100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil je ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!
Gastvrije kop koffie, bekeken vanuit Het MerkMenu 5/100
Het terras van Landgoed Bosch en Duin (Loonse en Drunense duinen) vormt deze ochtend het decor voor een kop koffie met Paul Kruijssen van P Projects, Mensen maken het Merk. We zijn beiden lid van CCB (Communicatie Club Bourgondië) en beiden nieuwsgierig. In de voorjaarszon, omgeven door wandelaars, fietsers en hondenbezitters een mooie plek voor een mooi verhaal over communicatie, op zoek naar raakvlakken.
Paul wil het beste uit mensen en organisaties halen en heeft daartoe zijn werkwijze beschreven in het boek ‘Het MerkMenu’. In dit boek beschrijft hij hoe je in elf stappen je organisatie onderscheidend op de kaart kunt zetten, samen met de mensen die er werken. Een vertaling naar gastvrijheid? Die is snel gemaakt. Een onderscheidende uitstraling van een organisatie vormt zich makkelijker als de neuzen dezelfde kant op wijzen en de interne gastvrijheid op orde is.
De vier fases/elf stappen in vogelvlucht: De onderzoeksfase (identiteit, imago en communicatie(middelen)) brengt de huidige status van gastvrijheid in beeld, een soort nulmeting. In de ontwikkelfase wordt de visie en focus beschreven en verwerkt in een creatief concept. Ook wel; waar willen we naartoe met onze gastvrijheid? Vervolgens gaan medewerkers in de uitvoerende fase (structuur in communicatie, middelen en merkmakers) aan de slag om het creatieve concept om te buigen naar werkbare doelen. Waar worden wij en onze gasten blij van? In de laatste fase (monitoren) worden de doelen getoetst en geëvalueerd. Want goed gastheerschap draagt bij aan goed ondernemerschap! Zoals Paul het mij uitlegt is het een laagdrempelig doe-model dat in korte tijd resultaten kan laten zien. Genoeg organisaties die hiermee winst kunnen behalen hebben lijkt me.
Op mijn vraag hoe Paul zelf tegen gastvrijheid aan kijkt zegt hij: ‘Ultieme gastvrijheid is het jezelf kunnen zijn bij een ander. Door die ander gezien en geaccepteerd te worden’. ‘Jezelf zijn’, een mooie, en ook heel actuele omschrijving…
Dank Paul, voor een zonnig en inspirerend verhaal met veel raakvlakken. Dank ook voor het gesigneerde exemplaar van je boek, ik laat je zeker nog weten wat ik ervan vind.
Interesse in het boek ‘Het MerkMenu’? http://www.managementboek.nl/merkmenu