Met het hoofd leeg en het hart vol teruggekomen van vakantie. Tijd om de gastvrije koppen koffie weer op te pakken. Dat doe ik met Marc Heuvelmans, vennoot van Bogaerts & Groenen advocaten en werkzaam op het kantoor in Tilburg (Entrada gebouw). Door de jaren heen kruisen onze paden zich regelmatig, soms door een gemeenschappelijk netwerk, soms door gedeelde (bourgondische) interesses.
Marc is beëdigd als advocaat in 1991 en is deskundig in het oplossen van conflicten van ondernemers. Zijn grootste passie is het technisch juridische werk; Marc werkt in conflictsituaties aan de achterkant van relaties, en zijn zaak bepleit hij bij de rechter. “Op dit moment houd ik me bezig met zo’n 20 zaken” vertelt hij, “en bij elke zaak draait het om het geloof in rechtvaardigheid, dat moet voor mij altijd de kern blijven! Juist vanwege dat rechtvaardigheidsgevoel wil ik de mens achter de zaak zien om verschillende vormen van emotie te herkennen.”
Het belang van gastvrijheid is hem niet vreemd. Tijdens zijn studie werkte hij in de Tilburgse horeca, het overtreffen van de beleving van de gast speelde toen al een grote rol. “Maar zo werkt het zeker niet alleen in de horeca; ook binnen de advocatuur moet voor minstens 120% gepresteerd worden om 100% aan de verwachting te voldoen.” Hij legt uit hoe hij met nieuwe cliënten omgaat: “Een eerste kennismaking draait vooral om de persoon zelf. Ik stel ze op hun gemak en bied hen die begeleiding die nodig is. Tegelijkertijd met de koffie deel ik mijn mobiele nummer, voorzien van de belofte 24/7 bereikbaar te zijn. Een belofte die ik beloof waar te maken! Maar vooral door de cliënt te laten vertellen wie hij is, wat hij doet en hoe hij dat doet kan ik veel beter de context van een zaak bepalen. Tegenwoordig hebben veel accountantskantoren een eigen juridische afdeling, en zijn er steeds meer zzp’ers die bekwaam zijn op zowel financieel als juridisch vlak. De advocatuur staat daardoor onder druk, persoonlijke aanbevelingen zijn belangrijk geworden omdat ze bijdragen aan het onderscheidend vermogen van een advocaat.” Het is een plezier om zijn enthousiasme en vastberadenheid te zien wanneer hij zijn verhaal doet.
Marc heeft diverse nevenfuncties, waarbij vooral die met een actieve (bestuurders)rol veel van zijn tijd vragen. Hij zegt: “Toen ik in 1991 startte als curator dacht ik niet commercieel en vond ik een zakelijk netwerk niet nodig. Maar al snel kwam ik erachter dat ik mezelf kon verrijken door actief te netwerken: het helpt als ze je naam kennen, het is zien en gezien worden. Ik ontdekte dat ik er veel plezier in had (en heb). Inmiddels kan ik wel zeggen dat netwerken mijn tweede natuur geworden is. Het brengt me veel, zeker wanneer je samen met anderen onbezoldigd de schouders zet onder een project waarmee je iets kunt doen voor anderen.” Hij hoopt advocaat te mogen blijven zolang hij het leuk vindt. En aansluiting te houden bij de jongere generaties, want, zo gaf hij aan, dat zijn de beslissers van de toekomst.
Gastvrijheid is voor Marc vooral comfort scheppen, een thuisgevoel creëren. Persoonlijke aandacht is belangrijk, dat blijkt uit zijn oog voor detail; hij serveert mijn tweede kop koffie ongevraagd zonder suiker en melk! Dank Marc, voor een kijkje in jouw boeiende wereld, ik zie je graag weer.
100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!