‘Leuke serie heb je. Wanneer gaan wij koffiedrinken?’ Een korte, maar krachtige uitnodiging! Een afspraak was snel gemaakt, en zo trof ik Jeffrey Janssen van CFO Netwerk bij Hemels Eten en Drinken, een recente horeca-aanwinst in Berkel-Enschot. Ik ben nieuwsgierig naar zijn verhaal, en hoe gastvrijheid past in zijn wereld van ‘financiële en organisatorische uitdagingen’.
Het idee is al in 2006 ontstaan, maar CFO Netwerk is pas 2 jaar geleden de markt opgegaan. En met succes, op dit moment worden er ook trajecten uitgerold op het vlak van personeel (CPO) en digitalisering (CDO). Jeffrey vertelt: “Wij geloven in samenwerking op basis van vrijwilligheid. CFO Netwerk bestaat uit zelfstandig ondernemers (CFO’s) die geloven dat zij een bedrijf succesvoller kunnen laten ondernemen door de rol te pakken van financieel geweten, strategisch sparringpartner en bakkenist. Wij worden ingeschakeld om een snelle groeifase van een bedrijf te begeleiden maar ook bij transitie-processen van een bedrijf in zwaar weer. Wat de achterliggende gedachte ook is, wanneer wij binnenkomen is er ‘roering’. En dat is nodig voor actie!” Op mijn vraag waarom hij dit doet antwoordt Jeffrey: “Wanneer je samen met de organisatie de boel vlot kunt trekken help je de ondernemer echt vooruit. En dat is precies waarvoor ik iedere ochtend graag mijn bed uit kom!”
Het gaat veelal om cijfermatige werkzaamheden maar toch draait het vaak om gevoel. Bij binnenkomst vormt Jeffrey zo snel mogelijk een kernteam voor het verandertraject. De eerste indruk van de medewerkers is hierbij een belangrijk instrument, hij kan het zich niet permitteren om verkeerde keuzes te maken in de samenstelling van dit team. “Ons concept is niet uniek, maar we onderscheiden ons wel door ons DNA. Als wij geen vertrouwen krijgen (verdienen) van onze opdrachtgever kunnen we ons ook niet verplaatsen in hun daadwerkelijke ‘Why’. En zonder vertrouwen kan er geen stip op de horizon gezet worden.” Jeffrey vertelt dat de CFO’s regelmatig een feedback-sessie doen om scherp te blijven en dat er soms ook schaduwmanagement plaatsvindt.
Op mijn verzoek vertaalt hij dat ‘vertrouwen’ naar gastvrijheid. “Oprechte belangstelling en anderen zich op hun gemak laten voelen, daar draait het om. Gastvrijheid zit voor mij in hele kleine dingen, ik geniet van een gevuld keukenkastje met lokale lekkernijen voor algemeen gebruik in een vakantiehuisje in Spanje en een gastenboek waarin tips en ervaringen gedeeld worden. Ook in een privésituatie kan het delen van kennis je verder brengen en het thuisgevoel vergroten!”
Beste Jeffrey, wat is het leuk en belangrijk om een cijfermatige business een warm en persoonlijk gezicht te geven, dank voor jouw verhaal en de Hemelse koffie!
100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!