Gastvrije kop koffie 43/100, gastvrij trainers dna

Een bureau dat trainingen verzorgt die onderdeel zijn van een traject waarbij de opdrachtgever zelf de doelstellingen bepaalt en het trainingsbureau helpt deze te verwezenlijken. Vandaag ben ik te gast in Eindhoven bij Bart Godding, een rasechte Tilburger die zijn bedrijf genoemd heeft naar een klein stadje vlakbij New York; FairField.

met zijn oud-collega Jack de Waard is hij in 2005 FairField gestart, met maar één doelstelling voor ogen: organisaties en mensen versterken. Er was nog geen standaard trainingspakket maar ze zochten voor elke opdrachtgever naar een passende oplossing, hierbij kijkend naar type bedrijf en type medewerker. Bart geeft aan dat in de acquisitiefase een aantal vragen belangrijk is: “Wat is het profiel van de medewerkers?” en “Wat is het doel van het bedrijf?” De antwoorden leveren waardevolle informatie op die van belang zijn bij het samenstellen van een programma. Rode draad is het sturen op eigenaarschap. Inmiddels hebben ze ook twee boeken op hun naam staan, ‘coaching aan de lopende band’ en ‘coaching zonder grenzen’.

“Fairfield pleit voor een persoonlijke aanpak,” vertelt Bart. “We zijn maar met een heel klein team en maken gebruik van freelancetrainers die, bij voorkeur, een hospitality achtergrond hebben. Het is belangrijk dat een trainer de taal van de medewerker spreekt; veel weerstand op de werkvloer is vaak het resultaat van zwak leiderschap. Dat vraagt om vermogen om met weerstand om te gaan en een empathische aanpak. Daar trainen wij onze trainers dus ook op.” Fairfield is o.a. te vinden in de technische, industriële, facilitaire en logistieke hoek en traint vooral op lbo- en mbo-niveau. Waar veel bureaus zich richten op vaardigheden van het moment, ziet Fairfield liever langlopende trajecten die tijd nodig hebben om te beklijven. Waarom? Om de transitie van productgericht naar klantgericht te verankeren! De deelnemers staan centraal. Zij doorlopen een ‘academy’ waar ook POP-gesprekken (Persoonlijk Ontwikkel Plan) onderdeel van zijn. Ik vraag Bart of er een bepaalde gastvrije gedragscode geldt voor trainers. “Voorop staat dat zij faciliterend optreden naar deelnemers, die staan centraal” zegt hij. “En vragen we een proactieve houding die bij zal dragen aan de groepsdynamiek.”

Fairfield heeft drie keer de FD Gazellen Award gewonnen, een prijs voor snelst groeiende bedrijven in Nederland. Een mooie erkenning, alhoewel volgens Bart de eerste uiteraard de mooiste blijft. Veel belangrijker vindt hij het NRTO*-erkend te zijn. “Wanneer de som van het proces, de kwaliteit en de klantrelatie uitstekend is draai je mee op eredivisieniveau. Daar ligt onze lat!”

Bart vertaalt gastvrijheid vooral naar samenzijn. “Ik heb graag mensen over de vloer, hecht veel waarde aan echt contact. Het liefst kook ik dan Franse bistro gerechtjes en drinken we een goed glas wijn bij een goed gesprek. Ik houd ervan een omgeving te creëren waar mensen zich welkom voelen en zichzelf kunnen zijn.”Dank voor jouw verhaal Bart, ik zie het plaatje voor me, herken in jou een gastheer van nature.

*NRTO = Nederlandse Raad voor Training en opleiding

 

100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!

Ben (gast)vrij om deze blogpost te delen: Share on Facebook
Facebook
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email