Met een grote glimlach gaat hij zitten, bestelt een cappuccino en begint zijn verhaal. Ronald is ooit gestart als vertegenwoordiger in de gereedschappen-branche. Hij vond het leuk en hij was er goed in. Hij noemde het ‘een sport om te scoren’, maar alleen als hem dat een tevreden klant opleverde. Jaren later, bij Noga Tools, bracht hij diverse verspanings-agentschappen binnen, en waren zijn klanten vooral inkopers van groothandels. Inkopers met een duidelijke opdracht; ‘zoveel mogelijk inkopen tegen een zo laag mogelijke prijs’. Voor Ronald een andere tak van sport met andere scoringskansen; minder ruimte om te luisteren, mee te denken en tegemoet te komen.

Leen Bakker franchise formule
In 2001 vroeg zijn vader, die sinds 1995 een franchise Leen Bakker filiaal had in Tilburg, of Ronald hier bedrijfsleider wilde worden. Een beslissing waar hij tot op de dag van vandaag geen spijt van heeft! Hij voelde zich meteen thuis in de consumenten Retail, vertelt hij lachend. “Ik had eindelijk echt klantencontact en vond de Leen Bakker formule fantastisch! Ik wist dan ook meteen dat ik deze winkel ooit over wilde nemen!” Dat is inmiddels gebeurd. Terugdenkend aan die eerste Leen Bakker jaren zegt hij: “De winkel zag er altijd netjes uit, maar onze klanten werden niet echt geholpen. Ze werden aan hun lot overgelaten en het interesseerde niemand of de klant met of zonder aankoop de deur uitging. En 5 minuten voor sluitingstijd ging de deur al op de knip en werd de kassa geteld.”
Iedereen verdient een warm welkom!
Uit eigen ervaring kan ik melden dat dit plaatje niet meer van toepassing is in de huidige winkel. Trots verklapt hij zijn gastvrije aanpak. “Het gaat om oprechte aandacht voor mensen. Doorvragen waarom een klant een bepaalde aankoop wil doen om dan samen tot een juiste keuze te komen. Online voel je niet hoe een bed ligt, of hoe je een zithoek gezellig maakt met accessoires. Hier in de winkel wel, daar nemen we tijd voor. We staan met meer medewerkers in de winkel dan toen, en dat levert dubbel en dwars op. Wij vinden dat iedereen een warm welkom verdient. En als onze klanten tevreden de deur uitgaan, dan zijn wij dat ook. Zelfs die enkele keer dat we hen misschien niet kunnen helpen verwijzen we door naar een van onze collega’s hier op het AaBe-terrein. We denken en doen alles vanuit klantperspectief en leggen daarin de lat hoog, misschien zelfs wel eens tè hoog.” Deze manier van werken levert hen op dit moment een prachtige 2e plaats op (van de 170 filialen in Nederland) qua omzet. Dit stemt hem tevreden, maar de 1e plaats blijft lonken!

We zijn net een voetbalteam
Ronald vertelt verder: “We zijn een goed team, ik vergelijk het wel eens met voetballen; doelgericht samenwerken, van elkaar overnemen, acties terugkoppelen en samen successen vieren. En dat alles niet gebaseerd op aannames, maar op een open en laagdrempelige aanspreekcultuur. Zo blijft scoren een sport!” Hoewel geboren in Den Haag voelt hij zich inmiddels een trotse Tilburger. Met een groot hart draagt hij bij aan diverse lokale initiatieven voor mensen die het moeilijk of minder hebben. Ter illustratie mag ik het beddenproject noemen, waarbij Leen Bakker AaBe Fabriek, samen met de Johan Stekelenburg Stichting en Lions Club Tilburg ‘Regte Heide’, 150 Tilburgse kinderen zonder bed (!), er van één heeft voorzien.
Ronald en Leen Bakker voelen zich thuis bij de AaBe Fabriek. “Het is een uniek Retail park, met een diversiteit aan winkels, gratis parkeren en een goede verbinding met de binnenstad. Langzaamaan worden wij het Alexandrium van Tilburg.” Op mijn verzoek deelt hij tenslotte nog zijn eigen kijk op gastvrijheid: “Ik geniet wanneer ik andere mensen gelukkig zie, en vind het geweldig als ik daar een bijdrage aan mag leveren. Daarvoor moet je zelf een stap zetten naar anderen toe en moet je waarmaken wat je belooft. Ik kan niet anders, ik sta altijd ‘aan’ als het om het geluk van andere mensen gaat.”
Wanneer ik naar mijn auto terugloop zie ik diverse mensen met een Leen Bakker tas lopen. Dat zijn gelukkige klanten, dat zie je meteen!
100 gastvrije koppen koffie, met mooie en inspirerende verhalen als resultaat! Wil jij ook deel uitmaken van mijn 100 gastvrije koppen koffie project? Stuur me een berichtje en we plannen iets waar en wanneer jou dat uitkomt!