Tijdens Tilburg Culinair 2017 werd de afspraak al gemaakt, ik zou een gastvrije kop koffie gaan drinken met Michael Daals, eigenaar van Dare Wines en lid van de sponsorcommissie van Tilburg Culinair. Ik ben nieuwsgierig naar zijn verhaal; van meest talentvolle sommelier 2008 en genomineerd voor beste gastheer Nederland en België 2010 naar ondernemend wijn-spijsspecialist. Ik word warm ontvangen in het kantoor van Dare Wines door Michael, zijn compagnon Björn en vinoloog Mitchell.
Op de website van Dare Wines staat Michael omschreven als ‘aanstekelijk enthousiast’. Goed gekozen woorden, zo blijkt al gauw. Snel pratend en stralend van oor tot oor vertelt hij hoe Björn en hij in 2010 gestart zijn, hoe ze het ‘anders’ gingen doen. Ze hebben zich gespecialiseerd in het overbrengen van wijnkennis op een voor iedereen begrijpelijke manier. Niet te veel dure woorden, droge theorie en technische termen, maar beleven is de boodschap! Met als resultaat een andere manier van wijnproeven; wijnen en spijzen worden aan elkaar gekoppeld om aan te tonen hoe smaken elkaar versterken of juist afstoten. Michael leert je de omslag te maken van denken in druivensoorten naar denken in smaakprofielen. Dare Wines geeft deze Masterclass graag aan restaurantmedewerkers; hoe mooi zou het zijn wanneer aan tafel de gast niet meer gevraagd wordt of hij ‘een Chardonnay of een Sauvignon wenst’, maar dat er specifiek ingegaan wordt op een smaakprofiel. Waar wordt de gast warm van (stevig, romig, fruitig, etc.) en welke smaken wenst hij op zijn bord. Voor restaurants een unieke mogelijkheid om gerechten van de kaart te combineren met juiste wijnen. Door up-selling meer tevreden gasten, dat lijkt me een mooi resultaat voor een restaurateur!
Michael heeft grootse plannen met Dare Wines, maar wil wel een klein bedrijf blijven met directe lijnen. “Dare Wines bestaat uit experts”, vertelt hij, “over een paar jaar willen we autoriteit zijn op het gebied van wijn-spijscombinaties. Dat betekent continue kennis blijven vergaren, deze kennis overbrengen (verkopen) aan de horeca en hen vooral te ont-zorgen.” Gastvrijheid en ont-zorgen overlapt elkaar, maar is niet hetzelfde. “Wij zijn zo gastvrij dat we soms de neiging hebben te veel te ont-zorgen. Wij adviseren en coachen graag, maar onze klanten moeten zelf de regie houden. Daar zullen we alert op moeten blijven.” Ideeën voor de toekomst heeft Michael genoeg; denk aan concepten waarin smaakprofielen centraal staan, private labelling of een wine dine box. Dare Wines gaat zeker van zich laten horen!
Wat heb ik genoten Michael! Van de passie in je verhaal, maar ook van de kracht die jullie kleine team uitstraalt. Met een glimlach reed ik terug naar huis, mede omdat ik besefte dat mijn eigen grootste passie toch ook nog steeds gastvrije horeca is! Dus ook voor mij stof tot nadenken…
100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!