Gastvrije kop koffie 42/100, benzine door de aderen

Een auto is voor veel mensen meer dan een vervoersmiddel; het gaat over passie en emotie. Ik begrijp dat. Sterker nog, ik herken het steeds meer bij mezelf, ik ben dan ook heel erg gelukkig met mijn auto. Tijd voor een kop koffie in de Bredaase vestiging van Renova met Jan-Hein Alkemade, eigenaar van dit familiebedrijf en dealer van BMW en MINI.

Renova is in 1961 gestart in Tilburg en is met 4 vestigingen (binnenkort 5) een begrip in Zuid-Nederland. Een familiebedrijf met een familieproduct, Jan-Hein is er trots op. Hij zegt: “De autobranche draait om mensen. Het merk BMW heeft een eigen imago en richt zich daarmee op een eigen doelgroep, die gevormd wordt door emotie. En emotie is aandacht geven en aandacht krijgen. Prioriteit 1 voor al onze medewerkers.” Die aandacht voor de bezoeker zit wel goed in Breda, ik ben niet alleen heel hartelijk welkom geheten door een gastvrouw, maar had ook oogcontact met alle medewerkers die achter de balie zaten. Een proactieve houding die zeker bijdraagt aan het onderscheidend vermogen.

“Mijn vader had een lijfspreuk,” vertelt Jan-Hein verder. “Hij zei altijd: wat is een gouden vogelkooitje waard als het vogeltje dat erin zit niet zingt. De mensen van Renova zijn het vogeltje, zij geven bezoekers en klanten het gevoel bij de familie te horen. Dus als we daar niet meer scherp op zijn verwateren de familiebanden en daar willen we hoe dan ook voor waken.” Een autoverkoper is steeds meer een relatiebeheerder geworden. Voor specialistische adviezen roept hij tegenwoordig de hulp in van een Product Genius, een nieuwe functie geïnspireerd op de wereldwijde werkwijze in de Apple stores. Een combinatie die ook het afleveringsfeestje van een auto compleet maakt; de beleving van het moment en een gedegen uitleg over de mogelijkheden!

Als het wielen heeft en hard gaat, heeft het de aandacht van Jan-Hein. Met een brede glimlach vertelt hij over zijn fietsgroepje, met wie hij elke zondagochtend gaat mountainbiken in de Loonsche en Drunense duinen. “Die mannen zijn voor mij goud waard. Op de fiets zijn we allemaal gelijk en fietsen we elkaar figuurlijk het snot voor de ogen. Na afloop komen op het terras verhalen los, onder het genot van koffie, slagroom en Jägermeister. Het hoofd leeg-getrapt maar vol met nieuwe herinneringen vertrekt iedereen daarna weer terug naar zijn ‘eigen’ wereld.”

Afsluitend zegt Jan-Hein dat dit fietsclubje voor hem gelijk staat aan ultieme gastvrijheid. “Op de fiets, terug naar de basis zie je de echte mens en ook onderweg kom je deze tegen. Soms uit de wind in het treintje en soms op kop, al trappend koers bepalend. En dat met respect naar elkaar!”

Dankjewel Jan-Hein, met een brede glimlach ben ik teruggereden naar ‘mijn’ wereld.

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Ben (gast)vrij om deze blogpost te delen: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email