Een paar jaar geleden mocht ik een workshop Interne gastvrijheid verzorgen voor de medewerkers van Guest in Amersfoort, een hele mooie opdracht. Maar een bedrijf dat zelf ‘deed’ in gastvrijheid, dat maakte het wel spannend. Guest is inmiddels samengegaan met Hospitality Factory, heet nu Syndle en is verhuisd naar Prinsenbeek. De passie voor gastvrijheid is gebleven. Nu ontmoet ik medeoprichter en directeur John Hokkeling opnieuw, bij het nieuwe Van der Valk Hotel Zaltbommel.
Ons gesprek loopt vanaf de start als vanzelf. We hebben veel raakvlakken, en springen moeiteloos van dienstverlening naar zorg, horeca, aandacht en weer terug. Maar het is niet altijd vanzelfsprekend geweest dat John met gastvrijheid en gastheerschap aan de slag zou gaan. Hij heeft architectuur gestudeerd, en kwam er in het werkveld snel achter dat hij wel een geboren adviseur is maar niet genoeg voldoening kon halen uit een wereld van ‘stenen stapelen’. Hij startte als zelfstandige en kreeg na enkele jaren van Deventer Ziekenhuis misschien wel zijn belangrijkste opdracht. Het overbrengen van een visie waarbij door medewerkers meer, onverdeelde en persoonlijke aandacht gegeven kon worden aan patiënten en ook hun eigen regie werd versterkt bleek zijn passie. Zijn zoektocht naar het ontwikkelen van gastvrijheid was begonnen! Een aantal opdrachtgevers en projecten verder kon hij het ook verwoorden; gastvrijheid ontwikkelen is het wegnemen van blokkades zodat mensen dat wat in hun hart zit weer goed kunnen doen. Zo is uiteindelijk de Mood Maker filosofie ontstaan, en samen met toenmalig Guest-collega Laura de la Mar schreef hij er een boek over.
Elke organisatie heeft potentiele toppers in dienst die de ultieme beleving weten te creëren voor de gast. Dat zijn Mood Makers! Ik houd van dit boek, pak het er zelf met regelmaat bij wanneer ik een workshop of presentatie uitwerk. Mood Maker biedt je aanknopingspunten om gastvrijheid en gastheerschap te ontwikkelen binnen jouw organisatie. Het vertelt over sfeermakers die het verschil maken door hun gastvrije en dienstverlenende houding en over het effect dat zij teweeg kunnen brengen binnen een bedrijf of afdeling. Het vertelt over medewerkers die de gast of bezoeker automatisch centraal stelt. Ze begrijpen dat het de gast is die bepaalt of hij wel of geen bepaalde mate van gastvrijheid ervaart. Vorige zomer is er een update van het boek uitgekomen, waarin een hoofdstuk over gastvrijheidsversnellers is opgenomen. Ik kan iedereen het lezen van dit boek van harte aanbevelen.
John vindt zichzelf als persoon goed passen bij de zorg; een branche met veel intrinsieke passie en bevlogenheid en met minder commercie. “Ik wil mensen graag gelukkig maken” vertelt hij, “ik zie helaas vaak dat mensen niet lekker in hun werk-vel zitten omdat ze hun hart niet (kunnen) volgen. Met Syndle proberen wij hier, met de Mood Maker filosofie, een positieve bijdrage aan te leveren.” Tot slot vraag ik hem naar zijn persoonlijke essentie van gastvrijheid. “Dat is een makkelijke” zegt hij, “wanneer je in staat bent om jezelf door de ogen van de ander te zien kun je dat geven wat je zelf ook wilt ontvangen.”
Een prachtige quote om mee af te sluiten. Dankjewel John, voor deze hernieuwde kennismaking en ik spreek graag snel nog eens af bij Syndle!
100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!