Gastvrije kop koffie 29/100, verrassende verbindingen met klanten en leden


Unknown
Wim Bens, directievoorzitter van Rabobank Tilburg e.o. stond op mijn koffie-wensenlijstje. De Rabobank, een bank die niet werkt voor haar aandeelhouders maar voor haar klanten, die mensen verbindt en kennis deelt. Uit eigen ervaring ken ik de kracht van de coöperatie, bijna 8 jaar lang mocht ik lid zijn van de raad van toezicht van Rabobank de Leijstroom (nu Rabobank Hart van Brabant). De afspraak staat gepland bij het Rabobank Ontmoetingscentrum in Tilburg. We hebben elkaar nog niet vaak gesproken maar wat mij al eerder is opgevallen, is dat Wim, geboren en woonachtig in Heesch, een heel warm hart heeft voor de stad Tilburg. Bij bijna alle evenementen, zelfs die waar de Rabobank niet rechtstreeks bij betrokken is, laat hij zijn gezicht zien. ‘Betrokken en dichtbij’, een slogan die op hem persoonlijk van toepassing is, ik ben dan ook nieuwsgierig naar zijn kijk en aanpak.

Ik kom uit een ondernemersgezin,” zo vertelt hij, “ik weet niet beter dan dat alles draaide om dienstverlening en onze klanten. Dat geldt ook voor de Rabobank, ook in de veranderende maatschappij blijft het een bank van de mensen!” Wim werkte hiervoor bij Rabobank Uden Veghel en is nu bijna 6 jaar directievoorzitter in Tilburg. Een stadsbank met een groot werkgebied (Tilburg, Dongen, Goirle en Rijen) en meer dan 34.000 leden. Om lokaal blijvend over warme contacten te kunnen beschikken is er in elke gemeente een marktteam actief.523f1d1a48620fea7ef2b8ce9d47be00_w340_h450_cp Betrokken en actieve medewerkers die zich als een ambassadeur van de bank laten zien binnen hun lokale en sociale netwerk, en die ook signalen vanuit het werkgebied opvangen en doorsluizen. Ze zijn de voelsprieten van de bank. Een mooi coöperatief voorbeeld, dat laat zien hoe je vanuit een zakelijke onderneming goed onderdeel kunt zijn van en mee kunt doen aan de samenleving. Hoe je als grote organisatie toegankelijk kunt
zijn en blijven. Wim vertelt dat die lokale betrokkenheid ook tot uiting komt bij vrijwilligersactiviteiten van de teams. Trots noemt hij de gevolgde kookworkshop in Dongen bij Natuurlijktomaat.nl en de maaltijd daarna, samen met een aantal uitgenodigde eenzame ouderen. Samen eten, samen verhalen en herinneringen delen.

Ik vraag Wim naar de gastvrijheid binnen de bank. Hij vertelt: “gastvrijheid houdt niet op bij de bankhal, overal moet de look & feel er een van een warm welkom zijn. We bewegen mee met de digitalisering, en dat betekent dat er minder contactmomenten zijn. Die weinige persoonlijke ontmoetingen moeten onvergetelijk zijn, we willen een thuisgevoel creëren en mogen daarbij geen steken laten vallen. Het monitoren van die contactmomenten heeft bij ons dan ook blijvend een grote prioriteit.” Een gevoel van ‘samen’, dat ook terug komt in de nieuwste slogan van de Rabobank; ‘growing a better world together’. Een mooi vervolg op ‘een aandeel in elkaar’, de vorige pay-off. Kijk, en vooral ook luister eens, naar de corporate film Aandeel in Tilburg en omstreken(link: https://youtu.be/1S7Hm4psnkA ) die toen gemaakt is. Een verhaal over Tilburg, een beetje anders, wat dwars en wat rauw. Maar o, wat hou ik van deze stad en de wijze waarop dat hier getoond wordt: ‘Al dompelt een stortbui ons onder, al waait de wind ons uit de sokken, de zon is hier steevast in huis. Onder de wolken smelten Tilburg, Goirle, Dongen en Rijen als vanzelf samen tot één geheel. Dit is waar we wonen, werken…’

Beste Wim, heel erg bedankt voor de ruimte in jouw drukke agenda. Aan het eind van ons gesprek liet je me weten nog niet uitgepraat te zijn en ook nieuwsgierig te zijn naar mijn verhaal. Ik beschouw dat als een mooi compliment en hoop dus dat er een vervolg komt op onze gastvrije kop koffie. Dank!

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Ben (gast)vrij om deze blogpost te delen: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email