar zijn kijk en aanpak.

Ik kom uit een ondernemersgezin,” zo vertelt hij, “ik weet niet beter dan dat alles draaide om dienstverlening en onze klanten. Dat geldt ook voor de Rabobank, ook in de veranderende maatschappij blijft het een bank van de mensen!” Wim werkte hiervoor bij Rabobank Uden Veghel en is nu bijna 6 jaar directievoorzitter in Tilburg. Een stadsbank met een groot werkgebied (Tilburg, Dongen, Goirle en Rijen) en meer dan 34.000 leden. Om lokaal blijvend over warme contacten te kunnen beschikken is er in elke gemeente een marktteam actief.523f1d1a48620fea7ef2b8ce9d47be00_w340_h450_cp Betrokken en actieve medewerkers die zich als een ambassadeur van de bank laten zien binnen hun lokale en sociale netwerk, en die ook signalen vanuit het werkgebied opvangen en doorsluizen. Ze zijn de voelsprieten van de bank. Een mooi coöperatief voorbeeld, dat laat zien hoe je vanuit een zakelijke onderneming goed onderdeel kunt zijn van en mee kunt doen aan de samenleving. Hoe je als grote organisatie toegankelijk kunt
zijn en blijven. Wim vertelt dat die lokale betrokkenheid ook tot uiting komt bij vrijwilligersactiviteiten van de teams. Trots noemt hij de gevolgde kookworkshop in Dongen bij Natuurlijktomaat.nl en de maaltijd daarna, samen met een aantal uitgenodigde eenzame ouderen. Samen eten, samen verhalen en herinneringen delen.

Ik vraag Wim naar de gastvrijheid binnen de bank. Hij vertelt: “gastvrijheid houdt niet op bij de bankhal, overal moet de look & feel er een van een warm welkom zijn. We bewegen mee met de digitalisering, en dat betekent dat er minder contactmomenten zijn. Die weinige persoonlijke ontmoetingen moeten onvergetelijk zijn, we willen een thuisgevoel creëren en mogen daarbij geen steken laten vallen. Het monitoren van die contactmomenten heeft bij ons dan ook blijvend een grote prioriteit.” Een gevoel van ‘samen’, dat ook terug komt in de nieuwste slogan van de Rabobank; ‘growing a better world together’. Een mooi vervolg op ‘een aandeel in elkaar’, de vorige pay-off. Kijk, en vooral ook luister eens, naar de corporate film Aandeel in Tilburg en omstreken(link: https://youtu.be/1S7Hm4psnkA ) die toen gemaakt is. Een verhaal over Tilburg, een beetje anders, wat dwars en wat rauw. Maar o, wat hou ik van deze stad en de wijze waarop dat hier getoond wordt: ‘Al dompelt een stortbui ons onder, al waait de wind ons uit de sokken, de zon is hier steevast in huis. Onder de wolken smelten Tilburg, Goirle, Dongen en Rijen als vanzelf samen tot één geheel. Dit is waar we wonen, werken…’

Beste Wim, heel erg bedankt voor de ruimte in jouw drukke agenda. Aan het eind van ons gesprek liet je me weten nog niet uitgepraat te zijn en ook nieuwsgierig te zijn naar mijn verhaal. Ik beschouw dat als een mooi compliment en hoop dus dat er een vervolg komt op onze gastvrije kop koffie. Dank!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Gastvrije kop koffie 28/100, het GuestHouse Hotel in de Gasthuisstraat

25 jaar geleden had ik mijn eerste afspraak bij Hotel de Kroon in Kaatsheuvel, om te praten over een samenwerking met het Efteling Hotel. Nu stap ik er naar binnen om koffie te drinken met de huidige eigenaar, Coen Schelfhorst. Zo af en toe kletsen we bij over alles wat er in ‘onze’ branche gebeurt. Coen is een Haagse Hotello, heeft bij veel mooie horecabedrijven gewerkt en beschouwt zijn rol als projectmanager voor de realisatie van bungalowpark Bosrijk als zijn mooiste klus. Tot nu toe dan…

Entree Hotel nov 17Want dat waar hij zich nu mee bezig houdt is met recht een enorme uitdaging te noemen! Samen met Piet den Hartog, eigenaar van Albert Heijn Kaatsheuvel bouwt hij aan een nieuw supermarkt-, food- en gastvrijheidsconcept. Coen zal de exploitatie van het hotel en restaurant voor zijn rekening nemen. Hij doet dit onder de naam GuestHouse Hotels, waar ook Hotel de Kroon inmiddels toe behoort. “Het was aanvankelijk niet de bedoeling om Hotel de Kroon te kopen, maar dat we nu ‘onze eigen nieuwe buren zijn’ past wel heel goed binnen het concept”, vertelt hij. “Straks profiteren ook de gasten die in dit hotel verblijven van de beleving die we neer gaan zetten in het GuestHouse Hotel Kaatsheuvel. Dat betekent dat de fysieke aanwezigheid van medewerkers hier minder zal worden, omdat alle beschikbare faciliteiten zich in het nieuwe pand zullen bevinden.”

Door enkel gebruik te maken van familiekamers (tot maximaal 6 personen) kunnen er straks maar liefst 420 mensen tegelijkertijd overnachten. Met de Efteling op een steenworp afstand een slimme keuze, maar de kamers worden wel zo ingericht dat ook zaken- en evenementgasten zich thuis zullen voelen. Op de begane grond komt een ultramoderne Albert Heijn en GuestHouse Kitchen, het restaurant. Versbeleving zal in de supermarkt centraal staan. De doelen van de initiatiefnemers zijn helder; het leveren van hoge kwaliteit voedsel, de klant bewust maken van voedsel en het halveren van voedselverspilling. Een mooi uitgangspunt! Met een beetje goede wil zie je de toekomstige koks al dagverse producten in hun winkelmandje stoppen die bijna over datum zijn. Om daar vervolgens creatieve gerechten mee te bereiden, want ook de kaart is ‘dagvers’. De sfeer wordt warm industrieel, maar wel huiselijk. “We willen dicht bij onszelf blijven, alsof we vrienden thuis ontvangen”, zegt Coen. “Iedere gast vraagt en verdient aandacht, het is aan ons om ons in te leven en het juiste verhaal met hen te delen. Net als thuis, dan sta je ook klaar voor je gasten en wil je het voor iedereen gezellig maken. Ik hoop dat onze gasten zich hier zo thuis gaan voelen dat ze lekker op de bank kruipen met chips en sloffen aan!”

27.11.17Om vast even vooruit te kijken zegt hij enthousiast: “In 2020 hoop ik dat we hier een gaaf hotel hebben staan dat een onuitwisbare plek veroverd heeft in Kaatsheuvel. Dat ons team met passie voor gastvrijheid er mag zijn voor de omgeving!” Wanneer hij een berichtje op zijn telefoon ontvangt grijnst hij van oor tot oor. “Mijn volgende afspraak is gearriveerd, ze komen de prefab badkamers leveren! Daar wil ik bij zijn!” Whahaa, en ik snap dat!

Dankjewel Coen, voor je gedrevenheid, je passie en je durf om gastvrijheid in een nieuw concept mee vorm te geven. Ik blijf GuestHouse Hotels graag volgen!

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

 

Gastvrije kop koffie 27/100, Vir Audax vir Beatus Est

 

Scan-20171205-092859[4]Ik tref Anja Horvers bij Stadscafé Meesters in Tilburg. We kennen elkaar nog uit de tijd dat zij voor Advocatenkantoor Janse Gerritse Mannaerts (nu Mannaerts & Appels) werkte, waar mijn vader Chef de Bureau was. Heel warm zijn dan ook de herinneringen die ze met me deelt; dat mijn vader jaarlijks met ‘zijn-dames-van-kantoor’ poffertjes ging eten op de Tilburgse kermis en dat het kantoor een hele happening maakte van de Sinterklaas surprises. Bijgaande foto toont de carnavalskiel die zij ooit voor hem maakte, met een speciaal carnavalslied op het voorpand. Mijn vader is eind 2004 plotseling overleden, het doet zo enorm goed te horen dat mensen zo’n mooie en levendige herinneringen aan hem hebben! Dit zijn momenten om te koesteren.

De carrière van Anja is veelzijdig. Na Janse, Gerritse Mannaerts werkte ze voor de Gemeente Tilburg voordat ze in 1999 verhuisde naar Curaçao. Daar heeft ze uiteindelijk ruim vier jaar gewoond. Met haar propedeuse van de Kunstacademie op zak stortte ze zich daar, naast haar werk als officemanager, op haar grote hobby; het maken van keramieken, hondachtige vormen. Haar liefde voor (zwerf)honden was (en is) groot, menig verwaarloosd Curaçaos hondje heeft dankzij haar ergens in Nederland een warm nest gevonden. Ik wil het met Anja vooral hebben over de periode na Curaçao, de periode bij Audax, haar werkgever sinds oktober 2004. Audax is een familiebedrijf en richt zich op het uitgeven, vermarkten, verspreiden en verkopen van vooral printmedia.

IMG_0483Ze ging daar aanvankelijk aan de slag als secretaresse van de CFO en juridisch adviseur maar werd al snel door oprichter en Algemeen Directeur dhr. Jacques de Leeuw gevraagd zijn PA te worden. In het begin nog wat onwennig, maar al snel bleek dit op haar lijf geschreven te zijn. Zijn kijk op ondernemen, zijn transparantie en betrokkenheid bij medewerkers weerspiegelt voor haar nog steeds haar definitie van gastvrijheid. “Terugkijkend kan ik oprecht zeggen dat hij mijn leermeester is”, zo vertelt ze. “Hij schopte het van krantenjongen tot miljonair, maar blijft voor mij vooral een gewoon, wijs en sociaal mens.” De klik die ze met ‘meneer de Leeuw’ heeft is gebleven, ook nu hij gepensioneerd is en dus niet meer actief binnen Audax. Gaandeweg leerde ze het bedrijf tot in de kleinste details kennen, en werd ze betrokken bij alles waar Jacques de Leeuw mee bezig was. Zo noemt ze de memorabele, helende reis naar Suriname in 2010, om de Tilburgse heiligverklaarde Peerke Donders te herbegraven. Een belofte aan zijn moeder, die hem had gevraagd om ‘goed voor ons Peerke te zorgen’, werd hiermee ingelost. Ze deelt nog meer anekdotes, elk verhaal is doorspekt met respect en trots, mooi!

Sinds mei van dit jaar heeft Anja een nieuwe rol binnen Audax. Bij het afscheid van dhr. De Leeuw is bekendgemaakt dat ze als Directeur Sociale Zaken is toegevoegd aan de Raad van Bestuur. Ze ziet het als haar missie het gedachtengoed van Jacques de Leeuw te verankeren en de betrokkenheid van medewerkers, de ‘Audaxieden’, groot te houden. Audax wordt opnieuw op de kaart gezet!

Het befaamde levensmotto van Jacques de Leeuw is ‘Vir Audax vir Beatus Est’, ‘de stoutmoedige leeft gelukkig’. Een uitspraak die, als ik terugdenk aan ons gesprek, ook op jou van toepassing is Anja! Na een pad met veel bochten nu wat meer rust, geluk en passie. Heel erg bedankt voor jouw openheid, fijn dat ik je verhaal mag delen!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!