Ik ben nieuwsgierig naar de mate van gastvrijheid in de accountancy branche. Ik drink daarom koffie met de meest bourgondische accountant die ik ken; Mark Lenaerts, Partner Accountancy bij BDO Tilburg. We hebben samen in het bestuur gezeten van Communicatieclub Bourgondië en drinken jaarlijks met carnaval samen een biertje. De ontvangst bij het kantoor in Tilburg is warm en hartelijk, een goed begin.
BDO Tilburg heeft ongeveer 130 medewerkers, waarvan er zo’n 25 werkzaam zijn binnen MKB. Mark maakt sinds 1998 deel uit van deze club, en is 6 jaar geleden benoemd als partner. Het afgelopen jaar heeft BDO de focus gelegd op kwaliteit en transitie. Mark vertelt: “We zijn gewend dat 75% van de omzet uit (jaarlijks) terugkerende werkzaamheden komt, maar sinds een paar jaar zien we daarin een duidelijke verschuiving optreden. De terugkerende werkzaamheden zijn niet meer vanzelfsprekend, maar daarentegen krijgt onze rol als vertrouwenspersoon en adviseur steeds meer toegevoegde waarde. Maar dat vraagt wel veel van onze medewerkers, zij moeten zich nog meer dan in het verleden bezig gaan houden met acquisitie en relatiebeheer. Bijzonder is dat medewerkers zelf de keuze hebben mogen maken of ze willen werken in het zgn. accountancyhuis (met de nadruk op compliance en periodieke rapportages) of dat ze meer proactief willen functioneren als vertrouwenspersoon en adviseur (ook op andere vlakken). Volgens Mark blijken deze persoonlijke keuzes vrijwel altijd de juiste. Zo functioneren twee verschillende componenten binnen één team, maar blijven de lijntjes wel kort door de wekelijkse pitstop; in een staande meeting van een half uur wordt gedeeld wat er leeft bij de klanten, in het veld en bij de netwerken.
Mark zelf heeft zijn focus echt naar buiten gericht en is actief binnen het bestuur van Carnavalsstichting Tilburg. Daar doen ze aan bourgondisch besturen, gewoon bij iemand thuis met een hapje en een drankje. Hier is hij voorstander van, omdat het de onderlinge band versterkt en men elkaars wereld beter leert kennen. Dat brengt ons meteen op gastvrijheid. “Koude acquisitie is moeilijk in de accountancy”, zegt Mark. “Mensen scheiden eerder van hun partner dan dat ze afscheid nemen van hun accountant. Het draait in ons vak dan ook veel meer om relatiebeheer en persoonlijke aanbevelingen. Door onszelf te blijven maar wel mee te bewegen in de markt en de netwerken kunnen we gastvrij en met inhoud doelgericht werken. We hopen ons hiermee ook wel blijvend te onderscheiden in de regio.” Dat BDO Tilburg haar klanten serieus neemt blijkt wel uit de opvolging van het klanttevredenheidsonderzoek: het actief vragen om een aanbeveling bij bestaande relaties om zo het klantenbestand uit te kunnen breiden. Openheid en transparantie, allemaal om hèt kantoor voor de Tilburgse MKB te blijven!
Aan het eind van onze koffie verrast Mark mij door te vragen wat ik nog aan de gastvrijheid bij BDO Tilburg zou verbeteren. Ik benoem enkele punten, goed te horen dat deze goed aansluiten bij de toekomststrategie van het kantoor. Dankjewel Mark, voor de koffie en de ‘goeie klets’, het was weer als vanouds!
100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!